Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min tidslinje från ansökan till laga kraft - Skuldsanering

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.

Senast ändrad:
Släppte allt efter årsskiftet 23/24.
Skickade in ansökan skuldsanering i början på sommaren 24.
Jätteskönt då man insåg att man levt under existensminimum och fick det bättre med utmätning. Aldrig mått så bra som nu men samtidigt stressig period, nervöst, oro, förväntan i väntan på hela processen. Forumet både hjälpte mig och stjälpte mig. Insett att det ej går att jämföra med andra.
Fick inledande beslut i mitten på december.
Samma dag innan beslutet kom fick jag sms att handläggaren kommer höra av sig. Pratade i ca 30 minuter. Hade skickat med knappt en a4 mest för få ner en tidslinje över hela ekorrhjulet.
Samma eftermiddag trillade beslutet in om inledande samt hur mycket i belopp jag ska betala från nu i januari.

Csn har jag och ska fortsätta betala på tills csn meddelar hur det blir. Förstod det som att csn kan antingen välja att låta csn lånet räknas med in i sanering alternativt att återbetalning pausas under saneringen och återupptas efter saneringen.

Har haft en jättebra rådgivare från kommunen som verkligen stöttat och hjälpt en. Även handläggaren var otroligt saklig och samtidigt stöttande.

Bästa beslutet man tagit. Psykiska hälsan, sömnen, humöret, livsglädjen, ljuset i tunneln väcker en till liv. Tar dock inget förgivet. Förstår att allt inte är klart ännu och vill inte ha för höga förväntningar förrän allt är klart, men är fortfarande ödmjukt hoppfull. Kämpa på!
Blev det bara löneutmätning innan skuldsanering eller kf hembesök också? Att ta tex en dum/smart tv som kostar 5-6k eller en laptop som man behöver till studier tex?
Skönt att släppa allt ja, men lite huvudvärk om kf knackar och börjar gå igenom barnens saker som en iPad eller en tv som verkligen är till dem.

Släppte allt efter årsskiftet 23/24.
Skickade in ansökan skuldsanering i början på sommaren 24.
Jätteskönt då man insåg att man levt under existensminimum och fick det bättre med utmätning. Aldrig mått så bra som nu men samtidigt stressig period, nervöst, oro, förväntan i väntan på hela processen. Forumet både hjälpte mig och stjälpte mig. Insett att det ej går att jämföra med andra.
Fick inledande beslut i mitten på december.
Samma dag innan beslutet kom fick jag sms att handläggaren kommer höra av sig. Pratade i ca 30 minuter. Hade skickat med knappt en a4 mest för få ner en tidslinje över hela ekorrhjulet.
Samma eftermiddag trillade beslutet in om inledande samt hur mycket i belopp jag ska betala från nu i januari.

Csn har jag och ska fortsätta betala på tills csn meddelar hur det blir. Förstod det som att csn kan antingen välja att låta csn lånet räknas med in i sanering alternativt att återbetalning pausas under saneringen och återupptas efter saneringen.

Har haft en jättebra rådgivare från kommunen som verkligen stöttat och hjälpt en. Även handläggaren var otroligt saklig och samtidigt stöttande.

Bästa beslutet man tagit. Psykiska hälsan, sömnen, humöret, livsglädjen, ljuset i tunneln väcker en till liv. Tar dock inget förgivet. Förstår att allt inte är klart ännu och vill inte ha för höga förväntningar förrän allt är klart, men är fortfarande ödmjukt hoppfull. Kämpa på!
Väntar också på beslut. Dryg och nervös väntan.

Blev det bara löneutmätning innan skuldsanering eller kf hembesök också? Att ta tex en dum/smart tv som kostar 5-6k eller en laptop som man behöver till studier tex?
Skönt att släppa allt ja, men lite huvudvärk om kf knackar och börjar gå igenom barnens saker som en iPad eller en tv som verkligen är till dem.
Fungerar inte riktigt så. Jag fick inget hembesök. Hade också massa sådana farhågor, men min rådgivare lugnade mig. Kanske har fel men som jag förstod det så är det mer hembesök om de anar att du undanhåller en massa värdefullt. En tv för hemmet ingår liksom i nån slags dräglig basutrustning. Men som sagt det är inte ett facit heller hur det gick för mig. Men jag slapp hembesök. Och mina ungars padda har ingen rört. Vill de ha den får dem den dock så blir det mindre skärmtid för ungarna.

Får jag fråga om ni har CSN, FK eller andra skulder till staten? Vad sa hen då? Att fortsätta betala dom eller släppa dom också?

Släpper man CSN återkrav tex då risken för en tidig snabb löneutmätning är stor.
Liten uppdatering som svar på din fråga. Kanske inget facit men i mitt fall nu så fick jag brev från CSN där de beslutar att pausa min återbetalning under skuldsaneringen. Men fram tills detta beslut har jag betalat tills att de skickade ut detta beslut officiellt.

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.
Lång tid mellan inledande och förslag. Tar d verkligen så lång tid? Fick inledande 2a december. Känns som man får vänta ett tag till då

Lång tid mellan inledande och förslag. Tar d verkligen så lång tid? Fick inledande 2a december. Känns som man får vänta ett tag till då
För mig tog det exakt 49 dagar (på pricken 7 veckor) mellan inledande och förslag med betalplan. Har gått 52 dagar för dig. Så skulle ändå ha ganska höga förväntningar på att förslag kommer nästa vecka. Står i inledande beslutet med ca 6-8 veckor.

Vet inte vad den normala tiden är, men ett par månader tar det nog allt.

För mig tog det exakt 49 dagar (på pricken 7 veckor) mellan inledande och förslag med betalplan. Har gått 52 dagar för dig. Så skulle ändå ha ganska höga förväntningar på att förslag kommer nästa vecka. Står i inledande beslutet med ca 6-8 veckor.
Tack för svar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp