Kreditupplysning innan bolån betalas ut?

Tog bolån via SEB tidigare i år, lånelöfte september köp oktober tillträde i december. Hade tidigare bolån i samma bank.

De tog en UC i samband med lånelöftet sedan ytterligare en efter att vi kommit överens om räntan.
Så ja, de tog en till ca 1 månad innan tillträde.

Det kan inte ha gått lång tid emellan?

Märklig tidpunkt. Förstår den första. Den andra upplysningen kan man tycka borde antingen tagits precis innan ni kom överens om räntan (för att basera räntan på upplysningen) alternativt när banken förde över pengarna till säljaren.

PS. En annan fråga. Går pengarna direkt till säljaren eller först till köparens konto?

PS. En annan fråga. Går pengarna direkt till säljaren eller först till köparens konto?

För oss så landade 85% av totalsumman av bolånet på samma konto som vi valde att ha autogirodragningarna på, men det var nog bara en superduperkortstund för att sedan betalas till föreningen då vi fick en faktura utställd från vår nya förening på några mille

Samma dag eller?

Ja precis, jag kollade inte men jag skulle tippa på att det handlade om minuter om jag fick gissa. Kom på att samma ska hände när jag tog Enkla Lånet via SEB och skulle lösa ut annat lån (SEB hade då lösenkrav), då betalades pengarna ut till mitt konto för att kort stund efter föras över till ICA (lösenkrav). Så rätt säker på att det bara var ett fåtal minuter medans handläggaren höll på att handlägga ärendet

För mig tog dem en uc SBAB vid lånelöftet. Jag köpte innan lånelöftet gick ut och ingen mer UC togs. Detta var för två år sedan dock.

Hur funkar det om man har bunden ränta i 2 år och säljer fastigheten man bor i?

Hur funkar det om man har bunden ränta i 2 år och säljer fastigheten man bor i?

Två val egentligen, antingen ”byter du säkerhet” för lånet, så du flyttar det till den nya fastigheten (eller i ditt fall lägenheten - en bostadsrätt är ingen fastighet).

Om banken av ngn anledning inte godkänner säkerhetsbytet eller om du vill byta bank så får du betala ränteskillnadsersättning. En tråkig kostnad men betydligt tråkigare om man bundit på 5-10 år.
Googla räntwskillnadsersättning för mer information.

Säg att det rör sig om ett år så borde det vara en överkomlig summa kan jag tänka mig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp