Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Köpa dyrare bil Tesla - lån?

Där jag jobbar så har vi en stor fordonsflotta, både med lastbilar och tjänstebilar. Vi har 11 Teslor som tjänstebilar och det är jätteproblem med det mesta, varierande modeller och införskaffade under flera års tid, så jag skulle aldrig vara sugen på att handla en Tesla även om jag har råd.
Tack för input lutar åt en annan bil

Ja då är jag med.
Tror dock du ej bör "lura" dig med att den bara kostar en viss summa efter du dragit av nått du inte kommer betala för.
För då kommer ju bilen bli nästan gratis om man gör såna avdrag :) (ingen service blir ju minus 10k, ingen det ena och det andra)

Är du ute efter en elbil finns det ju billigare och nyare som går att köpa oxå, där du även får dra av 60-70k av nypriset och har nybilsgaranti som täcker ännu fler oförväntade utgifter.

Hybridbilar drar inte heller så fasligt mycket drivmedel om man kör lugnt :)

Men köp en tesla om du vill, men tror som sagt du inte ska "lura" dig att du betalar mindre än vad du gör. :)

Lycka till med bilköpet!
Exakt!

Skall man tänka så även vid husköp ?
verkar som alla här tjänar 600+ om året kanonbra då! Då borde de ju inte finnas billån och definitivt inte de allra vanligaste billån på 5 år om alla köper en bil för max vad sin årslön är.
För mig så är de viktigare vad den kommer att kosta i månaden och drift under kommande 3 år, de är som sagt billigare än en Bensinbil för min årsinkomst!

Kan tillägga att jag fått en offert redan med 1,95% ränta och en månadskostnad på 4400kr räkna sen av 2000kr! Den kommer kosta mig 2400 i mån plus el och försäkring, samt ett privatlån då på ca 780kr under 3 år

Låter ganska rimligt i mina öron 3200kr i månaden under 3 års tid

Vill bara flika in att det absolut är en bra idé att resonera på samma sätt vid husköp och låta priset på huset man är spekulant på styras av sin inkomst, även om det handlar om helt andra nivåer för hus än för bil.

Sen begriper jag inte alls det här med att räkna av 2000? Bilen kostar dig 4400 kr plus el, försäkring och privatlån. Hade samma bil behövt drivmedel hade den kostat dig 4400 kr plus drivmedel, försäkring och privatlån? Eller med din uträkning: 2400 plus el (250*), försäkring (575), privatlån (780) och 2000 i hypotetiskt drivmedel, dvs i runda slängar 6000 kr per månad. Det är 26% av din disponibla inkomst, vilket är ganska högt att låsa sig till i 3 år, plus att du sen då antingen inte har kvar bilen, eller byter den mot samma månadskostnad i 3 år till. Sitter du stensäkert på jobbet utan risk att bli uppsagd och prioriterar bil framför annat så kan det kanske vara värt det? Jag lägger själv på ca 14% av min disponibla inkomst på min bil, men så åker jag rätt lite och är nog medveten om att jobbet inte är fullt så säkert som det var innan pandemin.

*Dock får jag inte riktigt ihop elkostnaden? Jag trodde det kostade ca 3kr per mil, inte närmare 1?

Precis själv ställt frågan i ämnet om jag ska dissa min gamla trogna pickup mot ett billigare alternativ. Med ett billigare alternativ menas en bil med stort lastutrymme och som tar mig från a-b och fyller sitt syfte i jobbet. inte en blaffig dodge ram som gör att lånen hamnar över taknocken bara för att jag ska se fancypancy ut på jobbet, det skiter jag fullständigt i.

vore jag dig skulle jag köpa en gammal begagnad plugin prius eller likvärdigt, ha en månadskostnad på kanske max 3000:- sammanlagt all inclusive om du vill demonstrera hur ”miljövänlig” du är

det kommer att gynna dig mer och du kommer att sova bättre om nätterna

behöver inte ha 13.000 över varje månad! Blev en Model 3 performance sprillans ny månadskostnaden hamna på 4195kr 400kr max i månaden om jag kör mkt
385kr i försäkring
Tack för era förslag men nu är jag både fancy och miljömedveten

behöver inte ha 13.000 över varje månad! Blev en Model 3 performance sprillans ny månadskostnaden hamna på 4195kr 400kr max i månaden om jag kör mkt
385kr i försäkring

Grattis. Fancy i alla fall.

385kr i försäkring
Min buffel kostar 0:- i lån (finns inget), 500 i försäkring och ca 1000:- i bränsle :)
Och jag sover som en gris om nätterna nu

En av våra IT chefer kör en Tesla, han får åka till stockholm några gånger om året för service, tror det är lite naivt att tro Tesla med sin premium stämpel aldrig behöver servas.

Personligen anser jag Tesla är verkligen kasta pengarna i sjön men då bor jag också i norra Sverige och har familjen i södra och en ren elbil går ut för mig för jag har inte tålamod att behöva "tanka" 3-4 gånger för ta mig till familjen, medans min dieselbil tar mig hela vägen på en tank.

Min nästa bil kan bli en hybrid men en ren elbil tror jag inte så länge det finns bättre räckvidd (och inköpspris).

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp