Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan någon snälla lugna ner mig? Haha! Var de fulla på Collector?

Jag hade tänkt att samla ihop två bra lån och sen ett dåligt samt en del skitkrediter och var i kontakt med Collector nyss. Vi diskuterade lite och jag förklarade läget. I dag har jag typ mellan 2 000 kronor och 3 000 kronor över när allt mitt är betalat så jag nallar lite från sparkontot och det har varit ett medvetet beslut även om det slösats lite mer än tänkt likväl. Så i dag går det ut runt 9 000 kronor i amorteringar och räntor.

Skulle jag lägga över det med en liknande ränta på ett av de två bra lånen så skulle jag om jag lägger allt på sju år landa på en utgift på strax över 4 000 kronor. Detta frigör då 5 000 kronor på mina lån och nu kommer jag ha 7 000 kronor till 8 000 kronor över. Och jag lever snålt utöver mat AI och mina fucking krediter :) Då menar hon på fullt allvar att i deras kalkyl de gör så tittar man inte på verkligheten att jag får en ny utgift på 4 100 kronor på det nya lånet och det försvinner 9 000 kronor på det gamla. De räknar enbart på de 9 000 kronorna. Och det hade jag kunnat förstå och köpa om jag verkligen anstränger mig. Men de menar på fullt allvar att de 4 100 kronorna som vi vet tillkommer inte räknas.

Då kan jag ju lika gärna låna 20 miljoner eftersom det tillkommer för fan inga utgifter på lånet! Jag försäkrade mig om att hon hade förstått och att jag verkligen förstod detta. Det är ju dock ingen garanti att vi förstått varandra. Men fem gånger fick jag det bekräftat. Hon kunde inte ens svara på varför kan jag då inte låna maxbeloppet som banken kan låna ut teoretiskt? Det tillkommer ju ingen utgift på det. Det försäkrade hon mig att de 4 100 kronorna räknar man inte med.

Snälla - har världen tappat allt förnuft i hur fan man räknar? Fungerar det lika illa på övriga ställen?

Har collector lösenkrav dvs får du lån hos dom så löser dom lånen åt dig och betalar inte ut något?

Har collector lösenkrav dvs får du lån hos dom så löser dom lånen åt dig och betalar inte ut något?
Jag tror inte att de har några lösenkrav. Oavsett blir det ju felräknat. Har de lösenkrav hade de kunnat jobba med en annan kalkyl. När de inte har lösenkrav så kan du ju ändå inte bortse från faktiskt kostnad som tillkommer. Det är nog fler än Trump som rökt på verkar det som.

Collector har ofta lösenkrav
Då blir det ju tokigt på riktigt om de tittar i sin kalkyl för att få fram en KALP. Det vill säga att räkna med tidigare kostnader som ej längre kommer att vara aktuella men inte räkna in de framtida faktiska kostnaderna som kommer att råda. Ifall man vill öka på sin månadskostnad då, ska de räkna på det gamla även i det fallet? Någonstans är det rejält sjukt och jag hoppas att det enbart var hon som helt hade tappat det som jag pratade med.

Dom räknar helt enkelt på dina nuvarande utgifter som du har vid ansökningstillfället, skevt kan man tycka iom att dina utgifter ju kommer bli lägre, men bankerna räknar ju som dom vill och vi får bara tugga i oss det dessvärre. Sen kan ju vad som helst hända och räntor gå upp osv, då kan det vara klokt för dom att räkna på ifall du klarar en lånekostnad på 9k och om du inte gör det så förstår jag om dom inte vill låna ut.

får jag fråga varför du kollade med collector direkt när typ alla förmedlare har collector bland sitt utbud?

Dom räknar helt enkelt på dina nuvarande utgifter som du har vid ansökningstillfället, skevt kan man tycka iom att dina utgifter ju kommer bli lägre, men bankerna räknar ju som dom vill och vi får bara tugga i oss det dessvärre. Sen kan ju vad som helst hända och räntor gå upp osv, då kan det vara klokt för dom att räkna på ifall du klarar en lånekostnad på 9k och om du inte gör det så förstår jag om dom inte vill låna ut.

får jag fråga varför du kollade med collector direkt när typ alla förmedlare har collector bland sitt utbud?
Jag ringde dem i höstas och snackade lite. De bad mig återkomma i början av 2026 när min UC var under fem då jag för runt ett år sen testade att se gränserna på vad som sker med massiva förfrågningar. Jag nådde 24,9 som högt sen kunde jag inte nå högre. Nere på 4,6 nu och i april försvinner de sista, de är väl typ sex till elva kvar. Så, just eftersom jag mest ville snacka lite löst om det så tyckte jag att Collector var enklast att ringa. Jag kan köpa ifall de räknar det gamla som kommer försvinna om de räknar det nya som tillkommer. För då kan det finnas en liten gnutta logik. För vänd på det att jag har 4 150 kronor i ränta och amorteringar och ska öka det till 9 000 kronor. Ska vi då sitta och räkna på det gamla? De får ha vilka system som helst för det försöker jag skita i men då får de fasiken ge en förklaring som är lite rimlig åtminstone. :)

Mitt huvudspår är LF Finans som jag haft ett lån på i två år och där har jag en ränta på 9,2 procent. Så jag siktar på att samla ihop allt där främst men jag har ingen koll på mina chanser där då jag aldrig snackat med dem. Men jag kommer presentera min kalkyl åtminstone och sen får de säga vad de vill. Men det vore trevligt att kunna gå plus igen i månaderna. Gått igenom varenda siffra i dag och det var där jag trodde jag landande per månad men det var 20 000 mer i lån och krediter än jag hade i huvudet. Så jag smider mest en plan som jag tror kan hålla och försöker se vilka alternativ som blir bäst. Ringde Sambla också och snackade lite och de var helt inne på att jag skulle återkomma när mina förfrågningar försvinner helt. Jag tror mest att jag har behov av att hitta rätt person bara (och indirekt rätt bank också). Och låneföretagen borde ha hyfsat koll på var det med min kalkyl kan bli bäst chans etcetera. (Sorry för långt svar med gaggande - trötter här)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp