- Meddelanden
- 382
- Mottagna reaktioner
- 111
- Poäng
- 307
Oj, jag brukar tänka att jag hörde till en av "värstingarna" här ifråga om totala skulder (även om jag som tur är har lyckats hålla mig borta från Luma-bank och liknande aktörer), men du slår mig
. Smileyn bara ett uttryck för min galghumor, inget illa ment. Men blir faktiskt lite impad över hur du lyckats låna så mycket. Och precis som @Perrrr också hur du lyckas manövrera det hela varje månad Även om det förstås inte är något att vara glad eller stolt över så inser jag ju också att det har krävts en hel del smart planering för att få så mycket beviljat med runt 400 K i årslön.
).
.
. Även denne (mer moraliskt högstående måhända) har mycket värdefull kunskap och ärligt talat är jag väldigt glad att båda dessa herrar med sina ytterligheter finns här på forumet.Du behöver inte vara imponerad, får det inte att gå runt. Är lånen utanför uc som ställer till det, främst Luma finans på 120000:- utan dom hade det gått runt om än knapert. Är bara ett stort samlingslån som skulle fixa till det.Får du verkligen det att gå runt öht så är jag imponerad..
Jag undrar ju hur fasen man lyckats med så mycket skulder, men tydligen går det.Oj, jag brukar tänka att jag hörde till en av "värstingarna" här ifråga om totala skulder (även om jag som tur är har lyckats hålla mig borta från Luma-bank och liknande aktörer), men du slår mig. Smileyn bara ett uttryck för min galghumor, inget illa ment. Men blir faktiskt lite impad över hur du lyckats låna så mycket. Och precis som @Perrrr också hur du lyckas manövrera det hela varje månad Även om det förstås inte är något att vara glad eller stolt över så inser jag ju också att det har krävts en hel del smart planering för att få så mycket beviljat med runt 400 K i årslön.
Och jag var inte långt från där du är. Med CSN var jag också uppe över sjusiffrigt. Därför kan jag också säga att det går att vända och du kommer lyckas om du bara hittar en bra strategi och håller dig till den. Och det tror jag du har hittat eftersom du hänger här nu. Det är ju ett väldigt viktigt steg. Och sen handlar det om tålamod.
Även om jag har haft skuldproblem länge och hängt här över 10 år var det först när jag totalt ruttnade på Fairlo (också fula fiskar...) för några år sedan som det verkligen vände för mig. Det hände något i huvudet. Blev så arg på dem och deras fula metoder (och då är de ändå värna korgossar jämfört med Loma) och gav mig tusan på att göra allt för att bli av med dem. Och det blev jag och efter det var jag liksom på rätt spår och körde vidare.
Nu har jag "bara" 724 K i blanco (samlat på Nordea sedan en månad tillbaka) och 96 K hos CSN (den var på nästan 400 K för 17 år sedan. Då hade jag iofs inga andra lån, oskyldiga tider! Och så efter 2 år på komvux, 6 år på grundutbildning på universitet och 4 års forskarutbildning gick jag ändå tillbaka till hantverket där jag startade. Men med en helt ny och mycket intressantare syn på världen som jag har glädje av varje dag även om mina jobbarkompisar tycker det var sjukt bortkastat eftersom allt i deras värld verkar mätas i pengar).
Inga krediter eller dåliga snabblån längre.
Känns konstigt att skriva det, men trots att jag betalar in nästan 11 K i månaden (typ 35-40 procent av lönen) på lån känner jag mig "rik" nu jämfört med hur det var för några år sedan när det bara blev värre för varje månad. Nu tickar det ändå ner varje månad. 5 K på blancot och 1500 kr på CSN.
Men som sagt. Tålamod. En plan. Disciplin. Det är nyckeln. Även om det vid varje månadsskifte efter att lönen landat känns som om det inte händer något så är det som snö som smälter (jag bor i Norrland så metaforen kanske inte funkar söderut).
I mars är det fortfarande meterhöga högar och vallar med snö och gigantiska ismassor. Man funderar hur det någonsin ska kunna tina bort. Men det händer saker där under. Det smälter bort i "smyg". Och en dag upptäcker man att det faktiskt blivit 2 dm lägre på stigen i skogen när man är ute med hunden, två veckor senare börjar det till och med komma fram mark osv. Ja, du hajar.
Jag brukar tänka att det borde fungera likadant med övervikten. Och det gör det säkert om man sköter sig. Men mina "snövallar" ligger dock kvar och är värre än någonsin, rejäl kula på i övrigt smal kropp, känner mig som en spindel, känner på mig att jag på något sätt kommer ha en kula kvar även som skelett när någon AI-arkeolog hittat mig om 300 år och börjar fundera på hur det är möjligt att ett skelett har kvar bukfetma
Du borde förresten skapa en egen tråd (om du inte redan gjort det och jag har råkat missa den) där vi får följa din resa. För mig har det verkligen varit 24 K guld värt. Inte minst om ess som @LånaUtanPapper kommer in och ger tips. Vissa här (eller i alla fall en) kanske tycker att han är gränslös och försöker tipsa om aspekter som egentligen försöker kringgå det system han själv lever på att bevaka (eller i alla fall verkställa misslyckanden från), men du får göra en avvägning. Även denne (mer moraliskt högstående måhända) har mycket värdefull kunskap och ärligt talat är jag väldigt glad att båda dessa herrar med sina ytterligheter finns här på forumet.
Hej! Nu hör inte detta till saken men jag har en total kredit på ca 42 000:- hos binly.. det går inte runt då jag nu måste betala 9400 i 3 månader. Går det att lösa så man får en mindre månads kostnad?Är i exakt samma situation, och jag ställer mig även frågan hur dom gör sin kreditprövning. Har provat att söka samlingslån och 40 långivare via UC vill inte ta i mig med tång, men luma finans beviljar mig gång på gång. Min ekonomi går minus varje månad och det borde kreditprövningen se kan man tycka. Vissa (jag) ska inte få ta snabblån.
Månadskostnad den här månaden:
Lumify: ca 3500:- skuld 11000:-
Binly: ca 10000:- skuld 42000:-
Credifi: ca 10000:- skuld 38000:-
Tomly: ca 6000:- skuld 25000:-
Så 29500:- i månadskostnad känns ju fullt rimligt eller?
Har ringt dom flera gånger och helt omöjligt att lösa situationen tillsammans på bästa vis.
( tror inte man får betala in för att sedan ta ut igen precis när fakturan är betald, säger de upp ens konto då? PanikDe har låtit mig plocka ut så fort jag betalat in. Men har hört att de blivit lite försiktigare på senare så det kanske inte tillåter det längre.Hej! Nu hör inte detta till saken men jag har en total kredit på ca 42 000:- hos binly.. det går inte runt då jag nu måste betala 9400 i 3 månader. Går det att lösa så man får en mindre månads kostnad?( tror inte man får betala in för att sedan ta ut igen precis när fakturan är betald, säger de upp ens konto då? Panik
Har aldrig varit sen hos dom som tur är.. men att betala 9400:- i 3 månader och över jul känns hemsktDe har låtit mig plocka ut så fort jag betalat in. Men har hört att de blivit lite försiktigare på senare så det kanske inte tillåter det längre.
När 3 fakturor har förfallit så får man ett uppsägningsbrev från dom. Då har man 30 dagar på sig att komma i fas med samtliga 3 förfallna fakturor.
Exempel:
Men att vara sen en månad eller två leder ej till KFM
- 25 Augusti skulle en faktura vara betald
- 25 September ytterligare en
- 25 Oktober ytterligare en
- 26 Oktober skickas ett uppsägningsbrev om du är sen med 3 fakturor
- Du har till kring 25e November att betala faktura 1, 2 & 3 för att återgå till din betalplan med Binly. Du kan inte betala en eller två av fakturorna utan alla tre måste betalas för att undvika externt Inkasso eller KFM. Folk säger olika om vad för åtgärder de tar, vissa hamnar direkt hos KFM och andra hos externt inkasso.
Hur blir det om man betalar av 10 000 och tar en ny kredit på Tomly för att få en ny bättre betalplan? Så kanske man inte heller får göra, kanske inte hjälper situationenDe har låtit mig plocka ut så fort jag betalat in. Men har hört att de blivit lite försiktigare på senare så det kanske inte tillåter det längre.
När 3 fakturor har förfallit så får man ett uppsägningsbrev från dom. Då har man 30 dagar på sig att komma i fas med samtliga 3 förfallna fakturor.
Exempel:
Men att vara sen en månad eller två leder ej till KFM
- 25 Augusti skulle en faktura vara betald
- 25 September ytterligare en
- 25 Oktober ytterligare en
- 26 Oktober skickas ett uppsägningsbrev om du är sen med 3 fakturor
- Du har till kring 25e November att betala faktura 1, 2 & 3 för att återgå till din betalplan med Binly. Du kan inte betala en eller två av fakturorna utan alla tre måste betalas för att undvika externt Inkasso eller KFM. Folk säger olika om vad för åtgärder de tar, vissa hamnar direkt hos KFM och andra hos externt inkasso.
Hej! Nu hör inte detta till saken men jag har en total kredit på ca 42 000:- hos binly.. det går inte runt då jag nu måste betala 9400 i 3 månader. Går det att lösa så man får en mindre månads kostnad?Ja jag förstår ju att jag måste göra det. Men eftersom jag inom kanske 2 - 3 månader kommer att kunna betala bort allt, så är jag ganska rädd för att hinna få en betalningsanmärkning om jag släpper dessa nu....
Shit...
( tror inte man får betala in för att sedan ta ut igen precis när fakturan är betald, säger de upp ens konto då? PanikHör av dig till deras inkasso, går att få till avbetalningsplan om du är ihärdig. Har fått ca 2700:- per kredit i 18 mån, men fortfarande för dyrt för mig. Måste betala en i taget till att börja med.Hej! Nu hör inte detta till saken men jag har en total kredit på ca 42 000:- hos binly.. det går inte runt då jag nu måste betala 9400 i 3 månader. Går det att lösa så man får en mindre månads kostnad?( tror inte man får betala in för att sedan ta ut igen precis när fakturan är betald, säger de upp ens konto då? Panik
Alla har svarat likadant för mig - de har sagt att ingenting är möjligt och att jag accepterat deras betalplaner. Fattar inte varför de säger att man ska kontakta eller ringa dom. Oavsett anledning säger de nej är min erfarenhetHör av dig till deras inkasso, går att få till avbetalningsplan om du är ihärdig. Har fått ca 2700:- per kredit i 18 mån, men fortfarande för dyrt för mig. Måste betala en i taget till att börja med.