Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Make spelmissbrukare, hjälp!!!

wasakredit med bara han som låntagare? Eller bolån med oss båda som låntagare?

• Wasakredit

Röster: 11 84.6%
  • Bolån

Röster: 2 15.4%

• Totalt antal röstare
    13
Hej alla! Det går varken att diskutera eller komma någonstans tyvärr med min man och han vägrar lämna hemmet. Så mitt beslut nu är att lämna och gå med dottern till mina föräldrars hus.

Vi har som sagt en bostadsrätt som har bra med vinst (cirka 1,4 milj) dock som han anser vara hans egna lägenhet.(?)

Han köpte denna innan jag var myndig och sedan när jag jobbat betalade jag in lika mycket kontantinsats som honom. Så det är inte baraa hans lägenhet som han påstår.

Nu är jag såklart rädd för att han kommer att fiffla med en massa papper för att jag ska få så lite som möjligt. Tar emot alla tips om hur jag kan skydda mig mot allt möjligt? Svärfar har en massa bra kontakter på banken vi har lån hos.

Vet sedan tidigare att en släkting till de som skiljde sig fiffla med massa bankpapprr och hon fick det svårt trots en anmälan för att bevisa sen att hon inte skrivit under något.

Är så rädd att hamna i samma situation när det handlar om så mycket pengar. Snälla alla tips och råd tas emot!

Svårt läge.
Spontant skulle jag rekommendera dig att anlita en bra jurist tillika advokat, detta kommer att bli en jobbig tvist.
Det som talar i hans fördel är faktumet att han köpte lägenheten antar jag "först" eller vad man ska säga, innan ni ingick i äktenskap.
Det som talar i din fördel är samboförordningen/äktenskapsförodningen är man faktiskt ska dela på en hel del.

För att detta inte ska smaka mer än det kostar i diverse ombud och juridiska kostnader så bör ni tillsammans med era juridiska ombud försöka förlikas.

Du har rättskyddet i din hemförsäkring och kan nyttja denna normalt sätt när det inte handlar om en tvist - vilket kan undvikas, hör av dig till mig på private för mer information.

vågar knappt fråga... men står ni inte båda på lägenhetskontraktet???
Hoppas att svaret blir Ja!

Mitt bästa råd är att du ringer en jurist för en gratis rådgivning så får du professionella råd.

Jag tycker att om ni båda står på kontraktet så ska du välja mäklare och du kan säga till mäklaren att allt som rör försäljningen (samtal, budgivning) ska meddelas dig eller er två (du och din man tillsammans) men aldrig bara till honom.

förstår inte riktigt vilken sorts fiffel de gjort eller du är orolig att de kommer göra, därför ska du själv välja och kontakta mäklare. Skulle de mot förmodan inte låta dig göra det så får du blanda in en jurist och låta honom läsa allt som händer kring bostaden.

Annars helt rätt beslut att ta din dotter och gå till dina föräldrar. Du kommer klara dig galant.
Stor kram till dig, snart kommer du att andas härlig luft av lättnad.

Jag antar att du står med på bolånet, annars hade han väl aldrig frågat om du gick med på hans lösning?

Svårt läge.
Spontant skulle jag rekommendera dig att anlita en bra jurist tillika advokat, detta kommer att bli en jobbig tvist.
Det som talar i hans fördel är faktumet att han köpte lägenheten antar jag "först" eller vad man ska säga, innan ni ingick i äktenskap.
Det som talar i din fördel är samboförordningen/äktenskapsförodningen är man faktiskt ska dela på en hel del.

För att detta inte ska smaka mer än det kostar i diverse ombud och juridiska kostnader så bör ni tillsammans med era juridiska ombud försöka förlikas.

Du har rättskyddet i din hemförsäkring och kan nyttja denna normalt sätt när det inte handlar om en tvist - vilket kan undvikas, hör av dig till mig på private för mer information.
Jag har en släkting som är en bra advokat och han har lovat hjälpa mig men han är tyvärr bortrest just nu och kommer tillbaka om 1,5 vecka så tills dess undrade jag därför om det är något jag själv kan göra för att "skydda" mig själv.

vågar knappt fråga... men står ni inte båda på lägenhetskontraktet???
Hoppas att svaret blir Ja!

Mitt bästa råd är att du ringer en jurist för en gratis rådgivning så får du professionella råd.

Jag tycker att om ni båda står på kontraktet så ska du välja mäklare och du kan säga till mäklaren att allt som rör försäljningen (samtal, budgivning) ska meddelas dig eller er två (du och din man tillsammans) men aldrig bara till honom.

förstår inte riktigt vilken sorts fiffel de gjort eller du är orolig att de kommer göra, därför ska du själv välja och kontakta mäklare. Skulle de mot förmodan inte låta dig göra det så får du blanda in en jurist och låta honom läsa allt som händer kring bostaden.

Annars helt rätt beslut att ta din dotter och gå till dina föräldrar. Du kommer klara dig galant.
Stor kram till dig, snart kommer du att andas härlig luft av lättnad.
Han står själv på kontaktet...

En krånglig historia men det var han och hans pappa som stod på bolånet först, sen skulle hans pappa köpa egen bostadsrätt och gav sin del till då min man. För att han då skulle utöka bolånet var vi iväg till banken båda två för att jag skulle godkänna det...

Jag har alltid trott att det inte spelar någon roll om han står ensam? Vi är gifta och egendom delas väl vid ev skilsmässa?

Han får gärna behålla bostaden, dock vill ja ha min del så då får han väl köpa ut mig isåfall..

Jag ska garanterat blanda in en advokat, har redan gjort det och väntar på tills han kommer tillbaka. Vägrar ge han hela vinsten åt bara honom.

Tack snälla!

Han köpte lägenheten "innan" det blev ni. Själv rent juridiskt.
Han står själv på kontraktet.
Han står själv på lägenheten.
Han står själv på bolånet.

Dessutom så kan han styrka med sin "höga" inkomst att han står för merparten av fiolerna då hans inkomst är mycket högre.

Jag vill inte sänka sin moral men jag vill bara att du realistiskt ska ställa in dig på att du kan få det tufft även om ni är gifta.
Exempelvis:

Jag köper ett hus för 20 miljoner, själv med mina egna pengar. Jag gifter mig sen med en ryska. Hon dumpar mig ett år senare. Då är det inte som så att hon har rätt till halva huset, eller 10 miljoner i detta fallet.

Du måste vända dig till ditt försäkringsbolag såvida inte din släkting som är advokat gör detta Pro bono. Har bekanta som varit i liknande situationer och rättegångskostnaderna i dessa fall om det blir överklagan och dylikt kan landa på mellan 150.000 och 300.000 där du ändå riskerar att stå lottlös.
Förlikning här är något som gynnar er båda, hoppas ni bara förstår det båda två,

Han köpte lägenheten "innan" det blev ni. Själv rent juridiskt.
Han står själv på kontraktet.
Han står själv på lägenheten.
Han står själv på bolånet.

Dessutom så kan han styrka med sin "höga" inkomst att han står för merparten av fiolerna då hans inkomst är mycket högre.

Jag vill inte sänka sin moral men jag vill bara att du realistiskt ska ställa in dig på att du kan få det tufft även om ni är gifta.
Exempelvis:

Jag köper ett hus för 20 miljoner, själv med mina egna pengar. Jag gifter mig sen med en ryska. Hon dumpar mig ett år senare. Då är det inte som så att hon har rätt till halva huset, eller 10 miljoner i detta fallet.

Du måste vända dig till ditt försäkringsbolag såvida inte din släkting som är advokat gör detta Pro bono. Har bekanta som varit i liknande situationer och rättegångskostnaderna i dessa fall om det blir överklagan och dylikt kan landa på mellan 150.000 och 300.000 där du ändå riskerar att stå lottlös.
Förlikning här är något som gynnar er båda, hoppas ni bara förstår det båda två,
Okej, jo jag förstår. Det spelar då ingen roll om jag stått för kostnaderna för ränta, amortering osv?

Tack snälla, ska kolla upp det på en gång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp