Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Livet e ju underbart!!

Jag har ärligt inte sett så jättemånga ändringar från tingsrätten, men du kan ju absolut överklaga och anse att dom ska förbehålla dig pengar för dina resor till rehabiliteringen, helt omöjligt är det nog inte, men bli inte besviken om det inte går igenom
Nej det är lagstiftningen som gjort det skulle jag säga, kf bara följer den. Även om det känns orättvist så tror jag ändå man ska vara glad att myndigheter följer lagen, och att domstolarna kan reda ut om myndigheterna tolkat lagen rätt. Anser man att lagen är felaktig så får man nog ta upp telefonen och ringa till den du röstade på i september 2014 och be denne jobba för att ändra lagen.
En ändring av hela utsökningsbalken är på gång om jag förstått snacket rätt, förbehållsbeloppen ska bli lite högre tror jag.. Jag har inte hört något om att de här proportionerliga beräkningarna kommer tas bort..
Äsch skit samma, gubben flyttar ut, vi tar ut skilsmässa. Sen kan dom ju försöka utmäta nåt från ersättning! Men de kommmer inte komma in nåt sjukintyg mer så de kommer inte finnas nåt att utmäta på.

Hade ett samtal igår med min man om vår ekonomi, han ansåg att kan ja inte ens betala 1/4 av hyran och andra bostadskostnader. Samt 1/4 av vår mat och andra kostnader för hygien mm kan ja be Kronofogden hitta en bostad åt mig.. :( han tänker inte gå med på detta. Så får väl tacka fogden för att de helt o hållet kraschar min tillvaro. Jag kunde väl fått behålla till hyra och mat i alla fall. Nytt boende med betalningsanmärkningar, tjäänare! Trodde faktiskt kf såg till människors behov samt att skulderna faktiskt kan betalas. Nu kommer jag aldrig kunna betala nåt på dom.. kalkylen dom har för att räkna ut hur mycket man får behålla stämmer inte, fyllde i samma siffror som jag gjorde när jag skickade in uppgifter för löneutmätning. Enligt kallt skulle ja få behålla 5200 och de skylla jag klarat mig på men 1800 kr??

Man räknar alltid med make/maka/sambo, om denne tjänar ordentligt mycket mer än gäldenären så kan det bli sådär. Man ska enligt kfm inte betala halva hyran etc, utan en relativ andel. Om en tjänar 10000 och den andra 100000, så ska den som tjänar 100000 stå för cirka 90% av de gemensamma kostnaderna.
Jag förstår resonemanget och att man om man är gift har försörjningsplikt enligt lagen gentemot sin äkta hälft, men att det skulle gälla sambos som inte omfattas av samma lagstiftning fattar jag inte riktigt, ändå så tolkas man lyda under äktenskapslagen så fort man söker "bistånd"...
http://lawline.se/answers/forsorjningsplikt-mellan-makar-1
http://lawline.se/answers/forsorjningsplikt-mellan-sambos

Hade ett samtal igår med min man om vår ekonomi, han ansåg att kan ja inte ens betala 1/4 av hyran och andra bostadskostnader. Samt 1/4 av vår mat och andra kostnader för hygien mm kan ja be Kronofogden hitta en bostad åt mig.. :( han tänker inte gå med på detta. Så får väl tacka fogden för att de helt o hållet kraschar min tillvaro. Jag kunde väl fått behålla till hyra och mat i alla fall. Nytt boende med betalningsanmärkningar, tjäänare! Trodde faktiskt kf såg till människors behov samt att skulderna faktiskt kan betalas. Nu kommer jag aldrig kunna betala nåt på dom.. kalkylen dom har för att räkna ut hur mycket man får behålla stämmer inte, fyllde i samma siffror som jag gjorde när jag skickade in uppgifter för löneutmätning. Enligt kallt skulle ja få behålla 5200 och de skylla jag klarat mig på men 1800 kr??
Egentligen har han skyldighet enligt äktenskapsbalken att stå för din försörjning. Jag tycker att du ska ta kontakt med advokat, du kanske har en sådan sedan tidigare, så att du får hjälp. Det kan faktiskt vara så att din man är försörjningsskyldig för dej under en övergångstid även om han skulle ta ut skilsmässa. Jag förstår att detta är en riktigt eländig situation, som knappast någon förställt sej när de lagstiftat och KFM följer bara reglerna. Många styrkekramar till dej!

Han är försörjningsskyldig oavsett vad han säger. Vet själv av egen erfarenhet sålänge man bor med varann oavsett gifta eller sambo så är man försörjningsskyldig även om man säger vi har delad ekonomi. Först när man inte är bokförd på samma adress då är man inte det längre

Som flera varit inne på, han är försörjningskyldig, sannolikt även en period efter en eventuell skilsmässa vunnit laga kraft, även om det mest används i undantagsfall. I lagen står bland annat: "Om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter" och "Har den ena maken svårigheter att försörja sig själv sedan ett långvarigt äktenskap har upplösts eller finns det andra synnerliga skäl, har den maken rätt till underhållsbidrag av den andra maken för längre tid än som anges i andra stycket. Vid prövning av den rätten skall hänsyn tas till om den ena maken behöver bidrag för att skaffa sig pensionsskydd".

Tanken med den lagen är att du ska kunna komma tillrätta efter ett liv ihop där han dragit in mest pengar, så att du kan ta en period för studier etc.

Försörjningsstödet gäller även makar som skiljs åt på grund av ohälsa, t.ex. om den ena behöver ett vårdboende medan den andre kan bo kvar i det gemensamma boendet så har den med mest inkomst en viss försörjningsplikt. Det vanliga som jag tänker på är att en äldre maka, som oftast jobbat deltid samt haft ett sämre betalt yrke (som regel) och därmed har lägre pension, behöver komma in på ett vårdboende eller liknande. Då får maken, som oftast jobbat heltid och därtill haft ett bättre betalt yrkesliv (som regel), betala visst underhåll till makan.

@Nystart: Menar du verkligen att din ekonomiska situation blir bättre ifall Ni skiljer er och flyttar åt olika håll? Skulle kfm då alltså beräkna ditt belopp att behålla mer förmånligt?

Försörjningsstödet gäller även makar som skiljs åt på grund av ohälsa, t.ex. om den ena behöver ett vårdboende medan den andre kan bo kvar i det gemensamma boendet så har den med mest inkomst en viss försörjningsplikt. Det vanliga som jag tänker på är att en äldre maka, som oftast jobbat deltid samt haft ett sämre betalt yrke (som regel) och därmed har lägre pension, behöver komma in på ett vårdboende eller liknande. Då får maken, som oftast jobbat heltid och därtill haft ett bättre betalt yrkesliv (som regel), betala visst underhåll till makan.

@Nystart: Menar du verkligen att din ekonomiska situation blir bättre ifall Ni skiljer er och flyttar åt olika håll? Skulle kfm då alltså beräkna ditt belopp att behålla mer förmånligt?
Skulle tro att att Nystart får behålla mer i så fall eftersom hon är ensam försörjande. Man har rätt att behålla existens minimum. Problemet blir att hitta en bostad i hennes/våran sits och att möjligheten att betala av skulder minska om man har väldigt låg inkomst. Så har jag i alla fall uppfattat det.

Det är som att välja mellan pest eller kolera! KFM skulle räkna mig som ensam och då skulle ja få behålla mer. Men visst min ekonomi kanske inte skulle bli bättre, men min självkänsla.

Skulle tro att att Nystart får behålla mer i så fall eftersom hon är ensam försörjande. Man har rätt att behålla existens minimum. Problemet blir att hitta en bostad i hennes/våran sits och att möjligheten att betala av skulder minska om man har väldigt låg inkomst. Så har jag i alla fall uppfattat det.
Så tänker jag med. De blir problem att hitta en bostad så man e "fast" så att säga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp