Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden lägenhet

Om jag och min sambo äger halva lägenheten var, kan kronofogden ändå sälja lägenheten och ta pengarna för att betala mina skulder som står på mig? Vi har på papper att vi äger hälften var.
Om så är fallet. Kan jag helt enkelt skriva av hela min del av lägenheten till min sambo? Vi har två barn också. 1.5 år och snart fyllda 4. Har dom överseende med barn? Jag håller på att släppa alla skulder till fogden nu. Min sambo står på ett lån till mig sen 1.5 år tillbaka. Jg betalar henne varje månad. Den skulden är ca 150k. Sen har jag egna blancoskulder på närmare 700k:( är så rädd att dom tar lägenheten för att betala mina skulder, när min sambo står på ett av mina lån. Säljs lägenheten så kanske vi plussar 300k..
Med vänlig hälsning

Senast ändrad:
Om jag och min sambo äger halva lägenheten var, kan kronofogden ändå sälja lägenheten och ta pengarna för att betala mina skulder som står på mig? Vi har på papper att vi äger hälften var.
Om så är fallet. Kan jag helt enkelt skriva av hela min del av lägenheten till min sambo? Vi har två barn också. 1.5 år och snart fyllda 4. Har dom överseende med barn? Jag håller på att släppa alla skulder till fogden nu. Min sambo står på ett lån till mig sen 1.5 år tillbaka. Jg betalar henne varje månad. Den skulden är ca 150k. Sen har jag egna blancoskulder på närmare 700k:( är så rädd att dom tar lägenheten för att betala mina skulder, när min sambo står på ett av mina lån. Säljs lägenheten så kanske vi plussar 300k..
Med vänlig hälsning
Hej
Det kan de om de ser ett rimligt övervärde i bostaden. Att skriva över den på din sambo kan ses som en skenöverföring och den kan ogiltigförklaras.
Det är i såfall kanske bättre att din sambo löser ut dig och du använder de pengarna till skulderna.

Det kan väl även va så att dom har överseende med barn och privata situationen?

Ring och prata med KFM i morgon så kanske det känns lite bättre.

Det går bra att utmäta en andel av en bostadsrätt.

Skriver du över din andel på sambon kan en borgenär sätta dig i konkurs och ta tillbaka gåvan i konkursen. Du riskerar också polisanmälan (och i förlängningen en dom) för oredlighet mot borgenär.

Vad är bostadsrätten värd och vad har ni bolån på?

Bostaden är värd runt 1.8. Har lån på ca 1.4.

Men om jag räknar ihop alla mina skulder blir det ca 1.3 miljoner. 150k till sambo, ca 400k till mamma, resten blanco.. har varit i kontakt med skuldrådgivare som sa åt mig att släppa alla skulder. Förutom ett lån på 300k, som min mamma står som medlåntagare på.. hon var ganska säker på att jag kommer få skuldsanering. Men det känns både bra o dåligt.. jag betalar 1800kr varje månad till sambo för mitt lån som hon står på. Kommer aldrig ha råd med det om jag får skuldsanering. Betar även ca 1500kr till Mamma varje månad. Det känns som att dom kommer hamna i skiten om jag får skuldsanering. Och då är det mina lån dom sitter på..

Dom tar väl inte hänsyn till att nästan hälften utav skulder står på min sambo och mamma? :(

Lasseman. Du skrev ”utmäta en andel”. Betyder det att dom låter min sambos del vara då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp