Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneväxla under utmätning/skuldsanering

Ja, självklart! Men nu försörjer han sig inte själv ändå så det går ju pengar som egentligen skulle gå till annat. Men poängen var ju att resten av familjen klarar oss utan de pengarna och borde då enligt resonemanget om löneväxling istället läggas på en högre betalplan i min skuldsanering.
Okej förstår :)

Ja, självklart! Men nu försörjer han sig inte själv ändå så det går ju pengar som egentligen skulle gå till annat. Men poängen var ju att resten av familjen klarar oss utan de pengarna och borde då enligt resonemanget om löneväxling istället läggas på en högre betalplan i min skuldsanering.

Läste du mitt inlägg där jag citerade dig?
Det kanske belyser var du tänker fel.

Problemet

Nu förstår jag din fråga

Situation 1, löneväxlar
Jag har en avtalat lön på 68000, löneväxlar 25000 = bruttolön 43000 kr. SKUSAN/Utmätning baseras på bruttolön 48000 trots att avtalad lön är 68000

Situation 2, löneväxlar ej
Jag har en avtalad lön 68000, löneväxlar 0kr= bruttolön 68000kr som SKUSAN/utmätning baseras på

Det Lasseman menade var att KF hör med arbetsgivaren om avtalad lön och förmåner, de titttar inte enbart på bruttolönen. Då funkar det ju inte enligt . Hade de enbart tittat på taxerad inkomst hade det kanske fungerat.

min ursprungliga fråga var om KF är så lättlurade och om det isf är ett systemfel
Situation 3: Har skuldsanering baserad på bruttolön 50000 kr. Löneväxlar så att bruttolönen blir 40000, men fortsätter betala på skuldsaneringen enl bruttolön 50000.
Det var min fundering. Och ni svarar att då ska man betala enligt skuldsanering baserad på 50000 plus 5000 kr till.

Situation 3: Har skuldsanering baserad på bruttolön 50000 kr. Löneväxlar så att bruttolönen blir 40000, men fortsätter betala på skuldsaneringen enl bruttolön 50000.
Det var min fundering. Och ni svarar att då ska man betala enligt skuldsanering baserad på 50000 plus 5000 kr till.

Efter att beloppet du ska betala varje månad är fastställt står det dig självklart fritt att göra vad du vill med de pengar du har att disponera. Om du vill löneväxla, köpa mjukglass eller en giraff för pengarna spelar ingen roll.

Som jag tolkade det var frågeställningen från början om det gick att löneväxla en större summa av sin lön innan något utmätnings- eller skuldsaneringsbelopp fastställts och därigenom få en lägre ”synlig” inkomst. Svaret har vi ju fått av Lasseman att KFM inte bara kontrollerar vad som står på lönespecifikationen, utan även förmåner och just löneväxling. Så att runda systemet på det sättet går alltså inte. Så... Klart slut!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp