Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min pension hur ligger jag till

Jag räknar med att utvecklingen fortsätter att gå framåt, så att den allmänna levnadsstandarden höjs. När jag var liten så drömde folk om att ha mobiltelefon, dator, mikrovågsugn, diskmaskin och annan lyx som många hade något av men få hade råd med allt sånt. Bara en sådan sak som att ringa ett samtal var lite lyxigt när man väl hade tagit sig råd till en mobiltelefon; jag vill minnas att det kostade 6 kr i minuten med Telias lågprisabonnemang.

Tänk om man hade haft den materiella standarden då som en som lever fattigt har idag. Det blir nog bra på ålderns höst. Dagens pensionärer är ju rika som troll jämfört med alla tidigare generationer.
Ganska sant, man anser också att man ska ha råd med utlandssemester ett antal gånger per år. Jag som levt snålt större delen i mitt vuxna liv, blir ganska förvånad när jag läser att de inte ens har råd att köpa mat på summor som jag klarat mej galant på under många herrans år. Tror att många inte längre kan laga, för årstiden billig och näringsrik mat längre.

Fast det är det ju.

Eftersom invandrarnas livsinkomster förväntas vara betydligt lägre än övrigas kommer deras inkomstgrundade pensioner att behövas fyllas ut med grundtrygghetsförmåner som bekostas av skattemedel, inte pensionssystemet.

Nja, jag är inte så insatt, men är inte den där fattigdomsgränsen någon procentsats av medianinkomsten? Då säger den ju inte ett dugg om ifall man till exempel har dåligt med pengar till mat, kläder boende osv...

Det är väl dessutom så att om medianinkomsten stiger så blir fler "fattiga" utan att få mindre pengar...

Hur som helst så har de flesta personer, så även pensionärer, idag en hög materiell standard jämfört med tidigare generationer. Vad tyder på att det skulle ändras?

Fattigdomsgränsen är uträknad från en median ja. Men om man väljer se det jämfört med existensminimum blir bilden inte mycket bättre. Kontentan är att vi har en ökande andel pensionärer som inte har råd att äta osv enligt konsumentverkets riktlinjer, som lever på existensminimum osv. Som måste välja mellan mat och tandvård etc etc.

Då spelar materiell standard i form av t ex vattenklosett, tv och internet tex inte så jättestor roll. Man kan inte varken äta bredbandet som ingår i hyran eller sälja det.

Och det är en viktig aspekt att ha med sig. Att även om majoriteten av pensionärerna har det bra ökar andelen som inte får ihop till livets nödtorft stadigt.

Fast det är det ju.

Eftersom invandrarnas livsinkomster förväntas vara betydligt lägre än övrigas kommer deras inkomstgrundade pensioner att behövas fyllas ut med grundtrygghetsförmåner som bekostas av skattemedel, inte pensionssystemet.
Det stämmer, men det påverkar inte pensionssystemet så att vi skulle få högre pension om de inte fick bidrag :( Däremot påverkas sjukvård, skola e t c.

Det är faktiskt inte sant. Pensionssystemet är helt isolerat från andra system och bygger på vad man personligen tillför systemet. Tyvärr är det så att allt man tjänar över 43.309 kr/månad inte pensionsgrundande på den statliga delen. Det finns många faktorer som ytterligare påverkar pensionssystemet, men bl a så kommer dagens "ungdom" alldeles för sent in i arbete, 75% närmar sej 30-årsåldern innan de får pensionsgrundande inkomst och det får vi som jobbat hela vårt liv lida för, det är därför lägsta pensionsålder för statlig pension successivt att höjas till 2026 och vi kommer nog att se fler sådana åtgärder :( Bättre vore, som det är i en del andra länder, och prata om hur många år man måste ha jobbat med pensionsgrundande inkomst istället, vilket skulle vara någonstans mellan 40 - 44 år. Sedan läste jag en rapport om att om vi kunde bygga hyresrätter till lägre kostnad och därmed en rimligare hyra så skulle det gynna de fattigaste pensionärerna mycket.
men nu är det ju just pensionssystemet som vi pratar om, det kommer en massa folk som redan är i pensionsålder till Sverige, dom kommer inte jobba en dag i Sverige, varifrån tas då deras pension? som dessutom många gånger kan bli högre än vad andra som har arbetat hela sitt liv i Sverige i ett låglönejobb eftersom systemet är uppbyggt på sådant vis att vissa grupper av invandrare (asyl) får både tillgodoräkna sig åren före dom kom hit och man ger dom någon form av medelpension eller uppskattning på hur mycket dom hade tjänat om dom hade arbetat.
tas inte dessa pensionsutbetalningar från pensionssystemet?

men nu är det ju just pensionssystemet som vi pratar om, det kommer en massa folk som redan är i pensionsålder till Sverige, dom kommer inte jobba en dag i Sverige, varifrån tas då deras pension? som dessutom många gånger kan bli högre än vad andra som har arbetat hela sitt liv i Sverige i ett låglönejobb eftersom systemet är uppbyggt på sådant vis att vissa grupper av invandrare (asyl) får både tillgodoräkna sig åren före dom kom hit och man ger dom någon form av medelpension eller uppskattning på hur mycket dom hade tjänat om dom hade arbetat.

Asylsökande får tillgodoräkna sig tid ja, för att uppnå garantipension. De får ingen uppskattad påhittad inkomstpension. Utan de får garantipension. Med samma summa som en infödd svensk med garantipension.

De som kommit via arbetskraftsinvandring eller anhöriginvandring får tjäna in tiden själva. Så flyttar man hit som pensionär så är det noll.

För många av invandrarna och de asylsökande som fått flyktingstatus spelar det ingen roll om de så jobbar 15 år som högavlönade. De får inte mer än olika grad av garantipension ändå (full som asylsökande, reducerad som invandrare)

De får ingen pension, de kan få garantipension, som du skriver, men denna ligger helt utanför vårt pensionssystem. Däremot kommer de att belasta våra sociala system helt klart i både form av bidrag och resurskrävande sjukvård, men som sagt var så påverkar inte det vårt pensionssystem. Så visst kostar det samhället oerhörda summor som kanske kunde använts bättre. För att vi ska kunna få en dräglig pension utifrån hur vi har jobbat och slitit, så behövs den ändringar i pensionssystemet via regler eller lagar. Kanske ska mer av lönen avsättas till pensioner, höja inkomstaket o s v.

Är skatten på pension som på vanlig lön?

Finns inte risken att den höjs?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp