Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden Hur ska man gå tillväga ifall man inte vill ha en betalningsanmärkning?

Först får du hem ett betalningsföreläggande. Skriver du inte under det får du hem en påminnelse efter ca 10 dagar. Efter ytterligare ca 10 dagar beslutar KFM att du måste betala, vilket renderar en betalningsanmärkning.

Först får du betalningsföreläggande. Det stämmer. Om du inte skriver på det heller så kommer det som du också säger en påminnelse. Efter ytterligare 10 dagar så beslutar inte KFM att du måste betala och du får inte en betalningsanmärkning. Det är fel.
Du får istället hembesök eller besök på jobbet där du måste bestrida/skriva på delgivningen. Du får inte en anmärkning automatiskt bara för att KFM 10 dagar efter påminnelsen tycker att du ska betala.
Det som sker är att du då kan välja att bestrida, då vinner du ytterligare tid innan TR tar upp det, kan ta flera månader men minst ytterligare 1.5-2 månader.
Skulle du skriva på utan att komma med invädning inom 10 dagar - DÅ och bara då får du anmärkning...

Tack för svar!
Är väldigt ny med detta. Så måste bara klargöra 2 saker.

Vad menar ni med "TR" ?
Och när ni säger att jag ska bestrida hur menar ni då? Vem ska jag bestrida till? Kronofogden? Kreditupplysningen eller själva inkassot?

Men i mitt fall till alektum när de inte ville ge mig anstånd i en vecka till hur ska jag bestrida det på bästa sätt för att slippa betanmärkning?

Tack för svar!
Är väldigt ny med detta. Så måste bara klargöra 2 saker.

Vad menar ni med "TR" ?
Och när ni säger att jag ska bestrida hur menar ni då? Vem ska jag bestrida till? Kronofogden? Kreditupplysningen eller själva inkassot?

Men i mitt fall till alektum när de inte ville ge mig anstånd i en vecka till hur ska jag bestrida det på bästa sätt för att slippa betanmärkning?
TR=Tingsrätten

Du avvaktar tills du får ett brev från KFM med delgivningskvitto, du inväntar ytterligare in påminnelsen från KFM, vilket tar ca ytterligare 2 veckor. Skriv på påminnelsen, endast en delgivning, inte ett erkännande av skulden, skicka in den till KFM. Sedan har du 10 dagar på dej att bestrida fordringen till KFM, så du kan vänta lite innan du bestrider, vilket du kan göra via mejl till KFM. På så sätt kan du köpa dej tid om du vet att du kan betala skulden innan den hamnar i TR.

TR=Tingsrätten

Du avvaktar tills du får ett brev från KFM med delgivningskvitto, du inväntar ytterligare in påminnelsen från KFM, vilket tar ca ytterligare 2 veckor. Skriv på påminnelsen, endast en delgivning, inte ett erkännande av skulden, skicka in den till KFM. Sedan har du 10 dagar på dej att bestrida fordringen till KFM, så du kan vänta lite innan du bestrider, vilket du kan göra via mejl till KFM. På så sätt kan du köpa dej tid om du vet att du kan betala skulden innan den hamnar i TR.

Exakt så! Man hade väl i praktiken kunnat förhala det ytterligare genom att invänta delgivningsmannen. Brukar enligt min erfarenhet ta ca 2-3 veckor det också.

På kronofogdens hemsida står det
"
  • För en privatperson - när du har fått ett beslut, ett utslag, om att du är skyldig att betala en skuld, i ett ärende om betalningsföreläggande."
Men iaf om jag får delgivningskvittot på måndag o jag betalar in samma dag behöver jag ens skicka in det då?

På kronofogdens hemsida står det
"
  • För en privatperson - när du har fått ett beslut, ett utslag, om att du är skyldig att betala en skuld, i ett ärende om betalningsföreläggande."
Men iaf om jag får delgivningskvittot på måndag o jag betalar in samma dag behöver jag ens skicka in det då?
Precis, som jag skrev tidigare så blir det en anmärkning först när det blir ett utslag, steget efter delgivning.
Betala in och ring dit, be om att få mejla kvittot på inbetalningen om det behövs.

Precis, som jag skrev tidigare så blir det en anmärkning först när det blir ett utslag, steget efter delgivning.
Betala in och ring dit, be om att få mejla kvittot på inbetalningen om det behövs.

Okej förstår, men hur kan jag bestrida? Kan jag maila in till dem eller måste jag skriva ut ett papper? För har ingen skrivare, och bor på en liten ort långt från stan.

Men de skickar till kronofogden imorgon sa dem i Fredags när jag ringde igen, och jag kan betala in imorgon så betalningen är hos dem på Tisdag, men de ville ändå inte ge mig anstånd en extra dag.

Så om jag betalat in skulden till Alektum, men får från kronofogden iaf, ska jag skriva på delgivningskvittot eller hur ska jag bete mig då?

Okej förstår, men hur kan jag bestrida? Kan jag maila in till dem eller måste jag skriva ut ett papper? För har ingen skrivare, och bor på en liten ort långt från stan.

Men de skickar till kronofogden imorgon sa dem i Fredags när jag ringde igen, och jag kan betala in imorgon så betalningen är hos dem på Tisdag, men de ville ändå inte ge mig anstånd en extra dag.

Så om jag betalat in skulden till Alektum, men får från kronofogden iaf, ska jag skriva på delgivningskvittot eller hur ska jag bete mig då?
@Lasseman.

Eftersom du betalar på måndag och inte fått något från KF. Ring Alektum måndag, få exakta skulden av dem och betala. Om dom skickat till KF be dem dra tillbaka ärendet. Har dom skickat ärendet dit kommer dom ta ut KFs avgift samt en egen avgift.

Eftersom du betalar på måndag och inte fått något från KF. Ring Alektum måndag, få exakta skulden av dem och betala. Om dom skickat till KF be dem dra tillbaka ärendet. Har dom skickat ärendet dit kommer dom ta ut KFs avgift samt en egen avgift.

Har exakta skulden på 2588kr framför mig som jag kan bet ikväll. Men de vägrar lyssna på det.
Så bet jag ikväll så är det lugnt mer än att jag får en extraavgift då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp