Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Med gråten i halsen

Jag kanske slår in öppna dörrar här men har du provat allt du kan? Ringt alla bolag och förhandlat med dem? Anledningen till att jag frågar är att min upplevelse med utmätning var att det också gav mig oro. Till skillnad från många andra här som skriver om lättnaden de kände. Det är extremt lite pengar man har att röra sig med och man får pussla och trixa på nästan samma sätt som när man är mitt uppe i det med lånen. Kan kanske vara värt att prova en aggressiv strategi med låneföretagen? Löneutmätningen dränerade mig så till den milda grad att jag rätt snabbt skaffade mig ett extrajobb. Då pratar jag inte att pengarna gick till lyxkonsumtion utan att betala tre lån jag inte släppt och för att kunna unna mig något någon gång. Jag hade fan blivit riktigt bitter annars.

Vet inte hur mycket det rör sig om rent pengamässigt, men ni har en schysst inkomst tillsammans och kan kanske lösa det utan KF`s hjälp? På fredag får jag min första hela lön efter 20 månaders utmätning. 20 låååååånga månader. Jag har kollat min lönespec flera gånger och kan knappt fatta att jag förfogar över mina pengar själv nu.

Vis av erfarenheten undrar jag om jag idag hade släppt lånen som jag gjorde för ca 2 år sedan........men det är inte värt att spekulera i det.

Hoppas det löser sig för dig.
Förstår dig också i hur du tänker då jag pysslade i flera år för att inte hamna hos KFM och till slut gick det inte. Oron och sorgen kommer alltid finnas där. Vissa dagar mer än andra. Hur fantastiska KFM personal än varit i sitt bemötande så är det jobbigt att bli granskat av en myndighet med som många aktörer inblandade. Skammen är riktigt jobbigt, speciellt när man är välfungerande i sitt liv i övrigt men har jävligt taskig inställning till pengars värde. Helt lättnad känner jag inte kommer inte känna det helt och hållet som länge jag är kund hos KFM. Men nu vet jag vad jag har och förhålla mig till. Slut på lån och och ett leverne med lyx! Försöker fokusera mig på rikedomar jag har i mitt liv i form av min fantastiska familj, släkt och vänner. Hälsan i behåll än så länge. Och allt detta kan inte köpas med pengar. Sen återstår att se hur länge psyket pallar att leva på löneutmätning tills döden skiljer åt mig och KFM. Ska längre fram ansöka skusan och hoppas att det går igenom!

Skönt att höra att du inte längre har skuld hos KFM. Starkt jobbat av dig!

Vill också tillägga att den bästa medicinen i denna process har varit att hitta till er här på Lånforum! Så många i likande situation och man känner på något sätt gemenskap och kärlek i varandras elände om ni förstår vad jag menar! Så grymt stärkande att prata med er och bli peppad!

Förstår dig också i hur du tänker då jag pysslade i flera år för att inte hamna hos KFM och till slut gick det inte. Oron och sorgen kommer alltid finnas där. Vissa dagar mer än andra. Hur fantastiska KFM personal än varit i sitt bemötande så är det jobbigt att bli granskat av en myndighet med som många aktörer inblandade. Skammen är riktigt jobbigt, speciellt när man är välfungerande i sitt liv i övrigt men har jävligt taskig inställning till pengars värde. Helt lättnad känner jag inte kommer inte känna det helt och hållet som länge jag är kund hos KFM. Men nu vet jag vad jag har och förhålla mig till. Slut på lån och och ett leverne med lyx! Försöker fokusera mig på rikedomar jag har i mitt liv i form av min fantastiska familj, släkt och vänner. Hälsan i behåll än så länge. Och allt detta kan inte köpas med pengar. Sen återstår att se hur länge psyket pallar att leva på löneutmätning tills döden skiljer åt mig och KFM. Ska längre fram ansöka skusan och hoppas att det går igenom!

Skönt att höra att du inte längre har skuld hos KFM. Starkt jobbat av dig!

Vill också tillägga att den bästa medicinen i denna process har varit att hitta till er här på Lånforum! Så många i likande situation och man känner på något sätt gemenskap och kärlek i varandras elände om ni förstår vad jag menar! Så grymt stärkande att prata med er och bli peppad!

Absolut, jag har full respekt för att det har varit en lättnad för många. Har även respekt för att det tär på psyket att inte veta hur länge utmätningen kommer att pågå. För det är psykiskt påfrestande med ekonomiska bekymmer, med eller utan löneutmätning.

Jag vill bara lyfta ett annat perspektiv i frågan. Jag tycker att du träffar mitt i prick när du skriver om skammen. Jag tror inte jag hade känt samma skam om jag haft samma summa att leva för fast utan utmätning av lönen och istället pynta till låneföretagen.

Skammen var nog det värsta för mig, att behöva hitta på och ljuga för att jag inte hade råd. Att skämmas när jag pratar med lönekontoret om andra ärenden, att prata med snorungar på låneinstitut som läxar upp mig och har värsta attityden. Som dessutom tilltalar mig med mitt förnamn för de kör nån härskarteknik.

Att hamna hos KF är ett stigma, tyvärr kan vissa människor inte se bakom detta och se att även vi är härliga, fantastiska, skötsamma, ordentliga, ansvarstagande människor men som hanterat våra pengar på ett väldigt oaktsamt sätt. Vi är inte bara våra skulder, våra skulder definierar inte oss.

Hoppas du blir beviljad skuldsanering och tack för de fina orden om min kamp.

Skammen var nog det värsta för mig, att behöva hitta på och ljuga för att jag inte hade råd. Att skämmas när jag pratar med lönekontoret om andra ärenden, att prata med snorungar på låneinstitut som läxar upp mig och har värsta attityden. Som dessutom tilltalar mig med mitt förnamn för de kör nån härskarteknik.

Att hamna hos KF är ett stigma, tyvärr kan vissa människor inte se bakom detta och se att även vi är härliga, fantastiska, skötsamma, ordentliga, ansvarstagande människor men som hanterat våra pengar på ett väldigt oaktsamt sätt. Vi är inte bara våra skulder, våra skulder definierar inte oss.

Jag kan inte annat än att hålla med, särskilt det sistnämnda. Kämpar med det dagligen. Även om jag är någonstans mittemellan släppa/kämpa. Men det är skammen och synen på en själv som tär mest. Lever redan med väldigt lite så det skulle säkert inte göra någon reell skillnad.

Absolut, jag har full respekt för att det har varit en lättnad för många. Har även respekt för att det tär på psyket att inte veta hur länge utmätningen kommer att pågå. För det är psykiskt påfrestande med ekonomiska bekymmer, med eller utan löneutmätning.

Jag vill bara lyfta ett annat perspektiv i frågan. Jag tycker att du träffar mitt i prick när du skriver om skammen. Jag tror inte jag hade känt samma skam om jag haft samma summa att leva för fast utan utmätning av lönen och istället pynta till låneföretagen.

Kloka och givande reflektioner! Tack:) Känner igen så mycket i det du beskriver. Även snorungarna på låneinstituten:)

Och det bästa @jordnöten ”Vi är inte bara våra skulder, våra skulder definierar inte oss” . Ska bära med mig denna citat:)

Kram

Jag kan inte annat än att hålla med, särskilt det sistnämnda. Kämpar med det dagligen. Även om jag är någonstans mittemellan släppa/kämpa. Men det är skammen och synen på en själv som tär mest. Lever redan med väldigt lite så det skulle säkert inte göra någon reell skillnad.

Min största rädsla, verkligen det som tärt mest på mig under denna tiden är att vem som helst kan ringa KF och fråga om jag har skulder och vilka skulder. Vem som helst kan hämta och läsa domarna från Tingsrätten....vem som helst. Jag har en relativt utsatt position i mitt yrkesliv och om detta kom fram hade jag dött av skam.

Det är så lätt att peka finger åt andra, men vi...vi får själva inte glömma vilka fantastiska människor vi är. Vi får inte dras med och själva bestraffa oss ytterligare. Ibland är vi själva våra värsta bödlar.

”Våra skulder definierar inte oss” - AMEN to that !! Detta var de exakta orden mina vänner sa till mig när ja ”kom ut” & de va de finaste orden EVER - som ljuv musik för min själ !! Dom orden bär ja med mig, för jag vet av hela mitt ❤️:a att just så är det...

Ja, skammen och ångesten är det värsta.
Att komma hem från jobb efter 12 timmar och hitta fem brev från KFM och ändå veta att det kommer att dimpa ner ytterligare 100.
Att inte bli bemött trevligt när man försöker göra rätt för sig och påskynda processen för att slippa leva i ovisshet.
Att vara en skötsam person som hamnat i detta för att man inte kunnat/vågat säga nej.
Att i nio månader svävat i ovisshet angående skuldsanering.
Att veta att det trots allt är jag, endast jag som ansvarar för mina handlingar och denna situationen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp