Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lösen av Ica lån i förtid

Yes, såhär ser även dom andra aktörerna ut. Svårt för banker att upprätthålla bra rykten på trustpilot. Medans den ni svartmålar mest ser ut såhär. Svårt att se att ica är värst på marknaden. Dom kanske är struliga, men att dom frågar vart pengarna kommer ifrån är endast posetivit.

https://se.trustpilot.com/review/nystartfinans.se
---------------------
https://se.trustpilot.com/review/www.swedbank.se

https://se.trustpilot.com/review/www.nordea.se

https://se.trustpilot.com/review/www.seb.se

https://se.trustpilot.com/review/handelsbanken.se

https://se.trustpilot.com/review/collector.se

https://se.trustpilot.com/review/www.lansforsakringar.se

Jag ser inte meningen med att behöva redovisa extra amorteringar på hundralappar, tycker du det är rimligt att behöva skicka in underlag om du vill extra amortera några hundralappar när lönen tillåter det?
Inte någon annan aktör jag haft har krävt det. De vill bara försvåra och förhala att man löser det fortare. Givetvis ska de ha underlag om man löser hela lånet men vi snackar om småsummor..
Löste både lendify och Collector 100 k var det räckte med en muntlig redovisning.. Det finns smidiga banker och det finns osmidiga.

Sen att jag fick 6.5 % ränta på mitt första lån någonsin med en fläckfri UC och bra betyg när jag sökte direkt hos dem höjer inte mitt anseende hos dem heller.. Dock blev de väldigt smidiga när jag ville lösa allt. Då sänktes räntan till 3.8 och jag sänkte återbetalningstiden ifrån 12 till 5 år och då krävdes inget underlag att jag kunde klara av nya betalningsplanen utan allt gick på telefon.

Senast ändrad:
Jag ser inte meningen med att behöva redovisa extra amorteringar på hundralappar, tycker du det är rimligt att behöva skicka in underlag om du vill extra amortera några hundralappar när lönen tillåter det?
Inte någon annan aktör jag haft har krävt det. De vill bara försvåra och förhala att man löser det fortare. Givetvis ska de ha underlag om man löser hela lånet men vi snackar om småsummor..
Löste både lendify och Collector 100 k var det räckte med en muntlig redovisning.. Det finns smidiga banker och det finns osmidiga.

Yes, många vill ha det smidigt idag och köper det. Men man kan inte klandra dom för dom frågar. https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/daerfoer-maaste-banken-staella-fraagor/

Men förstår att man tycket det är jobbigt, men just det ska man inte gnälla om att dom frågar. Sen ett minus är att det är svårt att extra amotera det är dåligt.

Vid lösen kommer ju pengarna från ett bankkonto någon annan stans, och dom pengarna är redan kontrollerade av den kontoförande banken. Så Ica banken behöver inte alls ställa massa dryga frågor eller kräva intyg på vart pengarna kommer ifrån vid lösen.

Bara det att du inte kan amirtera extra på ditt lån utan att ringa deras dryga kundtjänst eller att ens sambo inte får gå in och lösa lånet från sitt eget konto är ju helt horibelt, dom skyller på att lagen säger si och så men dom pratar bara en massa skit.

Ica banken gör detta enbart för att krångla till det och suga ut de sista kronona från sina kunder. Förstår inte ens att folk tar ett banklån från Ica banke eller utnyttjar deras tjänster över huvud taget, allt på marknaden är bättre än Ica banken enligt min mening.

Vid lösen kommer ju pengarna från ett bankkonto någon annan stans, och dom pengarna är redan kontrollerade av den kontoförande banken. Så Ica banken behöver inte alls ställa massa dryga frågor eller kräva intyg på vart pengarna kommer ifrån vid lösen.

Bara det att du inte kan amirtera extra på ditt lån utan att ringa deras dryga kundtjänst eller att ens sambo inte får gå in och lösa lånet från sitt eget konto är ju helt horibelt, dom skyller på att lagen säger si och så men dom pratar bara en massa skit.

Ica banken gör detta enbart för att krångla till det och suga ut de sista kronona från sina kunder. Förstår inte ens att folk tar ett banklån från Ica banke eller utnyttjar deras tjänster över huvud taget, allt på marknaden är bättre än Ica banken enligt min mening.

Ingen ide att säga något mer, alla är ju bovar. Men dom har ej tillgång till andra bankers register osv. Det vet du själv. Resten av det du skriver köper jag.

Detta gör Ica banken bara för att förhala processen och är något som dom har satt i system. Att dom vill ha intyg köper jag men att dom unviker att svara på meddelanden är bara vidrigt. Första gången fick jag komplettering pga att mitt namn inte var synligt på kontoutdraget. Det räckte alltså inte med att kontonummret var synligt som dom vet tillhör mig pga att detta verifierades vid utbetalningen. Sen hörde dom inte av sig eller svarade på meddelanden på ca 10 dagar. Det var när jag fick tag på dom via telefon som jag fick reda på att jag behöver skicka in på nytt. Dessutom har jag haft större summor än lösensumman insatt på mitt sparkonto där ett flertal gånger och aldrig hört ett ljud från dom.

Jag sänkte lånetiden ytterligare idag ifrån 5 till 3 år (246 k) , Från 5200 kr till 7500 kr i månaden. Det gick förvånansvärt smidigt och allt löstes på någon minut i telefon. Så slipper jag krångla med verifikation på småamorteringar. När jag har fått ihop en rejäl summa till sommaren då skatten och semesterersättningen kommer som jag vill kasta in, Så byter jag bara bank om de skulle krångla för mycket. Finns flertalet andra banker man i princip kan stoppa in hur mycket som helst utan krångel.

Jag jobbar på finansbolag.. och har väldigt bra koll på detta.

Samtliga banker och kreditinstitut måste ha koll på vart transaktionerna kommer ifrån vid större inbetalningar och lösen. Sen att de flesta skiter i det är en sak men finansinspektionen är väldigt tydliga med detta för att motverka penningtvätt. Även fast du gör betalning från ditt lönekonto så är banken skyldig att fråga vart du har fått pengarna ifrån om de inte vet.. annars riskerar de viten.. så att ica-banken frågar detta är helt i sin ordning..

Jag jobbar på finansbolag.. och har väldigt bra koll på detta.

Samtliga banker och kreditinstitut måste ha koll på vart transaktionerna kommer ifrån vid större inbetalningar och lösen. Sen att de flesta skiter i det är en sak men finansinspektionen är väldigt tydliga med detta för att motverka penningtvätt. Även fast du gör betalning från ditt lönekonto så är banken skyldig att fråga vart du har fått pengarna ifrån om de inte vet.. annars riskerar de viten.. så att ica-banken frågar detta är helt i sin ordning..

Så bra koll verkar du inte ha. Ingen ifrågasätter att Ica banken frågar om vart pengarna kommer ifrån. Deras metoder om att systematiskt fördröja svarstiderna på email gällande dessa ärenden plus upprepade kompletteringar trots att dom redan fått alla intyg som krävs. Mitt gick inte igenom förrän jag vägrade att skicka ytterligare en kompletteringar då jag ansåg att jag redan skickat allt som krävdes vid ett flertal tillfällen. Då bad dom mig kontakta deras klagomålsavdelning men även då vägrade jag och sa att jag skulle kontakta ARN och finansinspektionen istället. Efter att ha suttit och väntat en stund medans person jag pratade med gick och "diskuterade saken med en kollega" så var jag helt plötsligt godkänd då dom visst redan hade allt som krävdes.

Senast ändrad:
Dom suger på det. Och efter jag löst ett lån hos dem längesen så har de inte velat ge mig nya erbjudanden vid sök efteråt.
Hyser väl agg hehe

"Ica Banken SUGER.....

Jag har lånat 50.000 kronor, jag efter 2 månader fick min pappa sålt sin bil via bil förmedling, jag fick 50.000 kronor av min pappa för att lösa in min lån, de krävde en avtal mella mig och företaget, inga problem vi löste de, sen krävde dem oss att jag och pappa ska skriva en avtal, inga problem de fixa vi också.. Efter detta så ville dem ha kontoutdrag på min och pappas konto, jag skicka de också och nu kräver dem att jag ska hitta den personen som köpte bilen av företaget och att jag ska göra en avtal med honom också??? Dem är dumma i huvudet på riktigt.

LÅNA ALDRIG PENGAR AV DEM., Nu har det gått 10 dagar och jag har inte löst in mitt lån, jag ringer varje dag och det är alltid olika personer som svarar och alla kräver olika saker, saken är att de vill inte säga allt på engång för att de ska dröjas och jag ska betala mer räntor.

Nu har jag anmält dem till ARN efter att en i*iot anställd som la på luren när jag fråga varför det ska dröja 10 dagar och att de ska ta tillbaka pengarna. Och han hota mig att han ska lägga på luren och det gjorde han sedan blockerade han mitt nummer och min konto så jag inte kunde komma in på min konto igen, jag fick ringa om för att de ska ta bort spärren.

ALDRIG MER MED ICA BANKEN"

https://se.trustpilot.com/review/icabanken.se

Är ju skrämmande läsning och nästan samtliga med samma problem. Bara av att läsa recensionerna så har de ett antal pågående ARN-ärenden. Får hoppas det ger resultat, för detta verkar ju sannerligen absurt.

Känns ju mindre bra när jag själv tänkte extraamortera in 50 k i sommar..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp