Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

Förresten är det någon som fått samlingslån i närtid med en belåning på x2,2 över sin inkomst ? Är det ens värt att pröva och se om det går att få bort något ? Får fundera lite i så fall vill inte ta något förhastat beslut.

Uppodatering
Känns som tiden kryper iväg och jag har inte orkat jobba så mycket på mitt extra jobb som jag tänkt då mitt vanliga arbete tar mycket ork och allt detta med lånen och ibland mår jag bra och ibland dåligt. betalat av en kredit helt och hållet nu i feb så nu ska jag avsluta den.
Ska träffa en närstående i slutet av nästa vecka och se om jag kan få lite hjälp där.
Har bokat tid med min bank och ska träffa min personliga bankman om ett par veckor och se om det går att göra något.
Hoppas orka arbeta lite mer framöver och har lite sparat i alla fall och det har jag kunnat behålla denna månad. Men känns som februari ändå gick back, med födelsedagar fast jag inte köpte något dyrt eller hade någon stor fest, så blev det ändå en dyr månad och jag ska försöka jobba mer extra framöver och se om det går. idag känns det jobbigt och vill bara försöka få en lösning, en hållbar lösning. Idag mår jag inte alls bra och känner mig värdelös och har bokat samtalsterapi till på tisdag då jag jobbar hemma och då ska jag också försöka hitta något mer jobb som går att kombinera med mitt svåra jobb som tyvärr är rätt krävande.
Jag vill verkligen undvika kronofogden och inte hamna där och jag vill så gärna komma framåt så det går att leva med skulderna fast jag vet att jag blir skuldfri och månadskostnaden för dem är rimlig.
Jag behöver bara skriva av mig. Känns jobbigt när man inte har maken med sig. Inspireras av dig Myra och försöker betala av så mycket som möjligt och har ett lån jag betalat av lite extra på denna månad så det kan ju vara något i alla fall.
Har skummat igenom den här tråden lite hastigt och beundrar din kämpaglöd. Förstår dig och din inställning till att hamna hos KFM då jag själv varit där. Men ska jag vara realistisk och uppriktig så är det i princip bara en tidsfråga innan du hamnar hos KFM.
Du vill ha en hållbar lösning som ska funka i längden, men hur hållbart är det i längden med 1-2 extrajobb samtidigt som du ska klara ditt ordinarie arbete och på samma gång vara mamma som är din viktigaste uppgift. Du ska dessutom fungera i vardagen med allt vad det innebär. Jag säger detta i all välmening och jag påstår inte att du inte skulle klara det. Frågan är dock vad din slutnota kommer att bli när/om du kommer ut på andra sidan tunneln? Dvs hur många år av din dotters liv kommer resan att ta, hur många extrajobb du kommer att behöva, ska ditt liv enbart bestå av jobb, hur kommer din hälsa att vara om exempelvis 3 år om du fortsätter så här m.m. Det kanske är mer värt att låta allt gå till KFM så du slipper trixa med pengar varje månad, du behöver bara ditt ordinarie arbete, du får tid för din dotter som du annars aldrig kommer få igen m.m.

Även om några har lyckats få ett enda stort blancolån och därmed lyckats att undvika KFM så är det ytterst sällsynt och det är mer undantag som bekräftar regeln. Självklart säger bankerna att det kan finnas en möjlighet att hjälpa dig, även om den är mikroskopisk, innan de tar en UC på dig. De vill inte säga nej till en potentiell kund innan de har all fakta, de vore direkt tjänstefel att neka dig innan de tar en kreditupplysning eftersom de inte förlorar något på att ta en upplysning på dig innan de säger nej. Den andra lösningen att få flera stora samlingslån från närstående och/eller flera banker om du inte får ett enda stort lån är inte heller en långsiktig lösning för dig. Dina skulder är så pass stora så flera samlingslån skulle enligt mig bara skjuta upp problemet och dina månadskostnader skulle fortfarande vara så pass höga att det krävs extrajobb i många många år.
Utifrån det som framgår i den här tråden skulle jag rekommendera dig att släppa allt till KFM. För även om det resulterar i negativa konsekvenser så som anmärkning så är det klart bättre än att fortsätta som du gör.

Hej! Bra kämpat och superbra att du söker hjälp. Det är inte många som vågar eller är öppna för att få hjälp. Mycket bra gjort!
När det gäller extrajobb, varje krona är plus. Ibland behövs inte mycket för att kunna klara sig. Håller tummarna att din släkting kan och vill ställa upp.
Håll ut! Du klarar det en dag, en kredit åt gången.
Fantastisk att du även lyckats lägga undan en slant.

Hej! Bra kämpat och superbra att du söker hjälp. Det är inte många som vågar eller är öppna för att få hjälp. Mycket bra gjort!
När det gäller extrajobb, varje krona är plus. Ibland behövs inte mycket för att kunna klara sig. Håller tummarna att din släkting kan och vill ställa upp.
Håll ut! Du klarar det en dag, en kredit åt gången.
Fantastisk att du även lyckats lägga undan en slant.
Ditt sätt att tänka och vara lösningsorienterad gillar jag, du och Myra här på forumet visar att ni klarat er utan att hamna hos kfm och det ger styrka och hopp även till mig att försöka. Ditt inlägg där du skriver att man behöver kolla över ett perspektiv hur det ser ut inom 1,5 till 2 år och att det tog tid för dig att komma dit du är idag. Vår dotter är 17 år och om två år går hon ut gymnasiet och hon har idag två extra jobb varav det ena kommer hon få jobb på efter gymnasiet om hon inte hittar något annat då en går i pension när hon slutar gymnasiet och de gillar henne väl. Så om två år försvinner mycket kostnader för dottern. Och ett av extra jobben jag sökt där kan man styra lite hur man jobbar själv så det skulle kunna vara ett alternativ. Tack för dina fantastiska peppande ord de behövs. Och du och Myra inspirerar mig att försöka på egen hand utan att åka iväg till kfm som också kan få andra tråkiga konsekvenser och tror ibland vi ger upp för lätt. Dina ord värmer och om alla tänkte som du, så skulle vi kunna hantera motgångar mycket bättre. Tack Doodles du gör min dag idag.

Hoppas det löser sig för dig.
Sitter själv med skulder och ibland vet jah inte ens om det finns ngt slut på det. Ibland känns det bättre ibland helt kasst.

Håller tummarna att mötet med din pappa imorgon går bra ❤️
Hur går det för dig ? Du får gärna pma mig om du vill. Det vore skönt att peppa varandra.

Så är det för mig med dock har ingen närstående som kan hjälpa. Men man lär sig leva med minsta möjliga och det är en styrka i sig.
Tack för dina fina peppande ord och så bra och tack för all styrka du ger med din ödmjukhet och pepp.

Nu kom deklarationen verkar som jag ska få tillbaks lite grann trots att jag jämkade. Min inkomst för 2022 blir också 13 000 högre än 2021 vet inte om det kommer påverka UC så mycket.
Men känns skönt att jag antagligen får tillbaks pengar i alla fall. Ska träffa banken nästa vecka, och se om de kan hjälpa mig, ska träffa en närstående i helgen, får se vad det mötet innebär.

Uppdatering
Kommer att få hjälp av en närstående att lösa en stor del av skulderna och det känns jätteskönt, vi ska kolla mer på detta i helgen och mår så mycket bättre nu och detta med extra jobb har jag lagt åt sidan, behöver det inte nu och jag jobbar redan mycket. Det är så skönt att det löser sig, och detta ger mig mycket mindre månadskostnad, så får vi se vad banken säger nästa vecka.
Mår i alla fall bättre nu och det känns skönt att det kommer att lösa sig bra och kommer t om att kunna spara en slant varje månad nu.

Har skummat igenom den här tråden lite hastigt och beundrar din kämpaglöd. Förstår dig och din inställning till att hamna hos KFM då jag själv varit där. Men ska jag vara realistisk och uppriktig så är det i princip bara en tidsfråga innan du hamnar hos KFM.
Du vill ha en hållbar lösning som ska funka i längden, men hur hållbart är det i längden med 1-2 extrajobb samtidigt som du ska klara ditt ordinarie arbete och på samma gång vara mamma som är din viktigaste uppgift. Du ska dessutom fungera i vardagen med allt vad det innebär. Jag säger detta i all välmening och jag påstår inte att du inte skulle klara det. Frågan är dock vad din slutnota kommer att bli när/om du kommer ut på andra sidan tunneln? Dvs hur många år av din dotters liv kommer resan att ta, hur många extrajobb du kommer att behöva, ska ditt liv enbart bestå av jobb, hur kommer din hälsa att vara om exempelvis 3 år om du fortsätter så här m.m. Det kanske är mer värt att låta allt gå till KFM så du slipper trixa med pengar varje månad, du behöver bara ditt ordinarie arbete, du får tid för din dotter som du annars aldrig kommer få igen m.m.

Även om några har lyckats få ett enda stort blancolån och därmed lyckats att undvika KFM så är det ytterst sällsynt och det är mer undantag som bekräftar regeln. Självklart säger bankerna att det kan finnas en möjlighet att hjälpa dig, även om den är mikroskopisk, innan de tar en UC på dig. De vill inte säga nej till en potentiell kund innan de har all fakta, de vore direkt tjänstefel att neka dig innan de tar en kreditupplysning eftersom de inte förlorar något på att ta en upplysning på dig innan de säger nej. Den andra lösningen att få flera stora samlingslån från närstående och/eller flera banker om du inte får ett enda stort lån är inte heller en långsiktig lösning för dig. Dina skulder är så pass stora så flera samlingslån skulle enligt mig bara skjuta upp problemet och dina månadskostnader skulle fortfarande vara så pass höga att det krävs extrajobb i många många år.
Utifrån det som framgår i den här tråden skulle jag rekommendera dig att släppa allt till KFM. För även om det resulterar i negativa konsekvenser så som anmärkning så är det klart bättre än att fortsätta som du gör.
Nu har jag fått hjälp av en närstående och det kommer att lösa sig. Vår dotter är 17 år och jag har varje dag av hennes liv varit närvarande mamma och det är jag stolt och glad över. Men skönt att slippa kronofogden och få vara fri. Jag har fått en andra chans och den tar jag verkligen. Och kfm känns så skönt att slippa, då mitt jobb tyvärr kan sluta med att jag blir av med det om jag hamnar hos kfm och det hade ju varit trist och svårt att få nytt i min bransch med betalningsanmärkning. Jag behöver inte heller något extra jobb och trivs bra med det jobb jag har idag och ångesten att hamna hos kfm var det värsta jag upplevt. Nu är jag fri och kan till och med spara en slant. Och bra mår jag också och har en fantastisk relation till vår dotter och det kommer jag alltid ha. Min dotters liv har inte påverkats så mycket, med tanke på att hon är så stor och om några år så minskar kostnaden för henne också när hon gått klart skola och allt. Det hade varit mer negativa konsekvenser än positiva att sitta fast i kfm knä och inte få känna sig fri. Men nu får jag hjälp i alla fall och det är jag glad och tacksam för.

Nu har jag fått hjälp av en närstående och det kommer att lösa sig. Vår dotter är 17 år och jag har varje dag av hennes liv varit närvarande mamma och det är jag stolt och glad över. Men skönt att slippa kronofogden och få vara fri. Jag har fått en andra chans och den tar jag verkligen. Och kfm känns så skönt att slippa, då mitt jobb tyvärr kan sluta med att jag blir av med det om jag hamnar hos kfm och det hade ju varit trist och svårt att få nytt i min bransch med betalningsanmärkning. Jag behöver inte heller något extra jobb och trivs bra med det jobb jag har idag och ångesten att hamna hos kfm var det värsta jag upplevt. Nu är jag fri och kan till och med spara en slant. Och bra mår jag också och har en fantastisk relation till vår dotter och det kommer jag alltid ha. Min dotters liv har inte påverkats så mycket, med tanke på att hon är så stor och om några år så minskar kostnaden för henne också när hon gått klart skola och allt. Det hade varit mer negativa konsekvenser än positiva att sitta fast i kfm knä och inte få känna sig fri. Men nu får jag hjälp i alla fall och det är jag glad och tacksam för.
Fantastiskt! Hur tog din nära anhörig beskedet när du lade fram det om Kronofogden? Berättade du rakt upp och ned för hen eller hur lade du upp det? Hur stor skuld får du hjälp med?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp