Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden har ringt om ansökan

Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.
Tycker du? Varför det? Själv glömmer jag bort det hela tiden tills jag hamnar i en situation och inser att jag kanske inte kan göra ditt eller datt pga saneringen, tex skaffa nytt lånekort på biblioteket (fast det kunde jag).

Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.
Vi upplever nog detta väldigt individuellt, personligen ser jag skulsanering som ljuset i tunneln (kan ju vara ett mötande tåg förstås... ;) ) och ser med tillförsikt att komma ut på andra sidan, lite ärrad men förhoppningsvis något klokare.

Haha är det verkligen så illa med skuldsanering? Finns dom som har nollad sanering och lever på bra inkomst som @hoppfull2021

Det är klart att det är fantastiskt att man kan få en skuldsanering och en räddning men det finns ju också mycket man måste avstå och det gör en till viss del låst gällande olika val i livet. Sen har då jag och även många andra vad jag läst här en oro för att något ska gå fel, man är ju inte fri förrän det är över så att säga.

Sen är det ju långt ifrån alla som har en nollplan och har över pengar ändå, skulle gissa på att det är ganska ovanligt.

Tycker du? Varför det? Själv glömmer jag bort det hela tiden tills jag hamnar i en situation och inser att jag kanske inte kan göra ditt eller datt pga saneringen, tex skaffa nytt lånekort på biblioteket (fast det kunde jag).

Om du tänker efter så kan det ju finnas hur många anledningar som helst till varför man känner sig låst med en sanering.

Allt handlar ju om var man befinner sig i livet när man får en sanering, hur man bor, om man trivs med jobbet, om man skulle vilja plugga, om man vill skaffa barn, om man vill flytta, om man vill gå ner i tid osv.

Är man tillfreds med sin tillvaro på flera plan och det mest är skulderna som är problemet då förstår jag att man kanske enbart är lycklig över att få en sanering.

Men är man inte på ”rätt ställe” för övrigt i livet så är fem år en väldigt lång tid att vara begränsad på. Sen kan man ju alltid kasta in att vara skuldsatt för resten av sitt liv också är en begränsning men nu var det inte det det handlade om.

Om du tänker efter så kan det ju finnas hur många anledningar som helst till varför man känner sig låst med en sanering.

Allt handlar ju om var man befinner sig i livet när man får en sanering, hur man bor, om man trivs med jobbet, om man skulle vilja plugga, om man vill skaffa barn, om man vill flytta, om man vill gå ner i tid osv.

Är man tillfreds med sin tillvaro på flera plan och det mest är skulderna som är problemet då förstår jag att man kanske enbart är lycklig över att få en sanering.

Men är man inte på ”rätt ställe” för övrigt i livet så är fem år en väldigt lång tid att vara begränsad på. Sen kan man ju alltid kasta in att vara skuldsatt för resten av sitt liv också är en begränsning men nu var det inte det det handlade om.
Ja absolut, det har jag full förståelse för och håller med om. Jag tänkte nog mest på hur det kändes som bojor som larmar utanför dörren, på vilket sätt det kändes så med just skuldsanering. Kan förstå det om man bor där man inte vill osv, men tänker samtidigt att känslan av fångenskap lika gärna kan komma från att ha skulder/betalningsanmärkningar, att leva med skyddad identitet, ett galet ex osv.

Ja absolut, det har jag full förståelse för och håller med om. Jag tänkte nog mest på hur det kändes som bojor som larmar utanför dörren, på vilket sätt det kändes så med just skuldsanering. Kan förstå det om man bor där man inte vill osv, men tänker samtidigt att känslan av fångenskap lika gärna kan komma från att ha skulder/betalningsanmärkningar, att leva med skyddad identitet, ett galet ex osv.

Ja det var ju mest ett svar på tidigare inlägg om vad man tror kan gå fel. Har man väl fått en sanering är man ju lite rädd för att något ska hända med den. Typ så.

Ja det var ju mest ett svar på tidigare inlägg om vad man tror kan gå fel. Har man väl fått en sanering är man ju lite rädd för att något ska hända med den. Typ så.

Det är ju faktiskt rätt goda marginaler man har. Inkomsten ska förändras påtagligt och långsiktigt för att det ens ska vara tal om omprövning. Sköter man sina betalningar och låter bli att fiffla har man inget att frukta.

Samma här

Samma här, känns olustigt varje gång.

Det är bara inkomsten dom kollar va? Hösten 2020 när jag ansökte hade jag 38.000 före skatt (snitt).

I beräkningen på mig står det
Inkomst per månad före skatt: 38,000
Skatt per månad: 10,729
Resekostnad: 4885
Nettoinkomst: 22,386

Den inkomsten stämmer mycket bra med vad jag tjänar idag. Har ungefär 28,000 kr efter skatt. 2021 taxerade jag 478.000 och delar man det på tolv månader får man 39,833 kr.

På min fru står det
Inkomst per månad före skatt: 10,000
Skatt per månad: 1,635
Nettoinkomst: 8,365

Nu kommer min fru tillsvidare från och med oktober att få en lön efter skatt på 13,000-15,000 i månaden, omprövning kanske? Jag vill gärna se först ett halvår (till och med mars, hur mycket hon kommer att snitta per månad innan jag skickar en omprövning).

Senast ändrad:
Jag måste nyansera det hela, så detta inte blir typ exemplet för hur en skuldsanering upplevs…
Jag påbörjar snart år 5 med min skuldsanering och jag rakt igenom nått mycket bra.
Jag betalar över 17tkr på min skuldsanering 10 mån/år.
Livet innan jag fick skuldsanering var BRUTAL med ångest över lån tagna och hur jag skulle kunna reglera dessa.

Livet efter jag fick skuldsanering har varit en ”dans på rosor” i jämförelse.

Visst är man ekonomiskt begränsad, men vad fasiken gör det i långa loppet ?!

…och faktum kvarstår…har man ett arbete, så är det faktiskt ”bara” första året med skuldsanering som man lever på rent existensminimum. Vanligtvis får man årliga löneökningar, kanske semesterersättning, betalfria månader, som sedan sätter guldkant på tillvaron.

Gäller det dock känslan av att inte kunna teckna avtal, etc, så kan det kanske upplevas frustrerande, för där är man rökt under 5 år…

Men som sagt, efter snart 4 hela år med skuldsanering, så mår jag oerhört bra och är varken orolig eller lever mitt liv med fotboja runt foten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp