Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Mer återbäring pga underskott av kapital?

jto har helt rätt ovan:

Underskottet är samma som alla räntor du betalar på ett år men kan också vara minus på aktieinvesteringar...

Det är alltså den ränta du betalat under året som är avdragsgill (vilket i sin tur innebär att man får tillbaka 30% av den). Kommer du betala 36000kr i ränta under 2014 är det den summan du ska ange, vilket innebär att du jämkar 12000kr, eller 1000kr/mån.

158.000 vet jag är mitt underskott av kapital. Står på min UC :)

Men, skall inte förra årets uppgifter om vad jag tjänat 2013 alltså räknas med alls? Bara lönen nu i januari samt vad jag kommer tjäna kommande 11 månader eller? Känns ju fel. Eller?

Dessutom räntan då? Vad skulle jag göra med den?
Kanske krånglar till det för mig själv?

Om jag begär jämkningen nu i februari, kommer jag få tillbaks mycket på skatten i juni ändå och det är juni nästa år som jag inte får tillbaks då eller?

Eller hur funkar det?

Men, skall inte förra årets uppgifter om vad jag tjänat 2013 alltså räknas med alls? Bara lönen nu i januari samt vad jag kommer tjäna kommande 11 månader eller? Känns ju fel. Eller?

Dessutom räntan då? Vad skulle jag göra med den?
Kanske krånglar till det för mig själv?

Om jag begär jämkningen nu i februari, kommer jag få tillbaks mycket på skatten i juni ändå och det är juni nästa år som jag inte får tillbaks då eller?

Eller hur funkar det?

Så är det. Du ska ju jämka för den skatt som ska betalas under det här året, alltså måste du uppskatta vad du kommer tjäna och få för underskott av kapital. Det är alltså en "skattesänkning" varje månad som jämkning innebär. I utbyte får du inte någon återbäring för detta nästa år. I sommar kommer du få avdrag för underskottet på 158000 som du hade 2013.

Kommer du ha samma underskott 2014? Det är ditt uppskattade underskott för 2014 som gäller här - och var hellre försiktig med summan än generös, eftersom du annars kan åka på en jobbig skattesmäll nästa år.

Senast ändrad:
du e grym på detta :)
Okej, dvs att jag får mer i lön varje månad nu under år 2014 eller?

Jag får alltså mer i lön feb-dec detta år PLUS att jag får återbäring nu i juni för förra året (2013) ?
Och hur skall jag göra nästa år då?
Meddela skatteverket att sluta jämka för mig OM jag har mindre lån och mer inkomst då? Om inte, då jämkar jag hela 2015 också?

Undrar dessutom:

Min fasta lön per månad är 14.500 men har en del provision.
Hur ska jag ange lönen för de kommande 11 månaderna menar du?

Undrar dessutom:

Min fasta lön per månad är 14.500 men har en del provision.
Hur ska jag ange lönen för de kommande 11 månaderna menar du?

Det där är lite lurigt, men du får ange vad du kommer tjäna i snitt per månad. Det är ändå räntan som är det viktigaste här.

du e grym på detta :)
Okej, dvs att jag får mer i lön varje månad nu under år 2014 eller?

Jag får alltså mer i lön feb-dec detta år PLUS att jag får återbäring nu i juni för förra året (2013) ?
Och hur skall jag göra nästa år då?
Meddela skatteverket att sluta jämka för mig OM jag har mindre lån och mer inkomst då? Om inte, då jämkar jag hela 2015 också?

Glöm inte att ta med semesterersättning och ev löneförhöjning.

Februari hinns nog inte med, Skatteverket skickar ett beslut till dig som du sedan lämnar till arbetsgivaren/löneavdelningen. Arbetsgivaren är sedan skyldig att följa beslutet senast från och med det första utbetalningstillfället som infaller efter att två veckor har gått från det att han fått del av beslutet.

I övrigt stämmer det, du får även en fin återbäring detta år. :)

Jag skulle tro att din arbetsgivare fortsätter dra mindre skatt tills du ber om att det skall upphöra sedan.

Det med räntan är knepig.
Kan jag ange den räntan jag drog av på deklarationen sist?
Dvs den totala räntan jag drog av på deklarationen sist man deklarerade(våren 2013).
Kanske skall ta mindre än det nu ifall jag inte har betalat lika mycket ränta 2013 sånjag inte blir skyldig pengar nästa år?

Det med lönen, det du skrev om snitt. Skall jag hellre ange en högre lön eller bättre om jag är försiktig o anger lägre snittbelopp än jag tror?
Allt för att slippa bli betalningsskyldig nästa år :)

Det med räntan är knepig.
Kan jag ange den räntan jag drog av på deklarationen sist?
Dvs den totala räntan jag drog av på deklarationen sist man deklarerade(våren 2013).
Kanske skall ta mindre än det nu ifall jag inte har betalat lika mycket ränta 2013 sånjag inte blir skyldig pengar nästa år?

Det med lönen, det du skrev om snitt. Skall jag hellre ange en högre lön eller bättre om jag är försiktig o anger lägre snittbelopp än jag tror?
Allt för att slippa bli betalningsskyldig nästa år :)

Om ingenting förändrats och du har lika många och stora lån även i år kan du ta samma summa. Vet du att dina skulder har minskat bör du sänka nivån på din uppskattning. Detsamma gäller om ditt nuvarande underskott av kapital beror på annat än räntor (aktieförluster tex). Du förlorar inte så mycket på att vara försiktig här, visserligen lånar du ut dina pengar till staten utan att få något för det om du jämkar för lite, men det är bättre än att åka på några tusenlappar i kvarskatt enligt mitt sätt att se det.

Jag tror inte att det spelar så stor roll med löneuppskattningen, så länge som det du faktiskt kommer betala i skatt under året blir mer än de avdrag du tänker göra genom jämkningen. Men nu närmar vi oss ytterkanten av vad jag känner till, kanske kan någon annan hoppa in här med bättre tips?

Jag har själv funderat på att börja jämka, men tror inte det är någon större idé förrän man är uppe i lite större underskott (har ca 29000 själv). De där 45000 du får tillbaka vid midsommar i år hade antagligen gjort varje månad lite lättare under resten av året om du istället fått 3750kr mer i lön varje månad...

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp