Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min tidslinje från ansökan till laga kraft - Skuldsanering

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.

Senast ändrad:
Hoppas på ett bättre svar av dig @LånaUtanPapper eller om du kan skicka ett pm. Vill bättre planera i fall jag får avslag även om chanserna till skuldsanering är stora.
Då ber jag om ursäkt om jag inte planerade enligt det svar Du önskade. Jag planerade faktiskt ingenting, bara gjorde.

Då ber jag om ursäkt om jag inte planerade enligt det svar Du önskade. Jag planerade faktiskt ingenting, bara gjorde.
Lugnt. Behövs inte be om ursäkt. Förstår att folk kan ha olika planer, eller olika situationer så att säga. Men skönt du klarade det.

Vår skuldrådgivare rekomenderat oss personligt brev som vi skrev separat och skuldrådgivare tyckte det var mycket bra att vi skrev , se nedan. Man får göra hur man känner och vill men vi följde skuldrådgivares rekommendation.
Får jag fråga om ni har CSN, FK eller andra skulder till staten? Vad sa hen då? Att fortsätta betala dom eller släppa dom också?

Släpper man CSN återkrav tex då risken för en tidig snabb löneutmätning är stor.

Får jag fråga om ni har CSN, FK eller andra skulder till staten? Vad sa hen då? Att fortsätta betala dom eller släppa dom också?

Släpper man CSN återkrav tex då risken för en tidig snabb löneutmätning är stor.
Hej!
Vi har ingen CSN ( min man har betalat in länge sedan CSN). Vi har inte heller FK eller skulder till staten.
Endast Bianco lån på ca 1.8 mil.

Hej!
Vi har ingen CSN ( min man har betalat in länge sedan CSN). Vi har inte heller FK eller skulder till staten.
Endast Bianco lån på ca 1.8 mil.
Tack för svaret! Jag tror jag kommer skriva ett personligt brev också. Trodde att det finns ett utrymme under ”Bakgrund” när man fyller i ansökan. Viktigt kanske nu i dagsläget när otroligt många ansöker om skus (rekord) och förklarar med bevis och bilagor kanske vrf man har stora skulder, att det inte går längre och vad man har gjort exat. Lycka till med med din ansökan.

Tack för svaret! Jag tror jag kommer skriva ett personligt brev också. Trodde att det finns ett utrymme under ”Bakgrund” när man fyller i ansökan. Viktigt kanske nu i dagsläget när otroligt många ansöker om skus (rekord) och förklarar med bevis och bilagor kanske vrf man har stora skulder, att det inte går längre och vad man har gjort exat. Lycka till med med din ansökan.
Personligt brev eller inte, den frågan kan Vi lämna åt sidan…men desto mer information Du delger, desto fler motfrågor kan Du få.
Så brukar jag tänka, givetvis inte bara i detta fallet.
Men delge den informationen som efterfrågas, och inte mer. Behövs kompletterande frågor så får man dom.

Personligt brev eller inte, den frågan kan Vi lämna åt sidan…men desto mer information Du delger, desto fler motfrågor kan Du få.
Så brukar jag tänka, givetvis inte bara i detta fallet.
Men delge den informationen som efterfrågas, och inte mer. Behövs kompletterande frågor så får man dom.
Japp, förstår. Först var jag helt emot sk personligt brev men sen tänkte lite framåt, inför samtalet i juli, att det inte blir ett så långt samtal med massa frågor så bättre kanske att skriva i förväg i lugn och ro om hela bakgrunden. Målet är kortare samtal kanske eller svara rakt om det stämmer eller ej mm när handläggaren redan får en helhetsbild bild. Får se, ska fundera mer på det men tack för alla svar.

Japp, förstår. Först var jag helt emot sk personligt brev men sen tänkte lite framåt, inför samtalet i juli, att det inte blir ett så långt samtal med massa frågor så bättre kanske att skriva i förväg i lugn och ro om hela bakgrunden. Målet är kortare samtal kanske eller svara rakt om det stämmer eller ej mm när handläggaren redan får en helhetsbild bild. Får se, ska fundera mer på det men tack för alla svar.
Ja precis så vi har tänkt , man kan bli nervös och glöma visa punkter i samtal , för oss var lättare att skriva och förklara vår situation på papper sen kan man fylla på vid samtal när man får frågor.
Det är skuldrådgivare som rekomenderat oss personligt brev.

Lycka till!

Skrev 3 rader om vad jag gjort för att förbättra min situation och inget långt personligt brev.

Min handläggare gick igenom alla uppgifter jag lämnat in och ställde en rad följdfrågor. Samtalet tog 60 min och fick ett par kompletteringar gällande lön. De jämförde min och sambons lön kontra vad jag skrivit 8 månader innan och fick då förklara varför dem inte riktigt stämde överens.

Många frågor var rena sakfrågor. Hur jag hamnat i situationen och vad jag gjort åt det avhandlades på bara några min.

Så av min erfarenhet av processen har jag svårt att se att ett personligt brev hade gjort skillnad, åtminstone för min del. Tror snarare man hade "ordbajsat" och hamnat i situationer med mängder förklaringar, som bara hade varit jobbigt att ta sig ur.

Min rådgivare var emot ett "längre brev" utan räckte med att stylta upp några punkter. Handläggarna kommer ställa de frågorna de vill ha svar på, vare sig man redan skrivit om det eller ej.

Släppte allt efter årsskiftet 23/24.
Skickade in ansökan skuldsanering i början på sommaren 24.
Jätteskönt då man insåg att man levt under existensminimum och fick det bättre med utmätning. Aldrig mått så bra som nu men samtidigt stressig period, nervöst, oro, förväntan i väntan på hela processen. Forumet både hjälpte mig och stjälpte mig. Insett att det ej går att jämföra med andra.
Fick inledande beslut i mitten på december.
Samma dag innan beslutet kom fick jag sms att handläggaren kommer höra av sig. Pratade i ca 30 minuter. Hade skickat med knappt en a4 mest för få ner en tidslinje över hela ekorrhjulet.
Samma eftermiddag trillade beslutet in om inledande samt hur mycket i belopp jag ska betala från nu i januari.

Csn har jag och ska fortsätta betala på tills csn meddelar hur det blir. Förstod det som att csn kan antingen välja att låta csn lånet räknas med in i sanering alternativt att återbetalning pausas under saneringen och återupptas efter saneringen.

Har haft en jättebra rådgivare från kommunen som verkligen stöttat och hjälpt en. Även handläggaren var otroligt saklig och samtidigt stöttande.

Bästa beslutet man tagit. Psykiska hälsan, sömnen, humöret, livsglädjen, ljuset i tunneln väcker en till liv. Tar dock inget förgivet. Förstår att allt inte är klart ännu och vill inte ha för höga förväntningar förrän allt är klart, men är fortfarande ödmjukt hoppfull. Kämpa på!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp