Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag orkar inte mer :-(

Som Lasseman skriver, gör vad du kan för att försöka få tillbaka den avbetalningsplan du hade, annars hade jag pratat med chefen & berättat läget. Att bli skuldsatt kan hända vem som helst, det betyder ju inte att du inte fortfarande kan sköta ditt jobb. Och som jag skrev tidigare, ring någon som du kan få prata med om du nu inte har familj & vänner att vända dig till. Hade du haft & skött den här avb. planen länge? Man brukar ju få påminnelse eller till och med uppskov nån månad om man inte kan betala, innan de skickar det vidare till fogden.

Tyvärr inte :( och kan riskera jobb och mycket annat om det blir löneutmätning...
Hej, Om du "bara" jobbar på ett "vanligt" kontor med ekonomi även om du sitter högt upp som chef så går det inte att sparka dej för den sakens skull om din anställning omfattas av MBL. Däremot kan det bli svårt att söka nytt arbete, då tar de oftast UC på ekonomipersonal. Att få en anmärkning och löneutmätning betyder inte att man är ohederlig. Jag har haft höga förtroendeställningar de senaste 10 åren och haft jättedålig ekonomi bitvis, men jag har aldrig någonsin rört "firmans" pengar eller utnyttjat företagskortet på något sätt privat, skulle aldrig riskera mitt arbete på det sättet och så tror jag om de flesta som skriver på forumet.

Precis. Skulle aldrig äventyra mitt jobb. Har skött alla mina jobb prickfritt. Ska prova att prata med de igen...
En social aspekt med dålig ekonomi är ju dessa luncher. Jag tar ju givetvis alltid med mig mat men känner mig jättemycket utanför min grupp socialt som alltid äter ute tillsammans. Jag bryr mig egentligen inte värst mycket men det är lite jobbigt ibland.

Precis. Skulle aldrig äventyra mitt jobb. Har skött alla mina jobb prickfritt. Ska prova att prata med de igen...
En social aspekt med dålig ekonomi är ju dessa luncher. Jag tar ju givetvis alltid med mig mat men känner mig jättemycket utanför min grupp socialt som alltid äter ute tillsammans. Jag bryr mig egentligen inte värst mycket men det är lite jobbigt ibland.
Jag förstår precis vad du menar.. Man känner sig utanför när de andra går ut o lunchar tillsammans. Men tänk vad mycket pengar du sparar. Och på sikt kommer de leda till nåt bra.. :)

Det kan faktiskt räcka med att du är butikssäljare inom hemelektronik för att du ska få problem med att behålla jobbet. Man tror helt enkelt att om du har kronofogden efter dig är du mer benägen att stjäla från arbetsgivaren.

Det kan faktiskt räcka med att du är butikssäljare inom hemelektronik för att du ska få problem med att behålla jobbet. Man tror helt enkelt att om du har kronofogden efter dig är du mer benägen att stjäla från arbetsgivaren.
Det låter helt absurt.. Bara för man är skuldsatt så behöver man inte vara en tjuv. Där tror jag kommunikation med chefen kan vara bra, förklara varför det blivit så här och att du gör allt för att betala dina skulder och komma på god fot igen. Kanske betona ärlighet och att du aldrig skulle tänka dig att stjäla, Sen om du har ett gott rykte innan så tror jag du kan få stöd från arbetsplatsen/chefen att klara av den här situationen,,

Jag har kämpat sååå länge och mycket och fixat och trixat och legat sömnlös sååå många nätter.
En avbetalningsplan som är på ett ganska högt belopp har hävts eftersom jag var sen någon dag med betalningen. Den är redan skickad till kronofogden enligt de.
Det här betyder betalningsanmärkning och utmätning och totalhaveri av resten av mina betalningsplaner. Jag vet inte vad som är värst just nu. Betalningsanmärkningen mest eftersom jag vill flytta inom kort och då är det helt jävla kört. Löneutmätning kan påverka mitt jobb. Jag orkar verkligen inte mer. Förlåt för gnälligt inlägg. Det är inte synd om mig. Det är bara jävligt jobbigt.
Hej
Din arbetsgivare har tystnadsplikt och löneutmätning är faktiskt en av de bästa lösningar,det brukar ordna sig när man är ärlig och pratar med sin arbetsgivare. Det fick jag göra och trodde att det skulle påverka mitt arbete men min arbetsgivare var väldigt snäll och jag ansökte därefter om skuldsanering och jag betalar nu 6900:- kr varje månad í fem år och hade samma belopp när jag hade löneutmätning.

Det lutar åt att det ska få gå sin gilla gång....men det tar emot enormt. Särskilt pga jobb och boende problem.
Hade jag någon att fråga så vore jag lyckligt lottad. Ni som har det: Var glada och tacksamma för det!

Förstår din ångest till fullo. Det sprack ju flr mig med när jag var ganska nära att reda ut allt, men har nu accepterat läget. Förstår att du är orolig över ditt jobb, det sista som behövs är ju att bli arbetslös :-/. Kan du inte kolla med facket vad som gäller...? Vore det inte för den biten skulle jag inte tveka att släppa all skit!
Känner så igen mig i din ångest och sömnlösa nätter, och tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att jag vill skicka en stor kram över cyberrymden! Det är så sjukt hur dåligt man kan må över en havererad ekonomi. För nåt år sedan utreddes jag för cancer. Det var fruktansvärt jobbigt. Kollade igenom mina försäkringar och fick vetskap om att om nu så var fallet, så skulle en större summa falla ut enbart pga diagnosen. Först nu när jag ser tillbaka på hur desperat jag var, och hur dåligt jag måste ha mått över min ekonomi, så blir jag nästan chockad över tankarna jag hade då. När det efter utredningar visade sig att Det inte var cancer, så blev jag såklart väldigt lättad, samtidigt besviken. Ersättningen skulle ha räddat mig ekonomiskt. Tänkte då att det kankse hade varit värt lite operationer, för att slippa ångesten. Hur sjukt är inte det??????
Jag hoppas det löser sig, jag hejjar på dig!! Många kramar

Senast redigerad av en moderator:
Lyckades i sista stund efter blod, svett och tårar får tillbaka avbetalningsplanen. Så skönt! Men i den situation som man är i så tar ju alltid något annat stryk när man lever ekonomiskt på gränsen. Så nu har jag en del andra akuta skulder, dock "bara" ca 10 000 kr som måste lösas inom några dagar. Svettigt värre...går det så går det. Jag går sönder snart psykiskt av detta pusslande...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp