Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Känner mig nära att berätta för min sambo

Första reaktionen vid dåliga besked och överraskningar är just ilska, tyvärr kan hen vräka ur sej precis vad som helst i den stunden som hen egentligen inte menar, detta kan vara bra att veta eftersom de flesta har den reaktionen.
Ja jag vet det men tyvärr verkar det som att hans värderingar när det gäller pengar kom till ytan och med tanke på andra saker som hänt och även när han pratar om pengar i "sansat" tillstånd så är det samma inställning. Han pratar otroligt nedsättande om människor med ekonomiska problem.

Ja jag vet det men tyvärr verkar det som att hans värderingar när det gäller pengar kom till ytan och med tanke på andra saker som hänt och även när han pratar om pengar i "sansat" tillstånd så är det samma inställning. Han pratar otroligt nedsättande om människor med ekonomiska problem.

Min sambo har också väldigt lite förståelse för människor som sätter sig i ekonomiska situationer själva, däremot vurmar han för de som har hamnat i sådant pga sjukdom eller annat....

Gör plus och minus listan med båda scenariona (berätta vs inte berätta) och överväg därefter. Visst är ärlighet bra men ibland kan det vara bättre att inte berätta... du vet u inte vilka hemligheter han har.
Hur kommer situationen bli för dig om nu det värsta skulle hända (att du får gå) eftersom du säger att du inte har någonstans att ta vägen... sådant spelar roll, jag förstår dig mycket väl!
Kan du hålla dig flytande tills september?
Viktigare än berätta eller inte är att du jobbar med ditt, att du söker hjälp och se till att du inte fortsätter shoppa eller tar nya lån. Du har säkert en plan.
Min sambo har mkt bra ekonomi, hatar lån mer än pesten men samtidigt kollar han aldrig kontoutdrag, betalar aldrig en räkning... När det uppdagades att jag inte betalat hyran en gång (för att betala andra räkningar) blev han ursinnig, skrek och sa att det bara var "white trash" människor som tar lån och sånt, det var väldigt obehagligt. Befogad att bli arg, ja, självklart, men att höra allt han sa var hemskt. Sen dess berättar jag inget!

Han har just INGA hemligheter, är öppen som en bok och värdesätter ärlighet över allt annat, därför det är så svårt..... Kan hålla mig flytande TROR jag. Jag har en plan som jag följer och går allt OK så blir allt bra i september. Gör det inte det, då får jag nog berätta för då lär det dyka ner brev i lådan... Tack för ditt inägg!

Jag har alltid haft en förstående man. Hur många återfall jag haft vill jag inte räkna.. Inte heller hur många gånger min man både varit förbannad och grått för vår skull. Skriver vår för han skulle kunnat lämna mig. Han har inget på sig, betalar sina lån i tid. Istället har han tagit lån för min skull. För att jag inte ska hitta på dumheter och tro att jag kan lösa något med att spela. Denna fantastiska man har jag fortfarande kvar och då är han verkligen värd en spelfri fru och jag är på god väg med mina 7 månader.

Jag har alltid haft en förstående man. Hur många återfall jag haft vill jag inte räkna.. Inte heller hur många gånger min man både varit förbannad och grått för vår skull. Skriver vår för han skulle kunnat lämna mig. Han har inget på sig, betalar sina lån i tid. Istället har han tagit lån för min skull. För att jag inte ska hitta på dumheter och tro att jag kan lösa något med att spela. Denna fantastiska man har jag fortfarande kvar och då är han verkligen värd en spelfri fru och jag är på god väg med mina 7 månader.

Underbart o läsa:) hur tog han de första gången du berätta??:/

Ledsen framförallt men aldrig mer. Så jag vet inte vad det är för fel på honom men han älskar mig av hela sitt hjärta ♥️

Jag höll mina skulder hemliga i över tio år för min man innan jag berättade. Man kommer tillslut till en gräns där ärligheten är viktigare än något annat och att det får bära eller brista. Min enda önskan när jag berättade var att han skulle låta mig bo kvar i lägenheten vi hade då eftersom jag inte skulle kunna få en annan bostad. Mycket sorg, och besvikelse från hans sida och massor av skam från min. Men vi löste det tillsammans och är fortfarnde gifta idag. Hela min resa finns här på forumet så jag fattar mig kort.
Mitt råd är att berätta. Det ända jag ångrar är att jag inte berättade tidigare.

Uppdatering! Bekände halva sanningen idag, sa att jag tagit lån. Han svarade: Jaha, det var ju dumt. Lägg fakturorna på bordet så betalar jag dom,så får du betala igen när du kan. Gör inte om det. Sen gick han ut (träffa en kompis). Känner mig helt ????? Han frågade: handlar det om 100.000 eller vad? Jag svarade: Ja. Vågar inte säga att det handlar om 5-600 K. Känner mig lite lättad och skäms samtidigt. Undrar om detta var den enda reaktionen jag kommer få...Förtjänar mer skit än så...

Uppdatering! Bekände halva sanningen idag, sa att jag tagit lån. Han svarade: Jaha, det var ju dumt. Lägg fakturorna på bordet så betalar jag dom,så får du betala igen när du kan. Gör inte om det. Sen gick han ut (träffa en kompis). Känner mig helt ????? Han frågade: handlar det om 100.000 eller vad? Jag svarade: Ja. Vågar inte säga att det handlar om 5-600 K. Känner mig lite lättad och skäms samtidigt. Undrar om detta var den enda reaktionen jag kommer få...Förtjänar mer skit än så...
Bra att du berättade! Starkt gjort! Måste dock råda dig att berätta precis allt, dvs vilka summor det rör sig om. Mycket för att en del av hela processen är att vara ärlig mot varandra och inte ha några fler lögner emellan er. Om du ska ta tag i ditt beroende är det av egen erfarenhet väldigt viktigt att de närmaste vet precis hur illa det är, även om det är jobbigt. Har själv mörkat stora delar av hur illa det var och fick liksom aldrig ett avslut med i mitt fall spelberoendet.
Men du har tagit ett stort första steg! Kör korten på bordet så fort som möjligt så den partner förstår att du inte vill ljuga om något längre.

Bra att du berättade! Starkt gjort! Måste dock råda dig att berätta precis allt, dvs vilka summor det rör sig om. Mycket för att en del av hela processen är att vara ärlig mot varandra och inte ha några fler lögner emellan er. Om du ska ta tag i ditt beroende är det av egen erfarenhet väldigt viktigt att de närmaste vet precis hur illa det är, även om det är jobbigt. Har själv mörkat stora delar av hur illa det var och fick liksom aldrig ett avslut med i mitt fall spelberoendet.
Men du har tagit ett stort första steg! Kör korten på bordet så fort som möjligt så den partner förstår att du inte vill ljuga om något längre.

Tack! Det kommer nog bli så tillslut. Väntade mig dock en mycket starkare reaktion. Kanske kommer sen. Att jag varit shopping galning har han ju märkt, men jag har inte handlat annat än mat de senaste månaderna och det har han ju märkt. Puhhh.... Hjälper han mig betala av det värsta är det ju bra då min situation är ohållbar. Så får jag betala igen när jag kan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp