Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Make spelmissbrukare, hjälp!!!

wasakredit med bara han som låntagare? Eller bolån med oss båda som låntagare?

• Wasakredit

Röster: 11 84.6%
  • Bolån

Röster: 2 15.4%

• Totalt antal röstare
    13
Jo,
Det kan det göra naturligtvis.

Det är detta som kan komma att provas i en rättegång exempelvis. Men tänk vad det hade kostat i allt arvode och dylikt om detta ska prövas i "byråkratiska" Sverige.
Min advokat tog 10.000 för 4 timmar bara för att ta fram ett förlikningsavtal och då gick det inte ens till rättegång.

Men det kan ju bli att du får räntan/amorteringen du lagt ut. Exempelvis att man tar din månadskostand X tiden du betalat och adderar en skälig ränta och thats it.
Bara för att du betalat hyra/ränta/amortering i säg 2 år så är du inte per automatik berättigad 1 mille av lägenhetens värde.

Jag tycker att det sammanfattar det jag skrev ganska bra.

Det spelar alltså ingen roll att sommarhuset införskaffats innan ni gifte er. Är huset inte enskild egendom är det som huvudregel giftorättsgods och skall således ingå i en eventuell bodelning. Ifall huset ingår i bodelningen innebär det således inte att du har en automatisk rätt att överta hälften av sommarhuset. Eftersom din man äger huset har han rätt att ”köpa ut” dig enligt ovan resonemang och således kommer sommarhuset mest troligen att falla på din mans lott vid en eventuell lottläggning.

Jo,
Det kan det göra naturligtvis.

Det är detta som kan komma att provas i en rättegång exempelvis. Men tänk vad det hade kostat i allt arvode och dylikt om detta ska prövas i "byråkratiska" Sverige.
Min advokat tog 10.000 för 4 timmar bara för att ta fram ett förlikningsavtal och då gick det inte ens till rättegång.

Men det kan ju bli att du får räntan/amorteringen du lagt ut. Exempelvis att man tar din månadskostand X tiden du betalat och adderar en skälig ränta och thats it.
Bara för att du betalat hyra/ränta/amortering i säg 2 år så är du inte per automatik berättigad 1 mille av lägenhetens värde.
Vi har varit gifta i 7 år och han köpte lägenheten 1 år innan vi gifte oss. Dock betalade jag sedan in lika mycket kontantinsats som han hade gjort i efterhand...

Det spelar alltså ingen roll att sommarhuset införskaffats innan ni gifte er. Är huset inte enskild egendom är det som huvudregel giftorättsgods och skall således ingå i en eventuell bodelning. Ifall huset ingår i bodelningen innebär det således inte att du har en automatisk rätt att överta hälften av sommarhuset. Eftersom din man äger huset har han rätt att ”köpa ut” dig enligt ovan resonemang och således kommer sommarhuset mest troligen att falla på din mans lott vid en eventuell lottläggning.
Så då kan han köpa ut mig alltså enligt lag? Blir helt snurrig av allt. Packar ihop vid ena sidan och läser massa på andra. Ingenting fastnar längre...

Du har tillräckligt mkt att tänka på just nu. du kanske ska fokusera på att komma till rätta hos dina föräldrar, se till så gott det går att din dotter känner av stämningen så lite som möjligt (barn är proffs på att känna när något händer, när en förälder är orolig, konflikter etc) så tar du det andra med lägenheten när din bekant som är advokat kommer tillbaka.

Allt kommer att lösa sig, på ett eller ett annat sätt. Den dyrbaraste skatten du har som inga pengar kan ersätta det är din dotter det... ta hand om er :)

Aldrig kul när sånt här händer MEN vad bevisar detta? Jo att du är en stark person som inte tar skit, i love it. Han ska va jävligt glad att du inte gick samma dag som du fick veta utan försökt. Han har haft chansen och pissat bort den. Men som NY2018 skrev är detta kanske vändningen han behöver. Jag är helt övertygad att du kommer klara dig bra....du är en stark tjej med karaktär....

Dom andra har helt rätt!
Ett liv med en spelmissbrukande man hade kostat dig så jävla mycket mer än vad denna skillsmässan kommer göra.

Du hade som exempel "Jag köper ett hus för 20 miljoner, själv med mina egna pengar. Jag gifter mig sen med en ryska. Hon dumpar mig ett år senare. Då är det inte som så att hon har rätt till halva huset, eller 10 miljoner i detta fallet." Om man inte skrivit äktenskapsförord så har ryskan rätt till 10 Mkr, men du får behålla huset om du har råd efter att ha löst ut ryskan.

& det stämmer delvis.

Till dess bodelning har förrättats är varje make skyldig att redovisa för sin egendom och för lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen.
Huset i detta fall är min egendom.
Även i äktenskap kan ena parten köpa någonting som är avsett endast till/för denna och att det objektet därmed utesluts från det gemensamma bolaget.
Jag vet detta ifrån en väldigt nära familjerelation där den ena parten hade lägenhet, den andra flyttade in - dom gifte sig - lägenheten tillföll person 1 efter en rättstvist.

Du har tillräckligt mkt att tänka på just nu. du kanske ska fokusera på att komma till rätta hos dina föräldrar, se till så gott det går att din dotter känner av stämningen så lite som möjligt (barn är proffs på att känna när något händer, när en förälder är orolig, konflikter etc) så tar du det andra med lägenheten när din bekant som är advokat kommer tillbaka.

Allt kommer att lösa sig, på ett eller ett annat sätt. Den dyrbaraste skatten du har som inga pengar kan ersätta det är din dotter det... ta hand om er :)
Självklart är det så, hon är min enda tröst just nu och försöker påverka henne så lite som möjligt.
Jag har så jag klarar mig både med eller utan vinsten av lägenheten så det är inte mitt största bekymmer. Har jag rätt så får jag min del om inte så får det va så, klarar nog en kontantinsats till lägenhet oavsett.
Tack för allt ert stöd!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp