Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Klarna tog kreditupplysning på mig

Hej, jag har aldrig handlat med kredit på Klarna. Tvärtom varit väldigt noggrann att alltid välja Betala nu. De har ett autogiro till mitt förvalda/favorit konto och har handlat mer än 20 ggr på det sättet.

Men nu kom det att de tagit kreditupplysning på mig! Via Creditsafe. Står så här:

Klarna gjorde en kreditupplysning när du handlade (eller hade för
avsikt att handla) i en av våra anslutna butiker. Den här
upplysningen är inget som andra parter informeras om, den påverkar därför inte din kreditvärdighet. Du får den här kopian av kreditupplysningen då det regleras i lag att det (av Integritetsskyddsmyndigheten godkända) kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med, måste informera dig om detta. Vid frågor - välkommen till klarna.se/kundservice.

Så inget som kanske påverkar ens kreditvärdighet men ändå. De får väl inte ta kreditupplysning hur som helst? Har bett dem om en förklaring. Kommer anmäla dem om det går, till nån myndighet. Avvaktar deras svar först.

Nån som varit med om liknande?

Jag förstår det kan kännas störigt men en upplysning via Creditsafe är något som absolut inte ligger dig till last för det registreras ingenstans.

Klarna har svarat nu:

Jättebra att du dubbelkollar med oss om detta. När vi genomför en kreditupplysning så är det inget som kommer påverka din kredit negativt. Anledningen till att vi gör en kreditupplysning kan bero på någon av dessa faktorer:

- Ansökt om Klarna kortet
- Försökt handla på kredit på ett högre belopp
- Vi har gjort ett nytt uppslag för att få in din nya information
- Rutinmässigt (behöver inte vara kopplat till ett köp)

I och med att du inte genomfört ett nytt köp så är det rutinmässigt när vi tagit en kreditupplysning på dig.

Detta för att vi ska kunna se över om vi har möjlighet att erbjuda dig betalmetoden du efterfrågar. Detta gör vi oavsett om du väljer att handla på kredit eller via någon av våra alternativ som är direktbetalningar. Kreditupplysningen kommer inte påverka din kredit vilket innebär att ingen bank eller någon annan kommer se denna.

Läs gärna mer på: https://www.klarna.com/se/kundservice/tar-klarna-kreditupplysning-paverkar-det-mitt-kreditbetyg/

Det ska finnas ett legitimt skäl för Klarna att ta en upplysning.
Att betala direkt vid köp kan väl inte räknas som det.

Jag själv har slutat använda Klarnas tjänster sen några år tillbaka.
Handlar inte ens på nätet där kortbetalning går via Klarna.

Det borde inte tas upplysning när man betalar direkt med likvida medel men en upplysning via creditsafe påverkar absolut ingenting.
God Jul :)

Det ska finnas ett legitimt skäl för Klarna att ta en upplysning.
Att betala direkt vid köp kan väl inte räknas som det.

Jag själv har slutat använda Klarnas tjänster sen några år tillbaka.
Handlar inte ens på nätet där kortbetalning går via Klarna.
Det är legitimt eftersom det är kredit, det dras via autogiro ett par dagar efter köpet.

Hej, jag har aldrig handlat med kredit på Klarna. Tvärtom varit väldigt noggrann att alltid välja Betala nu. De har ett autogiro till mitt förvalda/favorit konto och har handlat mer än 20 ggr på det sättet.

Men nu kom det att de tagit kreditupplysning på mig! Via Creditsafe. Står så här:

Klarna gjorde en kreditupplysning när du handlade (eller hade för
avsikt att handla) i en av våra anslutna butiker. Den här
upplysningen är inget som andra parter informeras om, den påverkar därför inte din kreditvärdighet. Du får den här kopian av kreditupplysningen då det regleras i lag att det (av Integritetsskyddsmyndigheten godkända) kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med, måste informera dig om detta. Vid frågor - välkommen till klarna.se/kundservice.

Så inget som kanske påverkar ens kreditvärdighet men ändå. De får väl inte ta kreditupplysning hur som helst? Har bett dem om en förklaring. Kommer anmäla dem om det går, till nån myndighet. Avvaktar deras svar först.

Nån som varit med om liknande?

Inget konstigt att de tar en upplysning då och då. Den syns inte för andra har de skrivit så då spelar den ingen roll men de vill ju se om ngt ändras sen sist man handlat på kredit. Upplysningar de tar av Creditsafe syns inte för andra.

Det borde inte tas upplysning när man betalar direkt med likvida medel men en upplysning via creditsafe påverkar absolut ingenting.
God Jul :)
Varför ändå acceptera?

Man behöver inte avslöja allting om sig själv.

Klarna har tagit en kreditupplysning på mig några gånger under årens lopp. Har swishat ibland, låtit dom dra beloppet på mitt konto ibland eller någon gång tagit faktura 30 dgr. Mig stör det inte då det inte påverkar betyget. Dessutom vet dom ju redan min persondata och köpmönster sedan tidigare så en tagen credisafe är nog mer typ en uppdatering om lilla mig?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp