Kan banken visa privata kontotransaktioner vid lånelöfteansökan?

Så du menar att när man sitter hos banken på mötet så begär dom att man ska logga in via tink osv. Låter ju helt galet.
men du gissar ju också vad det låter så får vänta och se om någon med riktig fakta kan svara.
Då lär du få vänta.

Precis som när du gör en ansökan via nätet och du verifierar din inkomst via exempelvis Tink. Så kan du mycket möjligt göra samma på plats. Inget märkligt med det. Och verkligen inte galet.

Sen är det nog absolut olika beroende på vilken bank man söker lånelöftet. Men precis som nämnts av andra. Kontoutdrag kommer du inte undan ifrån.

Det är klart banken vill ha korrekta uppgifter för att kunna ge ett lånelöfte.

Mitt tips till dig. Om du ändå ska dölja saker för din partner när ni ska köpa bostad eller hus så borde du tänka om. Din partner förtjänar bättre än så

Så du menar att när man sitter hos banken på mötet så begär dom att man ska logga in via tink osv. Låter ju helt galet.
men du gissar ju också vad det låter så får vänta och se om någon med riktig fakta kan svara.
Får man fråga vad det är som inte får komma fram? Kanske inte är så farligt som du tror.
Men du kommer nog inte få ngt 100% svar här hur dem kommer kolla eller göra är bsra att vönts och se för det är garanterat olika på bankerna oxh från fall till fall

Vi fick vid sittande möte SMS med länk:

Godkände med BankID och handläggaren fick uppgifterna typ direkt. Blev som sagt ingen diskussion och jag vet inte vad de såg egentligen. Men man godkände att de fick se alla transaktioner och sedan levererade väl tjänsten någon sorts summering.

Vi fick vid sittande möte SMS med länk:

Godkände med BankID och handläggaren fick uppgifterna typ direkt. Blev som sagt ingen diskussion och jag vet inte vad de såg egentligen. Men man godkände att de fick se alla transaktioner och sedan levererade väl tjänsten någon sorts summering.
Kan tänka mig att saker nämns om det finns några transaktioner som är uppseendeväckande. Exempelvis lån, spel eller utlands betalning är nog exempel på saker som öppnar ögonen för en handläggare som då säkert vill ha en förklaring till dessa transaktioner

Det är nog hur lugnt som helst. Dom kommer inte att kalla in er på något möte och gå igenom era transaktioner. Däremot kanske dom ringer dig och ställer några frågor om det är något som ser skumt ut. Dom ringer inte din tjej om dina transaktioner och man ses inte på något kontor för att signa bolån nuförtiden.

är detta något ni vet att dom kan ta upp eller gissas det?
för mig låter det galet att en bank kan sitta och outa en annan persons konton osv.
Att dom kan ge avslag absolut men något annat verkar ju galet.

någon kanske vet med säkerhet hur det går till?
Varför jag inte vill visa det osv är inget för andra att spekulera i ni har ingen aning alls.
finns många orsaker till att jag inte vill.
Så gärna inget sånt i denna tråd tack.

Så du menar att dom kommer söka igenom mitt konto och sedan rakt ut säga nej dessa speltransaktioner (vilket detta inte gäller i mitt fall men ändå) är inte ok så den andra parten hör det. Vet du detta eller är det något du bara drar ur dig för att?

varför skulle dom ens gå igenom transaktioner om allt i övrigt är i sin ordning med uc osv?
När jag arbetade på bank, Swedbank, kunde det hända att en kund hörde av sig innan och talade om att hens ekonomi inte fick yppas under mötet. Kunde vara åt båda hållen, mycket skulder eller en massa pengar undansparade. Banksekretessen gäller. Man fick vara noga med att inte ha uppe någon personlig information om man skulle visa skärmen för kunderna. Detta var faktiskt väldigt vanligt.

När jag arbetade på bank, Swedbank, kunde det hända att en kund hörde av sig innan och talade om att hens ekonomi inte fick yppas under mötet. Kunde vara åt båda hållen, mycket skulder eller en massa pengar undansparade. Banksekretessen gäller. Man fick vara noga med att inte ha uppe någon personlig information om man skulle visa skärmen för kunderna. Detta var faktiskt väldigt vanligt.
Så då visas inget under mötet för den andra parten alltså?
man behöver inte va orolig för det?
Är det som vissa tidigare sagt i tråden att banken använder tink mm under mötet? Går man igenom kontotransaktioner osv? Även om man inte har lönekonto i den banken man söker i?

Så då visas inget under mötet för den andra parten alltså?
man behöver inte va orolig för det?
Är det som vissa tidigare sagt i tråden att banken använder tink mm under mötet? Går man igenom kontotransaktioner osv? Även om man inte har lönekonto i den banken man söker i?
Det skulle kunna hända att den bankanställda går igenom kontot. Men eftersom det råder banksekretess även mellan makar så får man inte lov att visa skärmen med någons information om man inte ger sitt godkännande. Jag har haft kunder som trott att de delar alla konton och pengar men ena partnern har haft fler konton och miljoner med kronor den andra inte har en susning om, inget personalen får yppa. Finns även de som haft mängder med skulder utan att partnern vet om detta. Hade dessutom en kund som betalade underhåll för ett barn som partnern inte visste om… Moral och etik går att diskutera men sekretess är sekretess.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp