Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kfm i farten igen

Jaha. Så var kfm i farten igen. Dom skickade i november ut förfrågan till fordringsägare om dom ville utmäta vårt hus. Då var ingen intresserad. Då var min skuld 430000 kr. Idag är skulden nere 340000 kr men nu vill en fordringsägare att huset ska säljas.
Jag betalar idag 13500 kr i införsel som dom kan dra varje månad med fullt belopp +10000 kr extra betalar min man varje månad.
Min man mår så dåligt över det hela och försökte ta livet av sig. Han vårdades på sjukhuset i 2 veckor. Vår son har autism.
Min arbetsgivare ringde min handläggare och bad om att vänta med utmätning ett tag eftersom vår familj mår dåligt just nu och sa att arbetgivaren ser möjligheter med att hjälpa med skulden på något vis. Men min kära handläggare som är känd bland sina kollegor och hos vår kommun sa att han jobbar inte med känslor och i samma veva skickar han ut papper att huset är utmätt.
Nu ska jag skriva en rättelse och har tagit upp om min son och min mans tillstånd och att skulden minskar fort nu vilket dom ser.
Vad mer ska jag tänka på att ta upp? Är tacksam om någon kan ge tips.

Att överskottet inte blir nog stort, om det är så

Beklagar. Finns ingen möjlighet att sälja boendet med vinst och få tag i något att hyra?

Vi båda har betalningsanmärkningar så det blir svårt att få bostad.
Jag kinde begära rättelse hos kfm inom 2 inom 2 veckor och överklaga till tingsrätten inom 3 veckor.
Jag ska göra båda. Men vad är viktigt att ta upp i en rättelse?

Vi båda har betalningsanmärkningar så det blir svårt att få bostad.
Jag kinde begära rättelse hos kfm inom 2 inom 2 veckor och överklaga till tingsrätten inom 3 veckor.
Jag ska göra båda. Men vad är viktigt att ta upp i en rättelse?

Samma som i ett överklagande. För rättelse ska något blivit fel och det innebär inte att det räcker att du tycker det är fel. Kfm kan rätta självmant också och det är på uppenbara fel, utmätt bankkonto som inte det fanns pengar på, mätt ut fastighet som saknar övervärde eller skrivit fel på fastigheten och mätt ut borgholm byxmyndigheten 2:3 istället för växjö smörasken 1:4

Han på kronofogen sa även att man kunde begära anstånd. Det sa dom till min arbetsgivare för dom vill undersöka möjligheterna att hjälpa mig men behöver lite tid.
Hur begär jag då i såna fall anstånd. Är det också en skrivelse?
Ska jag i såna fall skriva om min sons sjukdom och min mans djupa depression och att arbetsgivaren kollar möjligheterna att hjälpa mig ur skuldsituationen.

Äger du hela eller delar av huset?
Är det ny skuld som tillkommit eller någon befintlig som ändrat sig?

Anstånd har jag tagit emot muntligt mestadels.
Anståndet ska ju vara syftande till att ge extra tid att lösa situationen, inte bara att ge extra tid. Du får skriva med allt du vill, men jag gissar att din sons och makes sjukdom inte blir hjälpt av att skjuta på allt en månad eller två.

Man kommer fråga den som begärt utmätningen vad dom säger om anstånd också.

Det är inga nya skulder som tillkommit utan en gammal fordringsägare som vill att fastigheten utmäts.
Min arbetsgivare ringde min handläggare och bad om att få anstånd samma dag jag fick reda på att det var en som ville utmäta huset. Dom bad om anstånd i någon vecka så att dom hinner lösa min situation. Dom ringde även fordringsägaren dagen efter och dom kunde vänta i någon vecka men ändå skickade handläggaren ut brev om utmätning med orden om att han jobbar inte med känslor och att han jobbar snabbt.
Jag och min man äger halva huset var. Han har inga skulder.
Bör han också skriva om anstånd?

Jag förstår inte, är fastigheten utmätt? Ja/nej?
Står det i utmätningsbeslutet att det inte jobbas med känlsor ja/nej?

Har ni fått ett brev med rubriken föreläggande och att fordringsägaren XXX har yrkat (jag minns inte exakta ordalydelsen) om försäljning av hela egendomen etc, samt infoblad om förenklad delgivning? Ja/nej

När en andel i fastighet eller pantbrev utmätes så ska övriga andelar dras in innan det ska säljas. Bara det förfarandet tar minimum 7 veckor, dvs snudd på 2 månader att genomföra, och det är 7 veckor från och med att föreläggandet som jag inte minns exakt vad det står mer i, är delgivet till alla delägare. Så länge delgivningskvitton inte kommit in så kommer det inte någon försäljning alls. Så länge inte något försäljningsärende pågår så kan man inte få anstånd med försäljningen.
I korthet är det ingen poäng att ansöka om anstånd eftersom det inte finns något för KFM att anstå med eftersom man inte har något försäljningsärende.

Enda jag jar fått från kronofogden är ett papper om utmätning och delgivningskvitto det har både min man och jag fått.
Där finns även ett papper om hur man kan begära rättelse samt överklagan till tingsrätten.
Kfm har värderat huset till 1.4 miljoner men ingen värderingsman har varit här. Vårt hus är i dåligt skick så jag tippar på max 1.1-1.2 miljoner. Huslån och pant har vi på ca 1 miljon.
Det stod inte i själva brevet att man inte jobbar med känslor utan det var själva handläggaren som sa det i telefon.
Och han är tydligrn väldigt känd hos sina kollegor och även hos skuldrådgivaren för att vara hård och inte lyssna. Han ångar bara på väldigt snabbt.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp