- Meddelanden
- 1 706
- Mottagna reaktioner
- 861
- Poäng
- 747
Du har faktiskt helt rätt , hur skatte jämkning ? Då måste man väl hålla stenhård koll att rätt skatt kommer in i slutet av året sen ? Alltså med återbäringen ?
Låt oss säga att jag lånar 500 000 av Nisses finans AB, till 20 % ränta. Då skall jag betala i runda slängar 8300 kronor i månaden i ränta till Nisse, eller 100 000 på ett år. (I takt med att jag amorterar så sjunker förstås räntan, så den blir i verkligheten några kronor lägre för varje månad, men det lämnar vi därhän nu.)
Av dessa 100 000 så så skall min inkomstskatt sänkas med 30 000 kronor, så det blir 70 000 kronor netto för mig att betala i ränta på ett år.
Eftersom varken min arbetsgivare eller Skatteverket är några tankeläsare så kan inte de veta att jag skall betala 2500 kronor mindre i skatt varje månad, utan det måste jag tala om för dem. Väljer jag att hålla tyst så får jag i stället skatteåterbäring nästa år, när det uppdagas i min deklaration att jag har betalat för mycket i skatt.
jag har räknat ut på deras sida att det kan dras 14600 kr och får behålla 12400 kr för barn i sånt...sen har jag sambons lön också ....men runt 8000 kr i amortering och 6000 i ränta bör det bli ....kanske bättre släppa en del men inte allt då ...