Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning hur fort efter man skickat in?

Nja tror det är svårare än man tror ;) Nu jobbar jag också i en stor organisation ( stlms landsting) Och vad jag har läst mig till så verkar lönefilerna skickas innan den 20e. Men jag får väl helt enkelt hålla tummarna och se. Tyvärr kommer jag inte ha tillgång till systemet där jag kan se lönen denna veckan ( annars kan man enkelt se sin prel lön och om det ändras, och när det slår över från prel till bara lön)

Det beror nog mest på gamla system.
Tror vi ska få nytt snart, vill minnas något om det på intranätet. Vår lön är spärrad sedan ett tag, fick specen ionsdags tror jag

Skickade precis in uppgifter om inkomst, skulle vara inne på måndag senast.
Men visst borde jag hinna få lön denna månad?
Vet att lönekontoret kör lönerna den 14e. Och det kan väl inte dras pengar efter det?
Har samma dilemma svaret om inkomst ska in till KFM den 19/8 och lönen körs den 20-21/8 vet en gång när dom gjort fel på min lön fick för lite och när lönen redan körts gick det ej att ändra utan jag fick vänta till nästa lön.
Borde vara lika nu med avdraget.

Men kan lönekontoret gå in och ändra efter lönekörningen är gjord? vilket jag vet sker den 14?

Tyvärr får jag lön först den 26e så då har dom väl någon dag till på sig :(. Men KFM kan väl omöjligt hinna meddela lönekontoret så snabbt, om dom skickar via post vilket jag antar att dom gör.
Tar dom beslut imorgon borde det ju hinna komma först på onsdag som tidigast, men eftersom jag får lön 26e kanske dom hinner dra om dom får det på onsdag.
Nej. Lönekontoret går inte in och ändrar efter lönekörningen är gjord och man "stänger" lönerna. Det är då bankfilen skapas samt lönespec skapas. Har jobbat med löner i 13 år och har aldrig öppnat upp lönerna när vi väl stängt. :)

Senast ändrad:
Ingen aning, den där körningen är väl inte direkt en kvantfysikuträkning, utan borde gå ganska fort för en dator, och kanske är lätt att ändra i efterhand
Det är en massa jobb att ändra om man gjort färdigt lönekörningen. Då måste man först och främst läsa tillbaka säkerhetskopia och sen öppna lönerna. Sen göra samma procedur igen med att stänga lönerna, uppdatera semesterdagar mm. Tar iaf ett par timmar att göra. :)

Samma på mitt arbete. Här öppnas det inte upp några löner när väl körningen är gjord. Upplevde detta själv för ett litet tag sedan när min chef hade missat att attestera min körersättning och den därför kom in för sent. Löneavdelningen sa att är väl körningen gjord, så har den oxå redan skickats till banken.
Jag fick vackert vänta tills månaden därefter för att få min milersättning.

Att det kanske går att hämta upp och göra ändringar, etc må vara hänt, men de e nog föööör mycket ”klydd”. Vare sig det handlar om att en utmätning skall äga rum eller att en enskild anställd har fått för lite utbetalt.... :)

Har samma dilemma svaret om inkomst ska in till KFM den 19/8 och lönen körs den 20-21/8 vet en gång när dom gjort fel på min lön fick för lite och när lönen redan körts gick det ej att ändra utan jag fick vänta till nästa lön.
Borde vara lika nu med avdraget.

Jag tror vi kan vara ganska lugna. Enligt uppgifter (här o på annat forum) så körs lönen ikväll så sista ändringarna kan ske under dagen idag, sen imorgon skickas filen till banken. Så även om KFM tar ett beslut idag så hinner det inte komma till lönekontoret innan bankfilen är skickad. Detta gäller mig som får lön på måndag, vet inte när du får lön? Jobbar ju som sagt också i en stor organisation kan ju vara skillnad på ett litet företag.

Samma på mitt arbete. Här öppnas det inte upp några löner när väl körningen är gjord. Upplevde detta själv för ett litet tag sedan när min chef hade missat att attestera min körersättning och den därför kom in för sent. Löneavdelningen sa att är väl körningen gjord, så har den oxå redan skickats till banken.
Jag fick vackert vänta tills månaden därefter för att få min milersättning.

Att det kanske går att hämta upp och göra ändringar, etc må vara hänt, men de e nog föööör mycket ”klydd”. Vare sig det handlar om att en utmätning skall äga rum eller att en enskild anställd har fått för lite utbetalt.... :)

Ja jag jobbar ju också inom en stor organisation och tror knappast man gör sådant då.

Jag tror vi kan vara ganska lugna. Enligt uppgifter (här o på annat forum) så körs lönen ikväll så sista ändringarna kan ske under dagen idag, sen imorgon skickas filen till banken. Så även om KFM tar ett beslut idag så hinner det inte komma till lönekontoret innan bankfilen är skickad. Detta gäller mig som får lön på måndag, vet inte när du får lön? Jobbar ju som sagt också i en stor organisation kan ju vara skillnad på ett litet företag.
Jobbar inom landsting och lönen körs denna månad den 21/8 dom kan hinna men blir lite tajt jag lämnar in mina uppgifter idag via nätet sista dagen idag att lämna till KFM.
Allt beror på hur snabba KFM hinner dom
Skicka ut till arbetsgivaren beslutet innan den 21/8 eller att beslutet kommer samma dag lönen körs så hinner dom.
Får lön den 27/8.

Senast ändrad:
Jobbar inom landsting och lönen körs denna månad den 21/8 dom kan hinna men blir lite tajt jag lämnar in mina uppgifter idag via nätet sista dagen idag att lämna till KFM

När får du din lön utbetald? Blev lite orolig nu när du skrev att dom kör 21a
Fast om dom skickar lönen 21a (antar att du då menar skicka bankfilerna) så stängs den för ändringar 20e, och om KFM tar beslut idag så ska ju det postas och borde inte hinna komma 20e. Jag har redan skickat in mina uppgifter (dum som jag var, borde väntat)
Du kan ju skicka in dina uppgifter ikväll, då hinner dom ju inte ta beslut förens imorgon tidigast dessutom.

Jobbar inom landsting och lönen körs denna månad den 21/8 dom kan hinna men blir lite tajt jag lämnar in mina uppgifter idag via nätet sista dagen idag att lämna till KFM.
Allt beror på hur snabba KFM hinner dom
Skicka ut till arbetsgivaren beslutet innan den 21/8 eller att beslutet kommer samma dag lönen körs så hinner dom.
Får lön den 27/8.

Aha såg nu att du får lön 27e. Skönt för mig, jag får 26e så då körs nog min lön 20 som jag trodde, och då stängs den idag. Men tror inte det är någon fara för dig. Skicka in dina uppgifter sent idag, då kan dom ta beslut tidigast imorgon , lönek kan ju inte få info samma dag eftersom det ska postas. Då hinner det komma först 21a och då är det försent.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp