Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Galet att något som hände för 12 år sedan påverkar idag.
Är det enda motiveringen till avslaget?

Japp det var det....å förklarade allt för handläggaren med värdet på huset osv. Vi kollade så sent som förra året värdet på huset men det var inte tillräckligt högt då det ska täcka alla ens skulder hos kfm.
Ska överklaga å be släktingen intyga allt, sen får vi se. Går dom på kfm linje så avvaktar jag kanske 1 år och söker igen beroende på hur allt ser ut. Tyvärr så lär väl inte husen öka så mycket mer i värde just nu med tanke på allt.

Japp...fast blev utköpt på så sätt att hans släktingar betalade mina skulder jag hade då. Vilket motsvarade värdet på min del av huset. Fast förstår att man ser det på fler sätt...

Men du slapp höra något från ekobrottsmyndigheten över det hela?

Men jag förstår inte vad är det som är fel?

Du "sålde" din del utav huset och använde pengarna till att betala skulder vad i är problemet?

Du "sålde" din del utav huset och använde pengarna till att betala skulder vad i är problemet?

Tror @Lasseman har förklarat innan. Om man skriver över hus/del till någon annars så räknas det som oredlighet borgenär brott. Riskeras 2 till sex års fängelse. Skuldsanering kan glömmas då på många år.

Dom ansåg att jag gett bort ett hus med övervärde helt enkelt. Huset skulle ha sålts istället fast jag vid tidpunkten för gåvan inte hade en enda skuld hos kfm utan detta kom år senare.
Hade jag "ljugit" om att jag aldrig ägt huset så hade kfm säkert kunnat få fram det å det är bättre å vara ärlig i slutändan.

Dom ansåg att jag gett bort ett hus med övervärde helt enkelt. Huset skulle ha sålts istället fast jag vid tidpunkten för gåvan inte hade en enda skuld hos kfm utan detta kom år senare.
Hade jag "ljugit" om att jag aldrig ägt huset så hade kfm säkert kunnat få fram det å det är bättre å vara ärlig i slutändan.

Men kan man inte säga att du sålde huset? Du sålde ju din del?

Men kan man inte säga att du sålde huset? Du sålde ju din del?

Ja jag anser ju det...men då skulle jag löst min del av bolånen istället enligt kfm. Att jag betalade andra skulder för att INTE hamna hos kfm spelade ingen roll tydligen.

Spontant skulle jag väl gissa/anta att ett inledande inte behöver motiveras särskilt mycket. Tror Lasseman också skrev det på någon sida här. Ett avslag ska ofta motiveras och innehåller med text och resonemang, jag håller dock tummarna och hoppas verkligen du blir beviljad inledande!

När var det du hade ditt samtal, i måndags förmiddag?
Jag har fått avslag inom 20 min från avslutat samtal på Kivra med lång motivering (med 96.7% sannolikhet enkel copy/paste eftersom många saker inte ens stämde med min ansökan). Det finns mindre begåvade individer på kronofogdemyndigheten, som på alla arbetsplatser bör väl tilläggas...

1,2 miljoner. Fick beslut nu och det blev avslag. År 2011 fick vi hjälp av min man släkt att lösa vår ekonomiska situation då med villkoret att min man fick äga hela huset. Skulderna var mina så jag fick dessa pengar mot min del i huset. Jag skrev över min del av huset på honom EFTER att vi hade gjort en värdering för att se om vi kunnat få höja bolånet. Detta fick vi avslag på då värdet var allt för lågt. Detta är nu det kfm ger avslag på...köper det på ett vis men under den tid detta skedde hade jag INGA skulder hos kfm och kunde fortfarande betala det som skulle betalas. Sen gick åren och jag hamnade å smslånefällan å det vet vi ju alla hur det går då.
Detta är INGET som någon av tidigare handläggare anmärka på! Men nu jobbar jag heltid så nu hittade dom nåt annat att ge avslag för.
Kommer överklaga för att se om det ger nåt med förklaring på hela processen innan huset skrevs över.
Sen söker jag kanske igen om nåt år och ser om det gått tillräckligt lång tid för att dom ska bortse från detta.
Överklaga till TR, det är inte omöjligt att TR tittar på detta med andra ögon.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp