Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden och återvinning

Tack Lasseman, det gjorde det hela mer försteligt. :) Ska ta och fundera över det där med inhibation. Men kan det ligga mig i fatet hos tingsrätten att jag begär det?

Och jag absolut lärt mig en läxa nu med mailet. Tråkigt om det ska behöva bli en sådan dyrköpt läxa bara.
Och jag reagerade faktiskt på att det bara kom ett bekräftelsemail. Men då hade tiden för bestridan redan gått ut. Men men....

En fråga till? Om jag nu skulle ta och betala skulden till lånebolaget under tiden det ligger hos Tingsrätten. Vad händer då? Kommer lånebolaget dra tillbaka sin fodran? Kommer utslaget stå kvar som en betalningsanmärkning eller upphävs det? Kommer det tillkomma några kostnader för tingsrättskostnader? Antar att det kommer tillkomma kostnader.

Tack än en gång. Oerhört tacksam för att du tar dig tid.

Tack Lasseman, det gjorde det hela mer försteligt. :) Ska ta och fundera över det där med inhibation. Men kan det ligga mig i fatet hos tingsrätten att jag begär det?

Och jag absolut lärt mig en läxa nu med mailet. Tråkigt om det ska behöva bli en sådan dyrköpt läxa bara.
Och jag reagerade faktiskt på att det bara kom ett bekräftelsemail. Men då hade tiden för bestridan redan gått ut. Men men....

En fråga till? Om jag nu skulle ta och betala skulden till lånebolaget under tiden det ligger hos Tingsrätten. Vad händer då? Kommer lånebolaget dra tillbaka sin fodran? Kommer utslaget stå kvar som en betalningsanmärkning eller upphävs det? Kommer det tillkomma några kostnader för tingsrättskostnader? Antar att det kommer tillkomma kostnader.

Tack än en gång. Oerhört tacksam för att du tar dig tid.

Det skulle förvåna mig stort om det ligger dig i fatet, det har liksom inte med själva sakfrågan att göra.. Sakfrågan för dig är ju "jag tycker att jag ska betala 5000 kr, inte 7000", du skrev ngt om att du tyckte det var fel summa, så det där var ett exempel.
Att du begär att tingsrätten ska säga åt kronfogden att hålla sig på mattan under tiden tingsrätten ska avgöra ärendet i sak, dvs reda ut om det är 5 eller 7 k som gäller, det kan jag inte tänka mig påverkar.

Betalar du hela så bör dom verkligen dra tillbaka fordran, det finns ju ingen anledning för dom att strida vidare i något som redan är reglerat. Det är inkassobolaget som äger ärendet, så det är dom som får återkalla det om det blir betalt, då kommer tingsrätten besluta något i stil med 1. utslag XXXXX-xxxx undanröjs. 2 ärendet avskrivs från vidare handläggning 3. vardera part ska stå sina egna kostnader.

Sen får du med den domen / beslutet från tinget begära rättelse hos KFM, det finns adress till en särskild avdelning för sånt på fogdens hemsida.
Jag är inte hundra om du måste göra rättelsen eller om det sekretessmarkeras automatiskt, du lär nog märka, jag har tyvärr inte svar på exakt hur det funkar.

Så länge det är ett mål som omfattar ett ganska lågt belopp, jag tror gränsen går vid ett halvt eller ett basbelopp, typ 22-44k så kan det inte tillkomma rättegångskostnader, så länge du inte själv engagerat nån jurist förstås.

Du kan nog även kallt räkna med att inkassobolaget i situationen du är i just nu kommer vägra alla andra uppgörelser än full betalning på ett bräde, inga avbetalningsplaner eller dylikt. Anledningen till det är att om dom nu återkallar ärendet från tingsrätten, och ärendet avskrivs, så har dom rätt svårt att förklara sig om dom om några månader kommer dragandes med samma ärende igen till KF och tingsrätten, det ärende dom sagt att dom tidigare varit nöjd i...

Stort tack för din hjälp Lasseman, riktigt snällt av dig. Nu vet jag mer hur jag ska gå vidare och vad jag kan göra, samt vad som kan ske. Allt har varit ett stort frågetecken för mig.

Tusen tack! :)

Stort tack för din hjälp Lasseman, riktigt snällt av dig. Nu vet jag mer hur jag ska gå vidare och vad jag kan göra, samt vad som kan ske. Allt har varit ett stort frågetecken för mig.

Tusen tack! :)
Så lite så. glöm inte att maila tingsrätten, mailadress finns på hemsidan deras, brukar vara i stil med gavle.tingsratt@dom . se eller så. lycka till :)

Är lite tveksam till om jag ska orka gå vidare med återvinningen eller inte. Tidigare idag hade jag nästan gett upp, men sen efter ett antal timmar framför datorn, och en jäkla massa googlandes så fick jag lite nytt mod.

Lasseman, du verkar ju ha en del insyn hos KFM och hur saker och ting fungerar. Jag bestred ju ett par andra ärendet samtidigt. Så när jag kollar mina skickade mail till KF så ser jag att jag även skickat några bestridanden två gånger. På de bestridanden som jag skickat två gånger fick jag bara bekräftelse på att ett av mailen kommit fram.

Hur ser det ut när KFM tar emot mail? Registreras det automatiskt eller sitter någon anställd och för in allt manuellt? Kan det vara så att någon av misstag raderat bort mitt bestridande samtidigt som den tog bort kopiorna? Och om KFM gjort ett sånt här misstag, så kan väl inte det anses helt okej?

Jag lever på det pyttelilla hoppet....

Är lite tveksam till om jag ska orka gå vidare med återvinningen eller inte. Tidigare idag hade jag nästan gett upp, men sen efter ett antal timmar framför datorn, och en jäkla massa googlandes så fick jag lite nytt mod.

Lasseman, du verkar ju ha en del insyn hos KFM och hur saker och ting fungerar. Jag bestred ju ett par andra ärendet samtidigt. Så när jag kollar mina skickade mail till KF så ser jag att jag även skickat några bestridanden två gånger. På de bestridanden som jag skickat två gånger fick jag bara bekräftelse på att ett av mailen kommit fram.

Hur ser det ut när KFM tar emot mail? Registreras det automatiskt eller sitter någon anställd och för in allt manuellt? Kan det vara så att någon av misstag raderat bort mitt bestridande samtidigt som den tog bort kopiorna? Och om KFM gjort ett sånt här misstag, så kan väl inte det anses helt okej?

Jag lever på det pyttelilla hoppet....

Det har jag tyvärr inte en susning om, aldrig funderat på. så jag VET inte, men spontant skulle jag säga att de registreras med automatik, jag har själv mailat någon fråga till KFM mitt i natten och fått ett referensnummer efter några minuter, jag har otroligt svårt att tro att det sitter någon hos fogden och registrerar mail dygnet runt. Jag skulle om inte annat bli lite missnöjd med användandet av skattepengar om dom hade det...

Det har jag tyvärr inte en susning om, aldrig funderat på. så jag VET inte, men spontant skulle jag säga att de registreras med automatik, jag har själv mailat någon fråga till KFM mitt i natten och fått ett referensnummer efter några minuter, jag har otroligt svårt att tro att det sitter någon hos fogden och registrerar mail dygnet runt. Jag skulle om inte annat bli lite missnöjd med användandet av skattepengar om dom hade det...

Haha, nej det hade ju varit lite slöseri med skattepengar. Men här mailade jag kl 23 på kvällen, och inte förrän 0706 fick jag tillbaka referensnummer. Så helt per automatik verkar det ju inte vara? Dessutom har de ju sorterat ut de bestrianden jag skickade kopior på till ett referensnummer. Fast det kan väl en dator också fixa.

Jag ska iallafall prata med chefen för den betalningsföreläggande enhet som handlägger mitt ärende på måndag för att se om hen har något förklaring.

Haha, nej det hade ju varit lite slöseri med skattepengar. Men här mailade jag kl 23 på kvällen, och inte förrän 0706 fick jag tillbaka referensnummer. Så helt per automatik verkar det ju inte vara? Dessutom har de ju sorterat ut de bestrianden jag skickade kopior på till ett referensnummer. Fast det kan väl en dator också fixa.

Jag ska iallafall prata med chefen för den betalningsföreläggande enhet som handlägger mitt ärende på måndag för att se om hen har något förklaring.

Lycka till, berätta hur det gick
Jag har rätt bra koll på hur saker sker i normala fall, men jag vet inte riktigt om eller hur dom kan göra för att rätta ett utslag.. Det känns som det landar i typ återställande av försutten tid, men det känns som ett litet bökigt förfarande...

Lycka till, berätta hur det gick
Jag har rätt bra koll på hur saker sker i normala fall, men jag vet inte riktigt om eller hur dom kan göra för att rätta ett utslag.. Det känns som det landar i typ återställande av försutten tid, men det känns som ett litet bökigt förfarande...

Tack ska du ha! Jag är väldigt nyfiken med vad som hänt. :) Men det känns ju som att jag inte kommer att få något tillfredsställande svar av KFM på måndag. Har hittat många liknande ärenden där personer fått utslag trots att de bestridit i tid. Skillnaden där, har varit att de faktiskt fått en bekräftelse. Det har ju inte jag fått i det här fallet. De har fått sina utslag borttagna i tingsrätten.

Aja, det blir intressant. Ska berätta hur det går.

En sak till. :)

Inkassobolaget har erbjudit mig en ganska schysst avbetalningsplan nu om jag skulle dra tillbaka begäran om återvinning, samt betala in en summa pengar omgående. Om jag går med på detta så kommer utslaget tyvärr vara kvar. Och inkassobolaget vill, eller kan heller inte göra något åt utslaget säger de.

Kan jag trots detta driva något mot KFM då jag anser att deras miss gav mig utslag? Eller har man bara en chans till återvinning? Det har ju blivit lite två olika ärenden här nu. Hade inkassobolaget gett mig detta erbjudandet så hade jag förmodligen inte bestridit från första början, och då hade jag inte fått något utslag. Anser tingsrätten att jag kanske inte hade fog för min bestridan om jag nu accepterar ett bud, och därför kan jag heller inte anmärka mot mitt felaktiga utslag. Jag godkänner alltså ärendet enligt dem om jag skulle dra tillbaka återvinning? Går det att begärs rättelse i ett sånt här fall? Om jag skulle ha bra bevis eller att KF själva erkänner sitt misstag?

Anledningen till att jag funderar på att acceptera erbjudandet är ju att jag vid eventuell förlust i tingsrätten skulle få svårt att hosta upp betalning så snabbt. Och då väntar ju utmätning.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp