Den vuxna som bor hemma ska betala sin del ändå. Borgenärerna ska inte hamna i sämre läge pga att man väljer att låta vuxna barn bo hemmaMen om personen inte har inkomst?
Det är bara att hon loggar in på csn och ändrar i sin ansökan så hon tar lånedelen då också, hela eller delar.Dotter har bara 3600kr i CSN och har ingen lån. Hon ska fylla 22. Så det räcker absolut inte till hyra. Hon pendlar också varje dan till skolan och bara tåg/busskort kostar över 1000kr.
Låter ju som hon får höja CSN om det ska gå då. Alternativet är ju att mamman får helt enkelt stå för utgifterna och hoppas att det går ihop med löneutmätningDotter har bara 3600kr i CSN och har ingen lån. Hon ska fylla 22. Så det räcker absolut inte till hyra. Hon pendlar också varje dan till skolan och bara tåg/busskort kostar över 1000kr.
Som redan har sagts, man har inte försörjningsplikt för andra vuxna.Dotter har bara 3600kr i CSN och har ingen lån. Hon ska fylla 22. Så det räcker absolut inte till hyra. Hon pendlar också varje dan till skolan och bara tåg/busskort kostar över 1000kr.
Det kan låta krasst, men det är hennes problem. Inte föräldrarnas. Man förväntas inte försörja sina vuxa barn. Hon kan skaffa sig ett arbete, hon kan flytta, hon kan låna pengar... Vad hon än väljer så är det hon som måste välja själv. Det gynnar knappast en 22-årings utveckling att föräldrarna inte låter denne ta ansvar för sitt eget boende.Dotter har bara 3600kr i CSN och har ingen lån. Hon ska fylla 22. Så det räcker absolut inte till hyra. Hon pendlar också varje dan till skolan och bara tåg/busskort kostar över 1000kr.
Det låter som man slarvat lite då.Har ett något liknande scenario med en vuxen son ( min, inte med maken) som bor i en stuga på min fastighet (= samma folkbokföringsadress). Han betalar ingen hyra. Maken (som inte äger något i fastigheten) har löneutmätning beräknad bara på min och hans inkomster och hans andel av kostnaderna utan att sonens inkomst ( har dock ingen) eller andel av kostnaderna förts på tal.
Inget vi är särskilt benägna att påpeka.Det låter som man slarvat lite då.