Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan Kronofogden utmäta sambons bil om den bara står på gården?

Tänker lite, vad jag har läst här så verkar det som det är väldigt ovanligt med hembesök av kronofogden om e finns lön att utmäta och man inte har hus osv, men folk måste väll ha bil? Eller man kollar värdet på den via besikta och nån lista? Annars tänker jag ju man vill titta på den väll?
Jag förstår inte frågan överhuvudtaget

Då borde de ju va sunt förnuft, om jag har en bil som jag kör så är de ju min bil, till och från arbete,jag har snart skuld inte ännu men om ca 6-7 månader, jag har en bra bit 5 mil plus enkel till arbete. Oregelbundna arbetstider så kan ej åka kollektivt iofs inte med regelbundna heller. Och min sambo har en äldre bil som hon haft sedan innan vi träffades som hon behöver till jobb skola osv som är hennes. Är de ändå stor risk att hennes bil blir utmätt? Ska inte hon kunna ha bil då om vi bor tillsammans ?

Ja men då går det bra. Ingen fara.

Så jag som är skuldsatt kan inte vara sambo med någon tekniskt sett. För om den tjänar bättre och vill ha en bättre bil, tv eller något annat kan ni bara ta dem sakerna om ni anser att jag har besittningsrätt, vilket verkar räcka med att den står på våran gemensamma uppfart eller finns i våran gemensamma bostad.

Så jag som är skuldsatt kan inte vara sambo med någon tekniskt sett. För om den tjänar bättre och vill ha en bättre bil, tv eller något annat kan ni bara ta dem sakerna om ni anser att jag har besittningsrätt, vilket verkar räcka med att den står på våran gemensamma uppfart eller finns i våran gemensamma bostad.
Nej så är det inte riktigt, spara kvitton och så framförallt för säkerhetsskull bara så ni kan bevisa vems det är

Jag har bil, släp, husvagn, hästsläp (just nu står inte hästsläpet eller husvagnen hemma) och det har aldrig varit tal om att de ska utmätas för makens skulder. Han fick däremot uppskov med löneutmätningen för att kunna köpa ny bil när hans inte gick igenom besiktningen längre.

Jag har bil, släp, husvagn, hästsläp (just nu står inte hästsläpet eller husvagnen hemma) och det har aldrig varit tal om att de ska utmätas för makens skulder. Han fick däremot uppskov med löneutmätningen för att kunna köpa ny bil när hans inte gick igenom besiktningen längre.
Ok, så då kanske man inte behöver oroa sig för detta. Jag har ju min egen bil så antar de inte syftar på att jag kör två bilar.

Kan man alltså få uppskov från löneutmätningen för att köpa en bil? Detta lär vara väldigt ovanligt, eller?

Kan man alltså få uppskov från löneutmätningen för att köpa en bil? Detta lär vara väldigt ovanligt, eller?
Det är nog inte så ovanligt. Jag utnyttjade själv den möjligheten medan jag fortfarande hade löneutmätning. Det var inga som helst problem att få uppskov godkänt för att köpa bil.

Det var också så att vi hade obelånad bostadsrätt och husvagn (skrivet på sambon) under alla år. Detta undantogs alltid.

Tack och lov är den tiden förbi.

Det är nog inte så ovanligt. Jag utnyttjade själv den möjligheten medan jag fortfarande hade löneutmätning. Det var inga som helst problem att få uppskov godkänt för att köpa bil.

Det var också så att vi hade obelånad bostadsrätt och husvagn (skrivet på sambon) under alla år. Detta undantogs alltid.

Tack och lov är den tiden förbi.

Bostadsrätten går inte jämföra alls med fordon och liknande i det här sammanhanget.

Bostadsrätten går inte jämföra alls med fordon och liknande i det här sammanhanget.
Antar det, det krävs väl mer för att bli av med bostaden. Å andra sidan fanns det ju ett enormt övervärde.

Men det jag egentligen ville belysa var att det gick bra att få anstånd med löneutmätning för att köpa bil eftersom jag behövde bilen för att komma till och från jobbet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp