Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kreditupplysning

Friskis & Svettis vet jag tar en upplysning via Creditsafe så fort det inte finns täckning på kontot när de ska dra. De lämnar även över direkt till Lindorff. så det är egentligen Lindorff som tar upplysningen.

De menar på att de har rätt att göra det eftersom kunden inte följt avtalet om autogiro.

inkassobolag ibland brukar ta en blank upplysning när det är påväg till kronofogden men konstigt att dem gjorde det ”så tidigt” eller vad man ska kalla det. Vilket inkassobolag va det och hur mycket påverkade det ditt betyg?

inkassobolag ibland brukar ta en blank upplysning när det är påväg till kronofogden men konstigt att dem gjorde det ”så tidigt” eller vad man ska kalla det. Vilket inkassobolag va det och hur mycket påverkade det ditt betyg?

Ja, jag blev helt paff och den syns som förfrågan på min UC. :(
Det var Kredithanterarna. Det påverkade nog inte så mycket i detta fall just nu då en del annat förbättrades denna månaden, så gick igår från 17 till 7,3. De tog upplysningen den 9/7. Men den hänger ju kvar ett år och ja.. :(

Friskis & Svettis vet jag tar en upplysning via Creditsafe så fort det inte finns täckning på kontot när de ska dra. De lämnar även över direkt till Lindorff. så det är egentligen Lindorff som tar upplysningen.

De menar på att de har rätt att göra det eftersom kunden inte följt avtalet om autogiro.

Ja precis, i detta fall var det ju gymmets inkassobolag som tog upplysningen. :/ Har du någon aning om det är okej att dom gör så?

Lagtexten som reglerar.

Utlämnande av upplysningar

9 § Kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare får inte lämnas ut, om det finns anledning att anta att upplysningen kommer att användas av någon annan än den som på grund av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller av någon liknande anledning har behov av upplysningen.

Lagtexten som reglerar.

Utlämnande av upplysningar

9 § Kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare får inte lämnas ut, om det finns anledning att anta att upplysningen kommer att användas av någon annan än den som på grund av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller av någon liknande anledning har behov av upplysningen.

Tack snälla, detta missade jag. Förlåt om jag är lite trög, men hur tolkar man denna text? Som att de då hade rätt att ta en upplysning?

Ja precis, i detta fall var det ju gymmets inkassobolag som tog upplysningen. :/ Har du någon aning om det är okej att dom gör så?

Jag antar att de har rätt att ta en upplysning men det påverkar inte alls din kreditvärdighet om den upplysning de tagit på dig togs via Creditsafe.
Jag tycker bara det är dåligt att det går till Lindorff direkt istället för en påminnelse först.

Jag antar att de har rätt att ta en upplysning men det påverkar inte alls din kreditvärdighet om den upplysning de tagit på dig togs via Creditsafe.
Jag tycker bara det är dåligt att det går till Lindorff direkt istället för en påminnelse först.

Åh. :(
Denna togs via UC, bara sådär och den syns och påverkar. :(
Ja, väldigt dåligt faktiskt!

Men fy!!!! Vilket Inkassobolag var det? Oerhört elakt ju!

Ja!! :( Kredithanterarna var det.
Gymkortet är uppsagt från den dagen kan jag lova. Att det saknas täckning på kontot eller av annan anledning inte kan dras är väl inte värre än att man kan skicka en påminnelse mot avgift som så många andra gör. Men men.. :/ Det är betalt och ur världen, bara den där störande förfrågningen kvar att få se lite mer än 11 månader till.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp