Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kreditupplysning

Hejsan!

Jag är ny medlem här, men har varit här mycket innan och läst. Så vill börja med att tacka för många goda råd man kan få här!

Till min fråga;
Ett inkassobolag gjorde en kreditupplysning på mig, utan mitt godkännande. Kan detta vara värt att ringa dem om och försöka få dem att ta bort?
Har en del förfrågningar sedan tidigare och är mån om att bli av med alla och inte samla på mig nya nu när min kreditvärdighet äntligen (!) börjar gå åt rätt håll.

Ha det gott!

Hejsan!

Jag är ny medlem här, men har varit här mycket innan och läst. Så vill börja med att tacka för många goda råd man kan få här!

Till min fråga;
Ett inkassobolag gjorde en kreditupplysning på mig, utan mitt godkännande. Kan detta vara värt att ringa dem om och försöka få dem att ta bort?
Har en del förfrågningar sedan tidigare och är mån om att bli av med alla och inte samla på mig nya nu när min kreditvärdighet äntligen (!) börjar gå åt rätt håll.

Ha det gott!

Tog långivare uc? Om de gjorde det, kan de va ett problem enligt min erfarenhet, då säger inkasso bolaget att de får ta en så kallad blank uc, tex vid uppläggning av avbetalning

Tog långivare uc? Om de gjorde det, kan de va ett problem enligt min erfarenhet, då säger inkasso bolaget att de får ta en så kallad blank uc, tex vid uppläggning av avbetalning

Det var ett medlemskap på gym där en månadsbetalning (autogiro) inte kunde dras och de skickade det då direkt till inkasso som tog denna upplysning. :/

Förlåt, jag insåg nu att detta kanske inte hör hemma här då det inte grundar sig i ett lån. :/ Ber om ursäkt.

Förlåt, jag insåg nu att detta kanske inte hör hemma här då det inte grundar sig i ett lån. :/ Ber om ursäkt.
Det hör verkligen hemma här, då ditt kreditbetyg påverkar dina framtida möjligheter att ta lån och det är ju det som du är mån om. Hur detta kreditbetyg påverkas är precis sådant vi diskuterar här.

Det hör verkligen hemma här, då ditt kreditbetyg påverkar dina framtida möjligheter att ta lån och det är ju det som du är mån om. Hur detta kreditbetyg påverkas är precis sådant vi diskuterar här.

Åh, tack så jättemycket!
Blev så ledsen när jag såg att de hade tagit denna upplysning då jag redan har 15 andra förfrågningar som jag vill få bort. :( Så nu har jag 16 ff. Mitt kreditbetyg har äntligen kommit ner på ensiffrigt tal. Mitt mål är att få bort tillräckligt med förfrågningar så jag kan få ett samlingslån.

Det är fan jävligt fräckt, huruvida dom får göra så låter jag vara osagt MEN.
Om du har bra kontakt med personen på ditt gym, gå ner innan nästa pass och be honom/henne maila in till utredning@uc.se och säga att dom gjort det av misstag.
Är personen ny/grön så kan dom nog göra det.

Detta är fan egentligen inte alls okej och är helt sjukt att dom kan göra sådana förfrågningar hur dom vill.

Det är fan jävligt fräckt, huruvida dom får göra så låter jag vara osagt MEN.
Om du har bra kontakt med personen på ditt gym, gå ner innan nästa pass och be honom/henne maila in till utredning@uc.se och säga att dom gjort det av misstag.
Är personen ny/grön så kan dom nog göra det.

Detta är fan egentligen inte alls okej och är helt sjukt att dom kan göra sådana förfrågningar hur dom vill.

Tack snälla för ditt tips! Jag ska testa detta!
Jag håller med dig, det känns lite grymt att dom tar sig rätten att göra det sådär. Det är ju faktiskt en del som kan stå på spel bara på grund av en förfrågan. :(

Jag har läst lite om det och de får enbart ta en upplysning om de har legitimt skäl. Jag kan dock inte påstå (enligt mitt tycke) att detta var ett sådant. Jag betalade så fort jag såg det, men de skickade ingen påminnelse. Enbart en räkning och 1 dag efter det förfallodatumet gjorde upplysningen (samma dag som jag betalade). Klantigt av mig att missa den räkningen, jag vet. :( Men jag har mina personliga skäl även om det inte är ursäkt nog.

Skulle köpa en tv på SIBA för något år sedan, cash. I kassan frågade de om jag ville bli medlem för o få erbjudanden osv. Visst tänkte jag o hon bad om körkort. Sedan sa hon att det var nått fel på systemet o att det inte gick just nu. Dagen efter ser jag att dom tagit en kreditupplysning o sökt om nått kort/kredit, därav att det inte gick.. Gissa om jag brann av!

Skulle köpa en tv på SIBA för något år sedan, cash. I kassan frågade de om jag ville bli medlem för o få erbjudanden osv. Visst tänkte jag o hon bad om körkort. Sedan sa hon att det var nått fel på systemet o att det inte gick just nu. Dagen efter ser jag att dom tagit en kreditupplysning o sökt om nått kort/kredit, därav att det inte gick.. Gissa om jag brann av!

Fy vad ruttet gjort!!
Man måste godkänna att de tar en upplysning läste jag på UC’s sida, samt då att det måste finnas ett så kallat ”Legitimt skäl”. Jag förstår din ilska fullt ut!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp