Lånelöfte

Hejsan!

Min fru och jag skall köpa vår första bostadsrätt om ca 3 veckor och är i kontakt med Handelsbanken just nu.

Vi var ärliga med dom p0 telefon och sa att hon är gravid och får graviditetspenning men har ett fast jobb. På telefon lät det som om det är okej men min fråga är:

Hur räknar banken hennes inkomst ?

Räknar dom med hennes graviditetspenning eller riktiga grundlönen?

Min inkomst är 450.000 (2021)

Mvh

Nu har jag inte handelsbanken, men i liknande situation räknade man med normala lönen

Om ni inte har bestämt Er för Handelsbanken kan det vara värt besväret att höra med andra banker och hur de ser på Era ekonomiska förutsättningar. Personligen var i mitt eget fall inte Handelsbanken det bästa alternativet när det skulle byggas hus för drygt 10 år sen. Jag tänker att man som bolånekund är högintressant för bankerna och att man kan spela lite på det som bolånekund. Lycka till!

Av vilken stor bank är det "enklast" att få bolån på eller varierar det mellan bank till bank och bankman till bankman?

Alla banker har väll en kalkylränta gräns på 6-8 % sen räknar dom väll på konsumentverkets levnadskostnader.

Men hur mycket skall man ha över efter uträkningen banken gör för att bli beviljad till ett bolån?

Nordea var det i mitt fall.
SEB svårast.

Av vilken stor bank är det "enklast" att få bolån på eller varierar det mellan bank till bank och bankman till bankman?

Alla banker har väll en kalkylränta gräns på 6-8 % sen räknar dom väll på konsumentverkets levnadskostnader.

Men hur mycket skall man ha över efter uträkningen banken gör för att bli beviljad till ett bolån?
Swedbank i mitt fall. Handelsbanken var svårast. SBAB kan nog vara klokt.

Om ni inte har bestämt Er för Handelsbanken kan det vara värt besväret att höra med andra banker och hur de ser på Era ekonomiska förutsättningar. Personligen var i mitt eget fall inte Handelsbanken det bästa alternativet när det skulle byggas hus för drygt 10 år sen. Jag tänker att man som bolånekund är högintressant för bankerna och att man kan spela lite på det som bolånekund. Lycka till!
Stödjer det till 100%. Är kund på HB idag och kan inte påstå att de är särskilt smidiga. Bättre villkor och bank finnes. Jag har fort för högt blanko för att kunna byta, men hade bytt till SBAB bums om jag hade fått.

Jag och min fru har redan pratat med Handelsbanken om ett bolån på 2 375 000. Vilken av dessa banker är lättast att göra med eller mjukast att göra med?

Vi tjänade tillsammans 720.000 kr (2021), blanco ca 300.000 sedan tidigare, både är fast anställd men frugan blir mamma ledig snart. Inga anmärkningar och bra Kreditvärdighet 2.0.

Har vi goda möjligheter till ett bolån ?

Mvh

Jag är ensamstående mamma med bolån på 2 368 000kr hos Handelsbanken, hade en årsinkomst på 432k 2020.
Började med 1 725 000kr i bottenlån 2013 och ett topplån på 175kkr och värderade sedan upp mitt hus nyligen och lånade mer på huset för att täcka 568kkr blanco och billån plus resterande topplån som låg på 75kkr.
Så jag har absolut inget dåligt att säga om Handelsbanken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp