Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

KFM och utmätning av hus

KFM har skickat en förfrågan till sökanden om de vill att min fastighet ska utmätas. Hur går detta till? Kan en del verkligen säga nej till det? Vad händer sedan om några vill och några inte?

Har du nåt övervärde i huset? Finns inget övervärde har du nog inget att oroa dig för.

Har tyvärr ett övervärde.
Men kan det bli så att de de frågar inte önskar gå vidare med utmätning?

När de var här förstod jag det som att det var kfm som bestämde det, de vill ju få in så mycket pengar som möjligt. Vi hade inget övervärde så beslutet vi fick var att inget finns att utmäta. Då är nog inte dom vi är skyldiga pengar så sugna på att det ska säljas exekutivt.

KFM har skickat en förfrågan till sökanden om de vill att min fastighet ska utmätas. Hur går detta till? Kan en del verkligen säga nej till det? Vad händer sedan om några vill och några inte?

Det kan dom absolut. Jag har sysslat lite med sånt på slutet och nej är ganska vanligt, man vill intr riskera stå för kostnaderna. Oftast säger dom med små fordringar nej och dom med större säger ja.

När de var här förstod jag det som att det var kfm som bestämde det, de vill ju få in så mycket pengar som möjligt. Vi hade inget övervärde så beslutet vi fick var att inget finns att utmäta. Då är nog inte dom vi är skyldiga pengar så sugna på att det ska säljas exekutivt.

Innan man ens frågar sökanden så har man utrett vad en försäljning kan tänkas ge.
Bedömer man att det inte blir något överskott blir det inte någon utmätning. Då frågar man aldrig sökande heller.
Det händer att sökande anvisar fastigheter för utmätning även fast kfm bedömt att värde saknas, då får man höra hur dom tänkt kring värde och sånt, men dom kan inte tvinga kfm att utmäta. Jag har aldrig hört att det hänt där jag jobbar men jag tror att sökande kan överklaga kfms beslut att inte utmäta och då antar jag att tingsrätten kan besluta att den ska utmätas.

Vad händer om de säger nej till utmätning av huset? Fortsätter löneutmätningen då?
Hur stort ska beloppet vanligen vara som sökanden har för att de ska vilja utmäta hus?

Vad händer om de säger nej till utmätning av huset? Fortsätter löneutmätningen då?
Hur stort ska beloppet vanligen vara som sökanden har för att de ska vilja utmäta hus?

Om alla säger nej till fastighetsutmätningen så kan man avsluta tillgångsutredningen om inga andra åtgärder kvarstår. Sedan om något år gör man ny koll, och frågar då eventuellt nytillkomna fordringsägare hur dom ser på saken.
Hamnar man i det läget är det nog inte så lätt att få skuldsanering för övrigt. KFM har ju bedömt att huset utgör en ekonomisk tillgång, och då får man nog sälja det själv för att någon sanering ska komma på fråga.

Det är så vansinnigt varierande, det beror även på hur andra sökanden svarat, har någon eller några sagt ja så kan även borgenärer med ganska små skulder (typ fyrsiffriga belopp) hänga med. Det beror också på hur stor löneutmätningen är. En del kan vara nöjd med att det tar 3-4 år på en löneutmätning att få allt betalt. Men skulder på över 50k, där någonstans börjar kanske benägenheten att vilja ha fastighetsutmätningar genomförda att utöka.

Löneutmätningen fortsätter.

Tack för svar! Att om ett enskilt ärende ligger på 50 000 kr alltså så vill de utmäta huset? ( ursäkta trög och trött hjärna)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp