Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneväxla under utmätning/skuldsanering

En fundering som kanske får mig att se dum ut men jag slänger ut den iaf.

Hur fungerar det med löneväxling till tjänstepension under skuldsanering/löneutmätning?

För de som ska söka skuldsanering eller förväntar sig löneutmätning, finns det någon fördel med att löneväxla sig ner till 43303 i månaden? Har jag en månadslön på 68000 blir det ju mer än 25000 i månaden som jag kan spara till pensionen under pågående utmätning. Det känns ju helt fel om det skulle fungera.

Å andra sidan är det rätt mycket i samhället som inte fungerar så jag slänger ut frågan här om någon vet.

Verkar bara vara att glömma, hittade på kronofogdens hemsida dokumentet KFM_M_2014_2.pdf
Där nämns hur förmåner från arbetsgivare ska hanteras och det verkar ganska glasklart att det inte fungerar så som jag beskrev ovan.

Trevlig helg alla

Verkar bara vara att glömma, hittade på kronofogdens hemsida dokumentet KFM_M_2014_2.pdf
Där nämns hur förmåner från arbetsgivare ska hanteras och det verkar ganska glasklart att det inte fungerar så som jag beskrev ovan.

Trevlig helg alla

Åhhh...tack snälla för att Du taggade mig i detta... Låter ju onekligen intressant, men kan Du skicka länken igen till KF:s sida gällande just hur förmåner skall hanteras, för de går inte att öppna det du la ut här...

Javisst sorry, den går att nå via
https://www.kronofogden.se/download/18.47fa168f148174dce7d12c8d/1418198849806/KFM_M_2014_2.pdf

Sidan 6, punkt 3.1.4 Förmåner

Verkar vara hårda bud, kostförmåner via jobbet kan sänka förbehållsbeloppet med 50kr per dag! Då kan vi nog fetglömma 25 pix extra till tjänstepensionen varje månad

Exakt så, det hände mig med löneutmätning! Dom gjorde avdrag för att jag ”erhöll” rikskortet, fd rikskuponger via min arbetsgivare. Detta tog dock inte Skusan någon notis om...

Senast ändrad:
Javisst sorry, den går att nå via
https://www.kronofogden.se/download/18.47fa168f148174dce7d12c8d/1418198849806/KFM_M_2014_2.pdf

Sidan 6, punkt 3.1.4 Förmåner

Verkar vara hårda bud, kostförmåner via jobbet kan sänka förbehållsbeloppet med 50kr per dag! Då kan vi nog fetglömma 25 pix extra till tjänstepensionen varje månad

Tackar, ska ta mig an detta dokument imorgon. Trodde inte jag hade missat nått, men uppenbarligen, så har ja gjort just det... :)

Osäker hur det brukar svaras på förfrågningar, aldrig sett något om tjänstepension.
Växlar man på det viset bör man rimligen inte ligga så bra till för skuldsanering och börjar man med det under sanering är det kanske inte så noga med saneringen då

Osäker hur det brukar svaras på förfrågningar, aldrig sett något om tjänstepension.
Växlar man på det viset bör man rimligen inte ligga så bra till för skuldsanering och börjar man med det under sanering är det kanske inte så noga med saneringen då
Det bör väl stå var och en fritt att göra vad den vill med sin lön under pågående skuldsanering så länge betalplanen följs.

Det bör väl stå var och en fritt att göra vad den vill med sin lön under pågående skuldsanering så länge betalplanen följs.

Löneväxling påverkqr bruttolönen, man sänker alltså din inkomst i utbyte för pension. Att minska och hålla undan inkomster på 25k i månaden förmodar jag är ett problem. Då ska betalplanen vara högre i stället.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp