Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning, släppa mina fyra jobbiga lån till KF

Du har faktiskt helt rätt , hur skatte jämkning ? Då måste man väl hålla stenhård koll att rätt skatt kommer in i slutet av året sen ? Alltså med återbäringen ?

Låt oss säga att jag lånar 500 000 av Nisses finans AB, till 20 % ränta. Då skall jag betala i runda slängar 8300 kronor i månaden i ränta till Nisse, eller 100 000 på ett år. (I takt med att jag amorterar så sjunker förstås räntan, så den blir i verkligheten några kronor lägre för varje månad, men det lämnar vi därhän nu.)

Av dessa 100 000 så så skall min inkomstskatt sänkas med 30 000 kronor, så det blir 70 000 kronor netto för mig att betala i ränta på ett år.

Eftersom varken min arbetsgivare eller Skatteverket är några tankeläsare så kan inte de veta att jag skall betala 2500 kronor mindre i skatt varje månad, utan det måste jag tala om för dem. Väljer jag att hålla tyst så får jag i stället skatteåterbäring nästa år, när det uppdagas i min deklaration att jag har betalat för mycket i skatt.

Super tacksam verkligen :) jag har räknat ut på deras sida att det kan dras 14600 kr och får behålla 12400 kr för barn i sånt...sen har jag sambons lön också ....men runt 8000 kr i amortering och 6000 i ränta bör det bli ....kanske bättre släppa en del men inte allt då ...

Det är svårt att råda andra hur man ska göra, släpper man till kronofogden genererar det betalningsanmärkningar och offentliga uppgifter om skulderna....jag vet att många här på forumet kände lättnad när de släppte allt. Jag hade svårt att förlika med med det minimala förbehållsbeloppet, har/hade dessutom bil som jag använder dagligen. Tyckte inte det var lätt ekonomiskt och då skaffade jag mig nästan omgående ett extrajobb. Det å andra sidan är också krävande att jobba sina 40 h/veckan och sen inte få vila ut utan fortsätta jobba på helgerna. Men det var ett val jag gjorde och det var tillfälligt.

Låt oss säga att jag lånar 500 000 av Nisses finans AB, till 20 % ränta. Då skall jag betala i runda slängar 8300 kronor i månaden i ränta till Nisse, eller 100 000 på ett år. (I takt med att jag amorterar så sjunker förstås räntan, så den blir i verkligheten några kronor lägre för varje månad, men det lämnar vi därhän nu.)

Av dessa 100 000 så så skall min inkomstskatt sänkas med 30 000 kronor, så det blir 70 000 kronor netto för mig att betala i ränta på ett år.

Eftersom varken min arbetsgivare eller Skatteverket är några tankeläsare så kan inte de veta att jag skall betala 2500 kronor mindre i skatt varje månad, utan det måste jag tala om för dem. Väljer jag att hålla tyst så får jag i stället skatteåterbäring nästa år, när det uppdagas i min deklaration att jag har betalat för mycket i skatt.
Ska absolut ta en funderare ..så räcker att meddela sin arbetsgivare och typ säga dra 4500 mindre skatt ?

Det är svårt att råda andra hur man ska göra, släpper man till kronofogden genererar det betalningsanmärkningar och offentliga uppgifter om skulderna....jag vet att många här på forumet kände lättnad när de släppte allt. Jag hade svårt att förlika med med det minimala förbehållsbeloppet, har/hade dessutom bil som jag använder dagligen. Tyckte inte det var lätt ekonomiskt och då skaffade jag mig nästan omgående ett extrajobb. Det å andra sidan är också krävande att jobba sina 40 h/veckan och sen inte få vila ut utan fortsätta jobba på helgerna. Men det var ett val jag gjorde och det var tillfälligt.
Förstår det är tufft , jag är inte så orolig igenteligen för att få en anmärkning eller anmärkningar för jag vill bara ha bort lånen känner jag , får man bort lånen kan man leva sjukt bra på en bra lön ... Det jag känner på ett sätt är att det vore skönt lite att även om att lånen på 300k gick till kronofogden så vet jag att jag klarar att betala av det på 3 år ! Då är ändå inte skatteåterbäringen som brukar bli 40-50k varje år med heller ... På så sätt vore det skönt tycker jag ....vi hade aldrig klarat det utan sambons lön tror jag .... verkligen tur hon har den ...

Måste fråga en sak till ... När dom.tog din skatteåterbäringen drog dom den direkt på kapitalskulden så den minskade direkt ?

Måste fråga en sak till ... När dom.tog din skatteåterbäringen drog dom den direkt på kapitalskulden så den minskade direkt ?
När du släpper lånen till kfm blir det inte ett stort lån utan släpper du 4 blir det 4 lån även där. Dom får sen procentuellt av din löneutmätning :)

När du släpper lånen till kfm blir det inte ett stort lån utan släpper du 4 blir det 4 lån även där. Dom får sen procentuellt av din löneutmätning :)[/QUOTE ok ok :) fast amoteringen måste ju minska samma ändå på kapitalskulden ? För är den 300k totalt så blir det 8000 kr mindre säger vi 292k efter väl ? Räntan samma på lånen med på 24% dröjsmålsränta :)

När du släpper lånen till kfm blir det inte ett stort lån utan släpper du 4 blir det 4 lån även där. Dom får sen procentuellt av din löneutmätning :)
Fast den totala kapital skulden måste väl minska på samma sätt ändå ? Om dom dra 8000 kr i amotering så minska totala skulden med 8k väl ? :) Alla lånen har samma dröjsmålsränta med såg jag :)

Fast den totala kapital skulden måste väl minska på samma sätt ändå ? Om dom dra 8000 kr i amotering så minska totala skulden med 8k väl ? :) Alla lånen har samma dröjsmålsränta med såg jag :)
Jag hade småskulder som ökade varje månad pga att dom bara fick nån krona av ”kakan”. Det var då jag började med snöbollseffekten.

Jag hade småskulder som ökade varje månad pga att dom bara fick nån krona av ”kakan”. Det var då jag började med snöbollseffekten.
Fast hur mycket drog dom från dig om man får fråga ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp