Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning nytt jobb nya regler

Tjenare,

Hur fungerar det när man har löneutmätning och byter jobb.
Haft löneutmätning över 1 år nu, det är så det knappt går runt men betalat av en hel del vilket kan ses som positivt.

Vad jag vet kom det nya regler 2019 om att arbetsgivaren skall rapportera månadsvis för skatt osv.

Hur är det i praktiken idag innan kronofogden får reda på min nya anställning?
Jag påbörjade ett nytt arbete i mitten på Februari. och fick en halv lön därifrån.

@Lasseman
Har jag sett en eldsjäl här igenom åren.
Kan du detta?

Tjenare,

Hur fungerar det när man har löneutmätning och byter jobb.
Haft löneutmätning över 1 år nu, det är så det knappt går runt men betalat av en hel del vilket kan ses som positivt.

Vad jag vet kom det nya regler 2019 om att arbetsgivaren skall rapportera månadsvis för skatt osv.

Hur är det i praktiken idag innan kronofogden får reda på min nya anställning?
Jag påbörjade ett nytt arbete i mitten på Februari. och fick en halv lön därifrån.

@Lasseman
Har jag sett en eldsjäl här igenom åren.
Kan du detta?

Kan förmodligen se det nu eller inom någon vecka.

Kan förmodligen se det nu eller inom någon vecka.

Kom precis hem från arbetet,
Kom två brev.
1. upphävande av beslut om utmätning av lön. Upphävande orsak anställning upphört.
2. Redogörelse för inkomster och utgifter information.

Har Redogörelse för inkomster och utgifter information även nått min nya arbetsplats jag inte ens jobbat 1 månad på?
Svar behöver dom senaste 2020-03-20.

Att gå in till chefen med svansen mellan benen knappt en månad in på nya arbetet känns sådär.

Kom precis hem från arbetet,
Kom två brev.
1. upphävande av beslut om utmätning av lön. Upphävande orsak anställning upphört.
2. Redogörelse för inkomster och utgifter information.

Har Redogörelse för inkomster och utgifter information även nått min nya arbetsplats jag inte ens jobbat 1 månad på?
Svar behöver dom senaste 2020-03-20.

Att gå in till chefen med svansen mellan benen knappt en månad in på nya arbetet känns sådär.
Brukar skickas ut samtidigt

Hur gör de om man inte har hunnit få någon lön ifrån nya arbetet när brevet kommer? Min man fick jobb (ifrån arbetslöshet) och han fick brev om inkomstredogörelse några dagar innan första lönen kom. Då kan de ju knappast ha hunnit skicka ut till arbetsgivaren samtidigt, för de kan ju inte ha känt till att han fått jobb.

Hur gör de om man inte har hunnit få någon lön ifrån nya arbetet när brevet kommer? Min man fick jobb (ifrån arbetslöshet) och han fick brev om inkomstredogörelse några dagar innan första lönen kom. Då kan de ju knappast ha hunnit skicka ut till arbetsgivaren samtidigt, för de kan ju inte ha känt till att han fått jobb.

Men till svar eller inte svar kommit in kan det symas

När jag bytte jobb så passade jag på att ringa till de som jag hade skulder till och sa att jag nu inte har nåt fast jobb utan kommer jobba lite här och där, men att jag vill gärna göra upp en avbetalningsplan med dom. Då sa jag att jag är villig att betala samma summa som de tidigare fått via löneutmätningen. Alla gick med på det och tog tillbaka skulden från kronofogden. Till sommaren är den sista kronan inbetald och det skall firas när den dagen kommer.

Tjänade faktiskt ett par tusen mer på nya jobbet så för mig var skönt att få lite extra i plånboken varje månad och skulderna betades av i samma takt som tidigare.
Slapp dessutom skämmas på min arbetsplats.

När jag bytte jobb så passade jag på att ringa till de som jag hade skulder till och sa att jag nu inte har nåt fast jobb utan kommer jobba lite här och där, men att jag vill gärna göra upp en avbetalningsplan med dom. Då sa jag att jag är villig att betala samma summa som de tidigare fått via löneutmätningen. Alla gick med på det och tog tillbaka skulden från kronofogden. Till sommaren är den sista kronan inbetald och det skall firas när den dagen kommer.

Tjänade faktiskt ett par tusen mer på nya jobbet så för mig var skönt att få lite extra i plånboken varje månad och skulderna betades av i samma takt som tidigare.
Slapp dessutom skämmas på min arbetsplats.

Vilka skulder var det då? Inte statliga? Typ CSN, felparkering, transportstyrelsen? Känns som det är omöjligt att förhandla med dom

Nej inga CSN eller andra statliga, nåt försäkringsbolag och lite inkassobolag.

Samlade modet och gick in till nya chefen idag, och berätta att jag fått det brevet.
Något sådant brev hade inte kommit till arbetsplatsen än så frågan är om arbetsgivarn är känd ens. Hos krono.
Är det först efter jag fyllt i redogörelsen och skickat in papprena som krono i dettafall får info om arbetsgivaren.

Eller hur brukar handläggning vara när man bytt jobb och d kommer till löneutmätning.
Det är ju givetvis rätt att göra rätt för sig och betala skulderna men d kan ju påverka provanställningen med negativt. Skulle d inte vara bäst från kronofogdens sida ha en fastanställning innan löneutmätningen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp