Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan jag bli kund i bank utan BankID? Alternativ med pass?

Inte för att jag jobbar på bank längre… MEN, bankerna gör inte alls som de vill. De har lagar och regler att förhålla sig till för att slippa viten eller förlora banklicensen.
Förfrågan till en bank kan komma från annan instans, tex Skatteverket och då får banken snällt följa instruktionerna som lämnas.
Dessutom, har man inget fuffens för sig, så som penningtvätt, finansiering av terrorism osv så har man väl absolut inget att oroa sig för?
Det är inte bara svensk lag som reglerar utan EU-lag. Flera banker har åkt på höga böter för att de missat situationer de skulle haft bättre koll på.
Mängden pengar som skickas från Sverige för att finansiera terrorism är galet stora summor totalt och ändå är det ”ingen” som är skyldig…
Att jobba på bank och ha någon som står och gormar att man är helt jävla dum i huvudet och man ska utsättas för en det ena och en det andra för att man ställer lagstadgade frågor, man vill även behålla sitt jobb, är ju inte okej någonstans. Det är ju knappast bankpersonalen som tänker att ”nu känner jag för att snoka lite om hens privatliv”.

Just för att dessa frågor oxå ställs har gjort att jag personligen stoppat mängder av personer att skicka pengar till vad dem tror är internetflickvännens sjuka mor, flickvännen som behöver ekonomiskt stöd. Eller kunderna som varit i Marocko och köpt guld och en dyr matta, säljaren var så snäll att dem behövde bara betala 20.000kr på plats och nu skulle dem skicka resterande summa på 60.000kr till en bank i London via diverse andra banker… Vilken säljare i ett annat land har det upplägget?
Eller kunden som var helt vansinnig när hen inte fick skicka pengar och uppgifter till ”USA” när det framgick tydligt i mailet hen fått att hen hade en avlägsen släkting i Amerika som efterlämnat typ 300 miljoner till kunden…
Eller kunden som gjort värsta bra dealen och behövde bara ta emot några hundratusen på sitt konto, skicka vidare pengarna men fick behålla 10.000kr….
Ja, det finns hur många historier som helst. Men ALDRIG ställdes frågan för att jag var nyfiken eller försökte sätta dit någon. Jag gjorde mitt jobb.
´´Dessutom, har man inget fuffens för sig, så som penningtvätt, finansiering av terrorism osv så har man väl absolut inget att oroa sig för?´´
Det här håller jag inte riktigt med om. Det är det som är grejen och problemet, att många blir spärrade utan att vara inblandade i något av det du skriver. Det är inte bara konton som spärras, utan även BankID, och då går det inte heller att öppna hos en annan bank. Jag blev spärrad och var utan BankID i ett år, det var ett helvete. I Sverige behöver man det till allt.

Jag har inte heller hållit på med något av det du nämner. Jag hade dock speltransaktioner, men det är inte olagligt. Får jag inte använda mina pengar till vad jag vill så länge det inte är olagligt? När jag fick en transaktionsförfrågan redovisade jag väldigt noggrant alla transaktioner med underlag. Jag skrev också ett brev med en förklaring till varför jag hade dessa transaktioner. Vissa transaktioner var dessutom från och till mamma och pappa. Redovisningen var så tydlig att man kunde se att inget olagligt förekom. Men de struntade i underlagen och spärrade mig ändå.
Jag känner också personer som blivit spärrade bara på grund av swishtransaktioner till familjemedlemmar och som då pga det inte kunnat köpa mat eller betala hyra. Detta är inte normalt. Istället för att fokusera på vanliga människor borde de fokusera på dem som faktiskt håller på med sådant. Jag har sett flera fall på sociala medier där falska profiler försöker få människor att ta emot pengar och skicka vidare (penningtvätt).

Bankernas datoriserade kontrollsystem kan vara förödande, fick mitt betalkort spärrat, det efter att det gjorts 3 köp på en vanlig restaurang under en kväll.
Dessutom ingen som helst info om varför det skedde vid tillfället.

Nu så. Dosan kom i dag med rek.
Men alltså jag blir lite störd, de låste allt i onsdags. Brevet kom i meddelande först i går, så hur skulle jag kunnat svara?
Jag har i samband med separationen köpt och sålt en del. I tisdags upptäcktes att ett parker förväxlats. Samma dag hade Swish störningar från förmiddag till kväll.
Jag bad båda köparna att få lov att återbetala via överföring vilket den ena godkände. Den andra har alltså polisanmält mig och ringt banken. Jag är helt chockad.
Han hotade även med att skicka folk hem till mig. Jag var saklig hela tiden och förklarade flera gånger att Swish krånglar och jag vill återbetala via en överföring.
jag har skickat in all skriftlig kommunikation nu till Ica-banken och hoppas på det bästa. Är verkligen ledsen o förvånad för jag är inte oärlig.

Men alltså jag blir lite störd, de låste allt i onsdags. Brevet kom i meddelande först i går, så hur skulle jag kunnat svara?
Jag har i samband med separationen köpt och sålt en del. I tisdags upptäcktes att ett parker förväxlats. Samma dag hade Swish störningar från förmiddag till kväll.
Jag bad båda köparna att få lov att återbetala via överföring vilket den ena godkände. Den andra har alltså polisanmält mig och ringt banken. Jag är helt chockad.
Han hotade även med att skicka folk hem till mig. Jag var saklig hela tiden och förklarade flera gånger att Swish krånglar och jag vill återbetala via en överföring.
jag har skickat in all skriftlig kommunikation nu till Ica-banken och hoppas på det bästa. Är verkligen ledsen o förvånad för jag är inte oärlig.
När gjordes polisanmälan?

Precis så. OCH BankID blir spärrat direkt ändå om du byter bank. Har folk så mycket fuffens för sig att de inte kan svara på några enkla frågor så kanske man faktiskt inte ska ha ett BankID och fortsätta med fuffens-affärer… Då är ju spärren helt i linje med anledningen till att det spärrats från första början.
Bytt bank 2 gånger när jag fått frågor och inte fått ngt BankID spärrat eller ngt. Men var absolut inget fuffens bara massa spel transaktioner och hört hur mkt andra fått redovisa fram och tillbaka så bara inte orkat med det utan tyckte det var lättare att bara byta och som sagt gick smärtfritt bägge gångerna men kanske haft lite tur med

Meh, vilken jäkla gris :-(

Vi får väl i och för sig utgå från att personen verkligen tror att hen har blivit lurad och därför polisanmäler. Men misstag händer ju vid försäljning och du verkar ju kommunikativ så har säkert sakligt berättat om swish-störningar osv så det låter som en väldigt överilad reaktion från köparens sida i det tidiga skedet tycker jag. De flesta någorlunda normalt intelligenta måste ju inte vilka förödande konsekvenser det kan få att polisanmäla någon så konton spärras, bank ID slutar fungera osv

Nåväl, hoppas det löser sig snabbt för dig. Nu vet du ju äntligen orsaken till spärren och kan agera utifrån det. Banken borde väl tex kunna se att Swish strulat i tisdags och det borde ju kunna göra din förklaring mer trovärdig ?

Vad var det du hade sålt förresten? Hur mycket pengar rörde det sig om? Det behöver du förstås inte svara på, men blir lite nyfiken på vad som triggat köparen att slå på stora trumman så snabbt som verkar ha skett här

Meh, vilken jäkla gris :-(

Vi får väl i och för sig utgå från att personen verkligen tror att hen har blivit lurad och därför polisanmäler. Men misstag händer ju vid försäljning och du verkar ju kommunikativ så har säkert sakligt berättat om swish-störningar osv så det låter som en väldigt överilad reaktion från köparens sida i det tidiga skedet tycker jag. De flesta någorlunda normalt intelligenta måste ju inte vilka förödande konsekvenser det kan få att polisanmäla någon så konton spärras, bank ID slutar fungera osv

Nåväl, hoppas det löser sig snabbt för dig. Nu vet du ju äntligen orsaken till spärren och kan agera utifrån det. Banken borde väl tex kunna se att Swish strulat i tisdags och det borde ju kunna göra din förklaring mer trovärdig ?

Vad var det du hade sålt förresten? Hur mycket pengar rörde det sig om? Det behöver du förstås inte svara på, men blir lite nyfiken på vad som triggat köparen att slå på stora trumman så snabbt som verkar ha skett här
Ja jag bifogade min kontakt med banken till köparen så att han förstod att Swish var ur funktion. Så det ser ju banken med.
det var 2000 kr , lite småsaker, lampa, ljusstakar och väska.
Jag är med väldigt förvånad, lyckas inte bifoga vår konversation men han var otroligt svår

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp