- Meddelanden
- 1 551
- Mottagna reaktioner
- 995
- Poäng
- 787
Jag är man och tycker inte det handlar så mycket om kön här, utan jag kan snarare som individ identifiera mig med TS som skuldsatt och utsatt för osunt kontrollbeteende från sin partner. Och att jag därför vill bidra till att definiera om problemet (eftersom jag inte ens ser det som ett stort problem att ha 300 K i blanco om man är i sina bästa år och har fast jobb).Blev lite väl mycket kvinnor som hatar män i denna tråd, avlägsnar mig
Allt blev mannens fel enligt sista två analyserna![]()
Min nuvarande flickvän har jag varit ihop med i 10 år och vi har inte delad ekonomi. Tur det, för bådas vår skull
. Hon vet inte alls hur skuldsatt jag är, och även om hon visste det är jag ganska säker på att hon inte skulle straffa mig så hårt och försökt trycka ner mig och mitt självförtroende i botten eftersom jag "är" en så usel, låg och fruktansvärd människa som har tagit några lån.Däremot var jag innan henne tillsammans med en annan tjej och hon pratade ibland föraktfullt om människor som hade lån (utöver studie/bostad), det var verkligen som om hon såg ner på dem. Men hon hade (synen på skuldsatta var nog bara symptomatiskt för det) massor av issues med sig själv och andra. Hon fick såklart inte heller någon egentlig insyn i min ekonomi och hade vårt förhållande hållt längre än två år och vi hade hamnat i en liknande situation som TS (att det ringer någon naivt säljsugen "jeppe" från Lendo och fläkte upp min personliga privatekonomi för henne (är det ens tillåtet?) hade det garanterat blivit total tystnad och utfrysning.
Som jag ser det handlar det alltså om sympati och igenkänning som skuldsatt individ. Det finns säkert genusmönster i hur män och kvinnor "straffar" sina partners, men det är sekundärt här. Snarare tycker jag TS beter sig på ett sätt som påminner om hur många kvinnor straffar sina partners. En "traditionell" mansrolls-reaktion vore väl snarare att gorma och skrika om hur "kärringjäveln" bedragit honom ekonomiskt och hindrat honom från att köpa nya viktiga leksaker (dyr bil, scoter, fyrhjuling osv) och ska straffas med minst en lavett (tyvärr ofta ännu värre).