Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag ska släppa allt

Tack. En vettig kommentar! Tänk att det skulle ta 40 kommentarer för att få första svaret på det jag initialt frågade, då vet jag att det är mer eller mindre kört för sanering (vi har barn som är beräknat i juni förresten). Förstår inte vad hälften av er gör på detta forumet ens. Ni sitter där bakom eran skärm och dömmer andra istället för att hjälpa till och svara på frågorna som blir ställda.
Det är ingen som dömer dig. Vi svarar på frågorna du ställer. Jag förstår att du är frustrerad och stressad.
Boka tid hos budget och skuldrågivare i din kommun, det är gratis.

Jag ger upp att förklara det här. Lycka till.
Lika bra, makes no sense. Om jag inte minns fel jobbar du för kronkalle, ta upp det med kostymerna att klargöra lite bättre i deras informations texter så man slipper fråga runt överallt. Först är det att vem som helst som inte kan betala tillbaks inom rimlig tid kan få skuldsanering, sen enligt dig så spelar det ingen roll om jag inte kan betala tillbaks på 70 år, jag får ingen sanering.

Ja jo men hur samarbetsvilliga är aktörerna med att gå med på fryst ränta när allt ligger hos fogden, något du har erfarenhet från?
Du är inte där ännu vad jag tolkat det som.
Du har väl precis släppt el ska släppa och då kan du förvandla med inkassobolagen.

Lika bra, makes no sense. Om jag inte minns fel jobbar du för kronkalle, ta upp det med kostymerna att klargöra lite bättre i deras informations texter så man slipper fråga runt överallt. Först är det att vem som helst som inte kan betala tillbaks inom rimlig tid kan få skuldsanering, sen enligt dig så spelar det ingen roll om jag inte kan betala tillbaks på 70 år, jag får ingen sanering.
Deras bedömning är så klart mer fyrkantig och baseras på snitt och kalkyler som du väljer att inte se.

Du har om du har ett medeljobb ändå en löneutveckling (änsålänge) du kanske anser att du behöver en viss summa till saker de räknar kanske annorlunda.

Sen skall ju fodringsägarna säga sitt med.

Eftersom det är en myndighet som tar beslut i enskilda fall kan de inte ge 100% tydliga svar.

Jag tycker som nämnt tidigare i tråden att du bör börja med att kontakta kommunens skuld och budgetrådgivare. De har bra koll vad som gäller för skuldsanering men kan också hjälpa dig på vägen oavsett om det är rimligt med ansökan om skuldsanering eller inte.

Jag själv är spelmissbrukare på 23 år (likande ålder som dig). Har sedan 18 årsdagen byggt upp hemska lån på drygt en miljon. Ensamstående med 27 500kr i månadslön. När jag kontaktade skuld och budgetrådgivaren i kommunen så ansåg det att det fanns relativt goda chanser för mig att få skuldsanering, då jag skulle gå minus vid löneutmätning rejält (snitträntan var på 12-13% på dryga miljonen). Förutsättningar så klart att jag slutat spela minst 1-2 år först, gärna gått behandling. Och gjort allt jag kan för att betala så gott som möjligt på lånen (jag sålde bostad och flyttade till billigare bostad, förhandlade om räntor , sa upp abonnemang, jobbade extra osv).

Detta var för knappt ett år sedan. Min situation har blivit bättre, har lyckas samla nästan alla mina lån till mycket bättre räntor och ekonomin går runt.

Det hade för mig varit en enkel väg ut att ta skuldsanering (om jag nu hade fått det). Jag gav järnet istället på att lösa detta själv och det löste sig.

Med det sagt, önskar jag dig lycka till oavsett vilken väg du väljer!

Skuldsanering är till för dig som har skulder du inte kan betala på egen hand under överskådlig tid

Varför är detta då det första man ser på kronofogdens hemsida angående skuldsanering?
Det är både det och skälighet. Skälighet är att man gjort allt för att betala av skulderna tex förhandlat med inkassobolagen och lånebolagen, slutat låna, skaffat billigare boende mm.

Haft skulder sen jag blev 18, 4 år är en rätt lång period att ha samma sms lån.
Jo absolut, men det är inte särskilt länge att ha lån i kronofogdens ögon som jag förstått det. Klart att ni ska testa att ansöka om skuldsanering, men med en (två) relativt goda inkomster och inte en oöverstiglig skuldsumma skulle jag tro att det kan bli svårt att få beviljat.

Jo absolut, men det är inte särskilt länge att ha lån i kronofogdens ögon som jag förstått det. Klart att ni ska testa att ansöka om skuldsanering, men med en (två) relativt goda inkomster och inte en oöverstiglig skuldsumma skulle jag tro att det kan bli svårt att få beviljat.
En årsinkomst på 330k och en på 240k, hur anser du det vara två goda inkomster? Jag har så mycket lån att jag bara betalar räntor och har inte råd att betala till alla aktörer..

Jag ska ge dig ett tips.

Släpp allt. Förhandla inget om fryst ränta i dagsläget. Har du samma typ av lån jag hade med extremt dålig ränta typ 15-20% på stora blanco ökar skulderna väldigt snabbt. Jag har aldrig förhandlat om fryst ränta och jag fick sanering.

Låt skulderna växa hos kronofogden.

Lev med utmätning på lön i 1-3 år.

Sök sedan skuldsanering. Om du haft några problem som orsakat skulderna, shopping eller spelberoende tex är det bra om du går o pratar med någon om det så du har på papper att du sökt hjälp och försökt göra något.

Jag har skuldsanering och jag levde med utmätning två år innan jag sökte skuldsanering. Hade dock betydligt mer skulder än vad ni har tillsammans.

Jag har skuldsanering och har haft spelberoende. Jag spelar lite fortfarande men inte på de nivåerna som förut. Målet är att sluta helt men det är process jag håller på med.
Jag var ärlig med min handläggare att jag fortfarande spelar lite men kanske bara på 5-10% av tidigare nivåer. Fick saneringen godkänd då jag var ärlig och går på behandling.

Många säger att man måste varit spelfri flera år för att få sanering. Kan bekräfta att det inte stämmer. Men du måste försöka ändra din situation annars kommer man hamna tillbaka på ruta 1 fem år senare.
Sen vet jag inte om du spelat men bara förklarade lite. Jag har 3 år kvar på sanering. Mår bättre än någonsin. Får behålla full lön två gånger om året, extremt generöst.

Jag hade även skulder som bara var 6 månader gamla och fick sanering så det är väldigt individuell bedömning och en helhet. Finns inget facit vad gäller skuldsanering.

eller så söker du nu direkt när allt är hos kronofogden men chansen att du får en är nog extremt låg, 1-2% i dagsläget men skadar inte att söka. Tror chansen är låg pga din ålder, skuldernas nivåer o ålder o att du inte haft löneutmätning en tid först.
Tack snälla för din kommentar. Jag ska släppa allt och söka direkt. Går det inte lever vi såhär i 2 år och provar igen.

Men alltså, med ditt resonemang så skulle ju alla som tar lån ha rätt till skuldsanering i princip. De flesta blancolån har en återbetalningstid på 10-15 år -det ger ju inte i sig rätt till skuldsanering. Nu vet jag inte vad du har för lån och räntor, men att betala på löpande lån på 700-800k för två personer med inkomst är ju mer än rimligt. Om det är pga sjukt dåliga räntor och villkor ni inte klarar kostnaderna så gäller det att härda ut 6-12 månader och få ett samlingslån istället. Att släppa det till kronofogden ger ju inte heller automatiskt rätt till skuldsanering -många är på livstid fast hos kronofogden utan att kunna få skuldsanering, på grund av dåliga beslut att ta lån från början. Vi är alla i samma situation och dömer dig inte, men tror att många blir frustrerade över att du dels verkar ha en naiv inställning till det hela, dels verkar tro att skuldsanering är en rättighet och inte en möjlighet, och dels att du använder väldigt överdriva ord om att du har kämpat med lånen så himla länge, aldrig kommer kunna få bättre lön etc. Du behöver börja med att verkligen inse att du själv satt dig i denna situation och att ansvaret är ditt. Det finns ingen enkel väg ut, och även om du får skuldsanering kan du lätt hamna i samma situation igen om du inte ändrar inställning. Och då är du körd, för skuldsanering ges bara en gång i livet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp