Kan banken visa privata kontotransaktioner vid lånelöfteansökan?

Jag och min tjej ska söka lånelöfte nu.
Jag har en del transaktioner på mitt konto jag inte vill att hon ska se kommer dom gå igenom det under vårat besök på banken?
kan dom säga sånt när vi sitter där, får dom det?
Jag har samma bank även tjejen men mitt lönekonto är i annan bank.

Inget om att man inte ska undanhålla saker osv det här är inget farligt egentligen vill bara inte starta disskutioner i onödan.

De kan säga det Ja. Då ni söker ett lånlöfte tillsammans så kan de göra det jag. Sen OM de gör det är en helt annat sak. Beror på vad det är för transaktioner. Om banken anser att det är tillräckligt anmärkningsvärt att ta upp

Om det är spel transaktioner så kommer de garanterat att tas upp sen köpa bostad med någon är ett av de största stegen i livet och att du då känner att du inte kan vara ärlig mot henne kanske du ska fundera på om köpa bostad med någon är rätt för dig

är detta något ni vet att dom kan ta upp eller gissas det?
för mig låter det galet att en bank kan sitta och outa en annan persons konton osv.
Att dom kan ge avslag absolut men något annat verkar ju galet.

någon kanske vet med säkerhet hur det går till?
Varför jag inte vill visa det osv är inget för andra att spekulera i ni har ingen aning alls.
finns många orsaker till att jag inte vill.
Så gärna inget sånt i denna tråd tack.
Om det är spel transaktioner så kommer de garanterat att tas upp sen köpa bostad med någon är ett av de största stegen i livet och att du då känner att du inte kan vara ärlig mot henne kanske du ska fundera på om köpa bostad med någon är rätt för dig
Så du menar att dom kommer söka igenom mitt konto och sedan rakt ut säga nej dessa speltransaktioner (vilket detta inte gäller i mitt fall men ändå) är inte ok så den andra parten hör det. Vet du detta eller är det något du bara drar ur dig för att?

varför skulle dom ens gå igenom transaktioner om allt i övrigt är i sin ordning med uc osv?

för mig låter det galet att en bank kan sitta och outa en annan persons konton osv.

Varför jag inte vill visa det osv är inget för andra att spekulera i ni har ingen aning alls.

Så du menar att dom kommer söka igenom mitt konto och sedan rakt ut säga nej dessa speltransaktioner (vilket detta inte gäller i mitt fall men ändå) är inte ok så den andra parten hör det. Vet du detta eller är det något du bara drar ur dig för att?

varför skulle dom ens gå igenom transaktioner om allt i övrigt är i sin ordning med uc osv?
Då ni söker ett lånelöfte tillsammans så har ni ett solidariskt ansvar för det lånelöftet. Så jag det kan med all rätt ta upp transaktioner som banken kan anse som märkliga eller att de vill ha en förklaring till.

Det är inte märkligt alls då ni söker tillsammans

Transaktionerna kollar de igenom främst för att se så din KALP går ihop. Något som en uc inte kan visa exempelvis.

Transaktionerna kollar de igenom främst för att se så din KALP går ihop. Något som en uc inte kan visa exempelvis.
Men hur ska dom se konton i andra banker menar du?
Hur ändras kalpen genom att titta på konton och transaktioner?
Det är ju vad som finns kvar efter lån och allt som är kalp.
Hur pengarna disponerats innan man söker bostadslån kan ju inte ha någon inverkan på kalpen när man får lånet.

Hur pengarna disponerats innan man söker bostadslån kan ju inte ha någon inverkan på kalpen när man får lånet.
De kommer nog begära ut konto utdrag av dig alternativt att de använder någon sorts tredjeparts program så som Tink eller kreditz. Detta är för att dels kontrollera din månads inkomst men också för att räkna ut KALP. KALP räknas genom att kolla på transaktionshistorik. Inte via uc förfrågan. Lönekonto är de konto som de absolut vill se.

Baserat på din uc förfrågan så kan de inte avgöra om du har pengar kvar varje månad, exempelvis så kan lån utanför uc finnas och de vill de givetvis kontrollera i såna fall.

Hur ens konto historik sett ut exempelvis innan är en faktor i om ett lån beviljas eller ej. Man kan exempelvis se risk beteenden i transaktioner eller olika transaktions mönster.

Och som nämt tidigare. Finns det transaktioner som banken anser är anorlunda eller som sticker ut så kan de absolut fråga och kräva en förklaring. Då ni söker lånet tillsammans så blir allt som har med lånet föremål för insyn för båda. Precis som de kan nämna transaktioner som din tjej har så kan de nämna transaktioner som du har.

De flesta banker kollar transaktionshistoriken minst sex månader tillbaka och kan neka lån på grund av vissa transaktioner, till exempel speltransaktioner. Eftersom det gäller bolån tänker jag att de är ännu mer noggranna.
Exakt hur de kollar beror på vilken bank det är, men ja, det finns absolut en risk att de kollar det.

Har du annan bank så är det inget som kommer fram under mötet, dem kan inte gå in och kolla det. Kan dock begära in kontoutdrag.
Sen kan du abslout ha speltransaktioner och ändå få bolån!! Sen kan du ju såklart inte spelat bort halva lönen varje mnd då blir det nog problem

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp