Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kommer bilen att mätas ut?

Hej!

Har skulder till KFM och blev tidigare idag stoppad i en poliskontroll. Körde sambons bil. Polisen frågade vems bilen var varpå jag svarade att det är min sambos bil. De utmätte inte bilen på plats såsom jag läst att ofta sker. Min fråga är om det nu finns en risk att bilen utmäts i efterhand?

Hej!

Har skulder till KFM och blev tidigare idag stoppad i en poliskontroll. Körde sambons bil. Polisen frågade vems bilen var varpå jag svarade att det är min sambos bil. De utmätte inte bilen på plats såsom jag läst att ofta sker. Min fråga är om det nu finns en risk att bilen utmäts i efterhand?
Kan ju vara så att värdet är för lågt eller att du helt enkelt kom undan just nu, blir du stannad igen så kommer den bli tagen. (beroende på värdet osv)

Värdet på bilen är runt 150.000. Mina skulder är över 2 miljoner. Har löneutmätning.

Ytterligare frågor som dyker upp:

1. Är polisen skyldiga att meddela KFM att jag körde i sambons bil eller kan det vara ”schyssta”? Hade min 3-åriga son med mig i bilen, om det påverkar deras bedömning på något sätt.
2. Spelar storleken på mina skulder någon roll vad gäller om bilen utmäts eller inte?
3. Hur snabbt fattar KFM besked om utmätning om det nu blir aktuellt?

Kan ju vara så att värdet är för lågt eller att du helt enkelt kom undan just nu, blir du stannad igen så kommer den bli tagen. (beroende på värdet osv)
Jag tänker att polisen egentligen borde agera direkt och kontakta KFM för utmätning av bilen på plats för att garantera utmätning.

Nämnde dem något om dina skulder till KFM?
Just frågan vem bilen står på är rätt standard, själv fått den ett par gånger vid kontroll utan att ha några skulder hos KFM.
Sedan har jag blivit stannad flera ggr tidigare när jag hade skuld till KFM men det var aldrig på tal om mina skulder eller någon utmätning av bil, kanske var dom sjysta eller för lata för att hålla på med KFM.
Utmätte dom inte bilen idag så kan du vara lugn för att dom skulle utmäta den i efterhand, dock som tidigare skrev så kanske du inte har lika mycket tur nästa gång du blir stoppad.

Personligen hade jag inte kört en meter i en bil i den prisklassen om jag hade skuldsaldo hos KFM.
Blir bilen utmätt kan du/ni ha en lång och brant uppförsbacke för att få tillbaka bilen och i värsta fall bli av med den.

Kan ju vara så att de inte kollade skulden hos kfm utan endast vanlig rutinkontroll.
Man tycker att polisen borde ha slagit på förarens personnummer i samband med stoppet. Framgår skuld hos Kronofogden bör de agera direkt därefter med tanke på värdet på bilen.

Nämnde dem något om dina skulder till KFM?
Just frågan vem bilen står på är rätt standard, själv fått den ett par gånger vid kontroll utan att ha några skulder hos KFM.
Sedan har jag blivit stannad flera ggr tidigare när jag hade skuld till KFM men det var aldrig på tal om mina skulder eller någon utmätning av bil, kanske var dom sjysta eller för lata för att hålla på med KFM.
Utmätte dom inte bilen idag så kan du vara lugn för att dom skulle utmäta den i efterhand, dock som tidigare skrev så kanske du inte har lika mycket tur nästa gång du blir stoppad.
De sa ingenting om mina skulder utan frågade enbart vems bilen är. Att inte bilen utmättes idag betyder ju dock inte att polisen inte tog kontakt med KFM efter att jag hade kört vidare. Därav min tidigare fråga kring om polisen har en skyldighet att rapportera till KFM.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp