- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 424
- Poäng
- 527
Måste fråga en sak
Fråga 1 ska man göra detta på samma gång för att fördröja löneutmätning el varför är det viktigt. Här är det en månads väntetid att träffa budget o skuldrådgivare om jag då släpper allt i maj o skickar in en ansökan om skuldsanering i början av juni är det ok ?
Vill gärna göra den med dem så det blir korrekt ifyllt
Nr 2 företaget är inte fackligt anslutet men ska maila facket men kan man som redovisningsekonlm bli uppsagd om man är fast anställd ? De tog intr någon kreditupplysning el bakgrundskontroll i rekryteringsprocessen och jag kunde avtala bort min provanställning vilket innebär att jag blev fast anställd från dag 1. Fråga 4 man har väl rätt att göra vad man vill med sina pengar fram till löneutmätning tickar igång vill ha en rejäl buffert. Tittar verkligen kfm på allt man använt pengarna till bakåt i tiden ?
Jag är nog lite trögfattad därav min fråga
Du behöver inte släppa allt samtidigt utan det du ska va införstådd med är att det är skillnad på hur man förbereder sig. Löneutmätning behöver du inte göra någonting för att kvalificera dig för det är bara en konsekvens av att du inte betalar dina skulder. En skuldsanering finns det vissa krav på för att du ska vara kvalificerad. Det är alltid bäst att gå genom en budget och skuldrådgivare om man vill ha en skuldsanering.Den viktigaste nyckeln är att du inte ska ta något nytt lån om du vill ha chans att få en skuldsanering i närtid nu. Sen om du släpper allt,betalar in på vissa är sekundärt det viktigaste är att du inte tar nya lån.
Om du hade varit provanställd så kan dom avskeda dig utan sakliga skäl. (Din personliga ekonomi är inte ett sakligt skäl) om dom tycker det är olämpligt att du har skulder när du har den tjänsten. När du är tillsvidare anställd finns det inget stöd för att avskeda dig utan sakliga skäl (din personliga ekonomi är inte ett sakligt skäl ) så varför ska arbetsgivaren sparka dig? Tror inte det står i ditt anställningsavtal att du blir avskedad om du har privata skulder?
Innan löneutmätning kan du göra precis vad du vill det är bara en konsekvens av att du inte betalar på dina skulder.Men gör du nån större transaktion eller dylikt i närtid kan det bli att dom tittar närmare på det om dom tycker det finns en koppling att du försöker undanhålla pengar som skulle kunna gå till dina skulder.