Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Låta skulderna gå till KFM?

Känns inte riktigt som att du är med på att kronofogden blir dyrare.
För kan du betala av det efter 1 år med kronofogden tror du, så lovar jag att det går snabbare om dem inte är med.
Räntan går på ganska bra där..
Jag vet mycket väl att det blir dyrare. Problemet är att jag tex har 3 st skulder där jag krävs på att betala minst 4000 kr/mån eller mer. Jag har helt enkelt inte dom pengarna utan att isåfall få låta bli att betala till andra skulder.

Skulle dom tex gå med på ett mycket lägre belopp i månaden så hade jag inte behövt fundera över att låta KFM ta över det hela.

Min tanke med KFM är att då är det väl dom som bestämmer hur mycket som går till varje skuld och jag kan betalar bara en stor klumpsumma till KFM.

Efter att ha hållt på i nästan 1 år och konstant pussla ihop ekonomin så börjar jag känna att jag inte orkar mer. Men håller på för fullt att försöka övertala dessa inkassobolag på att få till en lösning så att jag kan slippa vända mig till KFM.

En skuld jag har på ca 30000 vill inkassobolaget att den skall vara betald innan 2022 vilket alltså är närmare 5000 kr i månaden.

Periodvis lyckas jag pussla ihop det genom att tex hoppa över att betala andra fakturor så att jag en månad kan lägga mer på en sån här skuld och sedan nästa månad får jag betala dubbelt på annat och försöka dribbla dom olika skulderna så det hålls från KFM men detta kräver fruktansvärt mycket energi av mig.

Jobbar på en sammanställning så kanske det blir lättare att förstå problematiken.

lät lite som att du hade 200-300 och trodde det skulle bli klart på ett år men är nog inte närheten av 1 år riktigt, men då är du ju med på att:) kändes som att du trodde att du släpper säg 200 att det då stannar på 200 hos kronofogden men växer ju snabbt där

lät lite som att du hade 200-300 och trodde det skulle bli klart på ett år men är nog inte närheten av 1 år riktigt, men då är du ju med på att:) kändes som att du trodde att du släpper säg 200 att det då stannar på 200 hos kronofogden men växer ju snabbt där
Nej har inte riktigt så mycket men räknar med att det kanske kommer upp i 300000 med avgifter och ränta hos KFM.

Förhoppningsvis även om det skulle landa hos utmätning kan jag göra inbetalningar vid sidan av också. Har för tillfället ett 100% fast jobb plus att jag kör extra vid sidan av så ibland kan jag få in lite större klumpsummor som kan användas för att skynda på betalningen.

Detta är dock ett arbete som jag har extra över sommaren så inkomsten från det kommer bara några gånger i Juli, Augusti osv.

Låt det gå till kfm och ha löneutmätning. Du kommer att sova bättre på nätterna och må bättre än att istället pussla i slutet på varje månad. Det är inget roligt.

Jag hade som dig men släppte skiten och det var som en stor sten som släppte från axlarna. Nu har jag ett inledande från kfm om skuldsanering. Har visserligen mer i skulder än dig. Bara blancolån på 960.000kr ink räntor.

Låt det gå till kfm och ha löneutmätning. Du kommer att sova bättre på nätterna och må bättre än att istället pussla i slutet på varje månad. Det är inget roligt.
Ja det låter ganska skönt att få lite "ro" i tillvaron. Problemet är att jag i dag äger ett hus och vill absolut inte få det utmätt och eventuellt sålt, vilket kanske är en risk om man låter det gå till Kronofogden.

Men iom att det skulle röra sig om en "kortare" tid utmätningen skulle ske kanske man anser att det är för mycket besvär med att sälja huset osv. Försökte föra en dialog med KFM om detta i går men ingen kan ju svara på att utmätning av huset inte kommer ske utan att först ha startat en utredning i ärendet.

Blir ju nästan lika jobbigt att inte veta om man får bo kvar eller inte. :(

Senast ändrad:
Du är också medveten om att din frus inkomster spelar roll. Att kfm räknar med att hon betalar en del i hushållet och att det inte är hälften som man kan tänkas att det ska vara, utan tjänat hon mer än dig så ska hon stå för en större del. Bara så att du är medveten om det, att även om det är du som har skulderna och det blir utmätning på dig så räknas din sambos inkomst med. Så visst berör det henne oxå. Kfm kollar ditt betalningsutrymme. När jag hade utmätning så fick jag behålla 5-6 tusen då min sambo ansågs kunna betala en större andel i hushållet. Inte så kul för honom men blir tyvärr så när man är sambos. Räntorna stiger sjukt mkt när det hamnar hos kfm, på ett år med utmätning så hade mina skulder ökat med ca 100.000. Jag betalade ca 10-11 tusen varje månad men har man många skulder hos kfm så blir det inte mkt till varje borgenär och man betalar det mesta på räntorna skulden rör inte sig det minsta. Men om du inte har något annat val så släpp allt till kfm, en stor börda och stress kommer att släppa från dina axlar.
Oron blir mindre men det är inget roligt att leva på utmätning dela ekonomiskt men även psykiskt. Lönekontoret måste veta och det känns så jäkla tradigt när man ser utmätning på lönelappen och sedan summan ...jag ville kräka varje gång plus att man känner sig så skamsen. Det ligger så mkt ångest i det iaf hos mig. Andra kanske inte alls berörs av det men det beror kanske också hur stora skulder man har och hur det uppkommit. I mitt fall spelberoende och ca 600 tusen när jag släppte allt 2017, blev beviljad sanering Jan 2021 och då låg skulderna på 980 tusen .... räntorna är äckliga och alla extra utgifter hit och dit!
Jag hoppas det löser för dig och att du inom snar framtid blir skuldfri. Lycka till ❤️

Känns inte riktigt som att du är med på att kronofogden blir dyrare.
För kan du betala av det efter 1 år med kronofogden tror du, så lovar jag att det går snabbare om dem inte är med.
Räntan går på ganska bra där..
Det beror på , ta tex vivus som begärde 2000 kr i förlängning varje månad ! Ingen amotering ! Räntan för mig blev Oakley hos kronofogden 1000 kr . Samma gäller ferratum där räntan var 1950 kr per månad av 2000 kr :) räntan hos axactor och kronofogden istället ca 800 kr :) så det kan bli billigare hos kronofogden också :)

Har du berättat för din fru om detta och frågat henne om hjälp?
Har du pratat med din bankman om situationen, vill/kan banken hjälpa om din fru hjälper till?
Har du pratat med dina föräldrar om detta, vill/kan dom hjälpa till?

Risken finns att kfm mäter ut huset, men huset har ju förmodligen även ett lån på sig och den biten är inte jag kunnig om så jag törs inte uttala mig om kfm tar huset till exekutiv auktion eller inte.
Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att kfm betalar av skulderna i procent. Alltså om den ena skulden är på 75000 och en annan på 25000 så går mer pengar till den större skulden. Men där är jag som skrivet inte helt hundra, finns säkert någon som är mer kunnig än mig om hur det går till.

Jag släppte allt efter noggrant överläggande med mig själv, var det värt det?
Ja, men då har jag heller ingen annan än mig själv att bry mig om. Jag har också valt att inte berätta för någon annan än min närmsta chef om min situation för att jag vill klara ut min egna skit.
Det jag kan säga om att leva med löneutmätning och inte berätta för någon om det, är att det är riktigt jobbigt men det går.
Jag hade inga dyra räntor när jag släppte mitt, men lik förbaskat är det bra frustrerande när man ser sin lön beta av en fin del av skulden för att sen se hur skulden ökar lite lite lite.

Fördelarna är dock många, man slipper ligga vaken (ibland) för att räkna och komma på nya sätt att rädda situationen på.
Slippa ringa 180 samtal om dagen för att prata med diverse inkassobolag om nya avbetalningsplaner.
När allt är på utmätning så kommer det bara nått brev lite då och då ifrån kfm, nån enstaka gång ifrån nått inkassobolag som undrar om man glömt bort dom och vill påminna en om att dom och skulden finns kvar.
Istället för att kännas som att man får hela kvarterets brev i sin egna brevlåda.

Innan jag släppt allt till kfm och kört på löneutmätning så skulle jag dra i varenda tråd för att försöka lösa det på annat sätt.
Det är lite svårt att veta vad som blir bäst, men alla försök med samlingslån och utökat bolån skulle jag försöka med i första hand.
Det känns som att det finns utrymme i ditt läge för att kunna rädda detta på annat vis än att släppa till kfm.

Det beror på , ta tex vivus som begärde 2000 kr i förlängning varje månad ! Ingen amotering ! Räntan för mig blev Oakley hos kronofogden 1000 kr . Samma gäller ferratum där räntan var 1950 kr per månad av 2000 kr :) räntan hos axactor och kronofogden istället ca 800 kr :) så det kan bli billigare hos kronofogden också :)
Finns säkert undantag men generellt :)

Men iom att det skulle röra sig om en "kortare" tid utmätningen skulle ske kanske man anser att det är för mycket besvär med att sälja huset osv.

Det är något som du har missförstått i hela den här situationen. Om du fortsätter att betala som du gör idag så kommer skulderna också att vara borta på "en kortare tid". Det finns inga möjligheter att det går fortare för att du använder dig av Kronofogdens tjänster.

Möjligen går det fortare om de säljer huset, men det kan du väl också lika gärna göra själv?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp