Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Make spelmissbrukare, hjälp!!!

wasakredit med bara han som låntagare? Eller bolån med oss båda som låntagare?

• Wasakredit

Röster: 11 84.6%
  • Bolån

Röster: 2 15.4%

• Totalt antal röstare
    13
Det korta och enkla svaret är att om ni är gifta och har så varit i över fem år (sambotid räknas in i denna tid) utan äktenskapsförord så delar ni 50/50 på alla egendom som ni äger oavsett vem som äger den. Undantag som finns är även egendom som enskild genom gåva eller testamente.

En brasklapp att man från vardera parts egendom avräknar skulder (i princip alla skulder oavsett ursprung) från tillgångar innan giftorättsgodset delas. I ert fall kan det innebära att han har skulder som överstiger hans tillgångar (om nu lägenheten är bara hans) och då finns det inget övervärde att dela på = du får inga pengar från lägenheten. Därtill kan hans far äga exempelvis 50% av lägenheten och då ska ni bara dela på 50% av lägenhetens övervärde.

(Är jurist och har tidigare arbetat med familjerätt)

Högbelånad - Om fallet hade varit ett år då? (Som jag sa till exempel med ryskan)

Men för att inte kapa tråden.

Om jag tolkat trådstartaren rätt så är vinsten på lägenheten ca 1.4 miljoner, därtill så står fadern till mannen i fråga på halva lägenheten/lånet och då det verkar vara kärt i relationen så bör han då rimligtvis få 50% av det hela.

Vinstskatten är på ca 22%. Det som återstår är alltså 1.1 miljon. Om dessa sedermera ska delas på två så återstår 550.000 till fadern och lika mycket till paret.
Efter detta så ska dom då dela på detta vilket motsvarar ca 275.000 kr.
Så vinst på 1.4 miljoner blir i praktiken 275.000,
Dit jag ville komma är att det blir avsevärt mindre pengar än vad man tror och om man ger sig in i en rättstvist där man exempelvis anlitar juridisk expertis som dig själv och lediga dagar på jobbet för att sitta på förhandlingar och advokatmöten så kan det definitivt bli en jävlig affär.

Därför så tror jag fortfarande att det absolut mest optimala är om dom med jurister kan hitta en lösning smidigt utan att ta det till domstol.

Senast ändrad:
Var trött igår och såg inte att det hade kommit massa bra svar innan jag skrev mitt svar (missade på något sätt alla svar efter länken om sommarhuset). Ber om ursäkt för detta.

Terry - om man bara varit gift och sammanboende i totalt ett år så har det genom praxis bildats en jämkningaregel som kallas giftorättstrappan. Den innebär lite förenklat att man jämkar så att det efter 1 år ingår 1/5-del av egendomen, 2 år 2/5 osv till femte året då man delar fullt ut.

Terry - instämmer helt i att advokater i dylika tvister ofta kostar mer än det smakar - särskilt om det finns stora skulder i boet och mindre stora tillgångar. Möjligen värt det om ens rättsskydd täcker tvisten. En mellanväg kan vara att ta en rådgivningstimme gemensamt av en jurist för att få vägledning (det förutsätter dock att man litar på varandra till viss utsträckning).

(Jag sjäv har lämnat familjerätten för många år sen så jag har inget egenintresse i att hon ska uppsöka en jurist. )

Exakt!
Håller helt med dig och det är det jag också anser,
Hon har 20% självrisk på rättskyddsmomentet i hemförsäkringen
Då kan hon ta juridisk hjälp för ett par timmar och använda sig av sin hemförsäkring.
Men hon borde nog inte gå in i ett juridiskt krig med mannen för dessa 250.000 om han har så bra med stålar och stora kontakter. Dels kan han besegra henne dels är vinsten på bostaden så pass låg (250.000) för att det ska vara värt en process som kan vara i flera år. Det är inte lönsamt helt enkelt.

Exakt!
Håller helt med dig och det är det jag också anser,
Hon har 20% självrisk på rättskyddsmomentet i hemförsäkringen
Då kan hon ta juridisk hjälp för ett par timmar och använda sig av sin hemförsäkring.
Men hon borde nog inte gå in i ett juridiskt krig med mannen för dessa 250.000 om han har så bra med stålar och stora kontakter. Dels kan han besegra henne dels är vinsten på bostaden så pass låg (250.000) för att det ska vara värt en process som kan vara i flera år. Det är inte lönsamt helt enkelt.
Kanske var otydlig innan men för att förtydliga så. Hans pappa äger inte 50% av bostaden, det var 4 år sedan min make tog över hela. Pappan var bara inblandad de 3 första åren men sen när han själv skulle köpa bostad så fick min man då hela.

Det korta och enkla svaret är att om ni är gifta och har så varit i över fem år (sambotid räknas in i denna tid) utan äktenskapsförord så delar ni 50/50 på alla egendom som ni äger oavsett vem som äger den. Undantag som finns är även egendom som enskild genom gåva eller testamente.

En brasklapp att man från vardera parts egendom avräknar skulder (i princip alla skulder oavsett ursprung) från tillgångar innan giftorättsgodset delas. I ert fall kan det innebära att han har skulder som överstiger hans tillgångar (om nu lägenheten är bara hans) och då finns det inget övervärde att dela på = du får inga pengar från lägenheten. Därtill kan hans far äga exempelvis 50% av lägenheten och då ska ni bara dela på 50% av lägenhetens övervärde.

(Är jurist och har tidigare arbetat med familjerätt)
Min man äger hela lägenheten, tidigare hade hans pappa 50% men det ändrades för 4 år sedan.

Så min mans privatlån han tagit hos flera banker för spelandes kommer att räknas bort från bostadens värde?

Min man äger hela lägenheten, tidigare hade hans pappa 50% men det ändrades för 4 år sedan.

Så min mans privatlån han tagit hos flera banker för spelandes kommer att räknas bort från bostadens värde?

Ja, vid lottläggningen räknas samtliga skulder av på respektive parts giftorättsgods vilket i ert fall innebär att spelskulderna kan leda till att hans överskott i bostaden reducerad hela vägen till noll i värsta fall.

Ja, vid lottläggningen räknas samtliga skulder av på respektive parts giftorättsgods vilket i ert fall innebär att spelskulderna kan leda till att hans överskott i bostaden reducerad hela vägen till noll i värsta fall.
Det är väl inte i värsta fall ? Det är ju bra så minimeras risken att han spelar bort även dem.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp