- Meddelanden
- 1 266
- Mottagna reaktioner
- 676
- Poäng
- 637
Jag måste nyansera det hela, så detta inte blir typ exemplet för hur en skuldsanering upplevs…
Jag påbörjar snart år 5 med min skuldsanering och jag rakt igenom nått mycket bra.
Jag betalar över 17tkr på min skuldsanering 10 mån/år.
Livet innan jag fick skuldsanering var BRUTAL med ångest över lån tagna och hur jag skulle kunna reglera dessa.
Livet efter jag fick skuldsanering har varit en ”dans på rosor” i jämförelse.
Visst är man ekonomiskt begränsad, men vad fasiken gör det i långa loppet ?!
…och faktum kvarstår…har man ett arbete, så är det faktiskt ”bara” första året med skuldsanering som man lever på rent existensminimum. Vanligtvis får man årliga löneökningar, kanske semesterersättning, betalfria månader, som sedan sätter guldkant på tillvaron.
Gäller det dock känslan av att inte kunna teckna avtal, etc, så kan det kanske upplevas frustrerande, för där är man rökt under 5 år…
Men som sagt, efter snart 4 hela år med skuldsanering, så mår jag oerhört bra och är varken orolig eller lever mitt liv med fotboja runt foten.
Det där är nog från individ till individ hur man upplever en skuldsanering. Jag tycker det är pest och pina rent ut sagt. Ibland kommer tankarna att "men vad fan, jag skiter i saneringen och betalar alla mina skulder på egen hand" men så tänker jag ändå liksom "jag är ändå skuldfri om 3,5 år och betalar jag skulderna själv så kanske jag är skuldfri om 8-10 år". Det är just summan jag betalar per månad som gnager hål i mig och gör mig sömnlös på nätterna. Hade jag däremot betalat kanske 5 tusen kronor i månaden istället för 10 tusen då hade jag inte mått lika pissdåligt som jag gör.
Ja, nä..det är lite olika det där från person till person hur man upplever en skuldsanering. Självklart är det guld och gröna skogar när man är inne på sista året på saneringen men är man då mitt upp i allt så kan det stundtals vara tufft och påfrestande. Jag tror också att jag kommer skina som en sol och försköna en skuldsanering när jag är inne på sista året eller sista månaderna för då har jag glömt att det jobbiga med saneringen.