Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

KFM - vad händer?

Hej!
Jag har tabbat mig rejält.
Döljt skulder för min sambo men nu måste jag berätta.
1 större lån ligger hos Kfm
1 hos inkasso

Lånet hos Kfm krävs jag 50tkr på för att de ska dra tillbaka det.
Sedan 8000/månaden.

Jag kommer aldrig fixa det.

Om jag låter skulden bli kronofogdens, bör jag då släppa allt övriga också?

Är löneutmätning deras första steg eller kan vår bostad tas till försäljning?

Vid löneutmätning, hur mycket får man behålla med 2 barn på 10 och 11 år?

När man får en anmärkning, räknas 5 år från det att skulderna är betalda eller från att man fått dom?

Kan man undvika löneutmätning men betala av ändå? Alltså måste arbetsgivaren alltid kontaktas?

Tack

Hej,

Ledsen att höra om din situation.

Jag är ingen expert men kan iaf tipsa om att det finns information på KFM's hemsida om hur mycket man får behålla vid löneutmätning. Mig veterligen går det inte att "betala in själv" istället för löneutmätning såvida man inte kan nå en uppgörelse med inkassobolagen och då betala direkt till dem.

Har nyligen varit igenom en exekutiv auktion och infon jag fått är att de försöker undvika att utmäta ens bostad om det går men om det finns ett övervärde i den och skulden är stor är det inte försvarbart att inte utmäta den.

Jag önskar så att jag i första hand försökt utöka mitt bolån och i andra hand sålt bostaden själv innan det blev aktuellt med utmätning. Vill därför absolut råda dig att inte göra som jag, dvs sticka huvudet i sanden för tillfällig ångestlindring, utan prata med din sambo i första hand och sedan kolla om det finns möjlighet att utöka bolånet i andra hand. Agera medan du fortfarande har handlingsutrymme, är mitt starka råd.

Ja det kommer med största sannolikhet att gå till löneutmätning. Hur stor skuld är den totala på det lånet som gått till kronofogden ? För 50k som delbetalning är sjukt mycket att kräva in .

Tack!
Jag borde dragit upp huvudet långt innan.

Är tyvärr två större blanco på vardera 300tkr, varav 1 då gått till kfm.

Ta lån på bostaden, tyvärr det går inte pga min dåliga kreditvärdighet samt att sambon har för dålig inkomst i uc då han studerade förra året.

Tack för länkarna. Har läst men kände att jag behövde en egen tråd och ställa frågorna på "mitt sätt".

Jag hittade uträkningen. Och visst är det så att att sambon behåller sin lön och att förbehållnongsbeloppet är det som jag får? Inte vad vi får tillsammans?

Är det ngn som låtit ca 800tkr gå till kfm utan att de utmäter bostaden och istället kör löneutmätning?

Och en till fråga, behöver sambon veta om löneutmätning? Alltså delges han?
Anledningen till att jag frågar är att jag gärna undviker att berätta just nu pga diverse saker, som sjukdomar i hans närmsta familj etc. Han mår redan dåligt.
- Jag ska berätta men vill undvika ett tag.

En löneutmätning med de pengarna kvar jag isf skulle få skulle vi inte gå under på. Snarare tvärtom.

Hur lång tid från föreläggande till löneutmätning brukar det vara?
- Kan skulden ligga hos KFM men att jag gör upp med inkasso ändå? Alltså har avbetalningsplan hos dem även om skulden ligger där?

Tack för att ni tar er tid

Tack!
Jag borde dragit upp huvudet långt innan.

Är tyvärr två större blanco på vardera 300tkr, varav 1 då gått till kfm.

Ta lån på bostaden, tyvärr det går inte pga min dåliga kreditvärdighet samt att sambon har för dålig inkomst i uc då han studerade förra året.

Tack för länkarna. Har läst men kände att jag behövde en egen tråd och ställa frågorna på "mitt sätt".

Jag hittade uträkningen. Och visst är det så att att sambon behåller sin lön och att förbehållnongsbeloppet är det som jag får? Inte vad vi får tillsammans?

Är det ngn som låtit ca 800tkr gå till kfm utan att de utmäter bostaden och istället kör löneutmätning?

Och en till fråga, behöver sambon veta om löneutmätning? Alltså delges han?
Anledningen till att jag frågar är att jag gärna undviker att berätta just nu pga diverse saker, som sjukdomar i hans närmsta familj etc. Han mår redan dåligt.
- Jag ska berätta men vill undvika ett tag.

En löneutmätning med de pengarna kvar jag isf skulle få skulle vi inte gå under på. Snarare tvärtom.

Hur lång tid från föreläggande till löneutmätning brukar det vara?
- Kan skulden ligga hos KFM men att jag gör upp med inkasso ändå? Alltså har avbetalningsplan hos dem även om skulden ligger där?

Tack för att ni tar er tid
Har ni övervärde i huset?

Jag hade nog satsat på löneutmätning , menar det kommer ju ta lite tid för dom andra lånen med att släppas . Du kanske kan spara undan en bra slant på 3 mån ? Sälj bostaden fort som fan och skaffa hyresrätt !

Men inte utmäter de bostaden i första taget?!
Låter ju helt galet!

Om jag har inte har fler som går till kfm, utan låtet denna ligga.
Kan man betala av till inkasso trots att skulden ligget hos Kfm?!
Alltså ha en avbetalningsplan med inkasso

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp