Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

När du har beviljad skuldsanering så har du ingen handl längre. Den personen har gjort sitt m ditt ärende s a s.
Normala årliga löneökningar ska du inte ompröva. Isf så ska du typ få flera flera tusen mer/mån. Tänk på att det är betalningsutrymmet som ska öka med minnst 4000-5000 kr/mån så det är alltså netto.
Ja okej! Skrev till henne som jag hade innan och skrev då att jag hade fått 1000kr i löne ökning. Då sa hon så fort de blir förändringar till att lönen blir högre skulle jag göra omprövning :facejoy: Men men då ligger jag på rätt sida ändå! Ja, kanske kommer tjäna 6-7 extra eventuellt i två månader beroende om jag vill jobba övertid eller inte. Är nog enda tiden vi kommer få göra det för i dec och våren är de garanterat tvär stopp pga av lågkonjunkturen.

Jag har en fundering.

En jag känner, flyttade för ca 6 månader sedan in till sin flickvän. Han flyttade från lägenhet, till hennes hus.
Hon har två barn, han har ett barn. Båda har barn VV.

Hans "plan" är att ansöka om skuldsanering om ca 1år. Jag sa att det kanske kan bli lite lurt med huset.

Hur fungerar det där?
Riskerar dem, att de kommer behöva sälja huset, som hon äger?

Jag har en fundering.

En jag känner, flyttade för ca 6 månader sedan in till sin flickvän. Han flyttade från lägenhet, till hennes hus.

Hans "plan" är att ansöka om skuldsanering om ca 1år. Jag sa att det kanske kan bli lite lurt med huset.

Hur fungerar det där?
Nej inte om hon ägde huset innan och han flyttade in så är det lungt så länge som han inte har köpt in sig i det

Jag har en fundering.

Hur fungerar det där?
Och skuldsanering tvingar dig aldrig att sälja huset, det är inte det som dem sysslar med men äger man hus så kan det vara anledningen till att man får avslag

Jag har en fundering.

Hur fungerar det där?
Indirekt så kanske, har sambon stora lån så bostadskostnaden skjuter i höjden kan det bli nej pga hög bostadskostnad

Ja okej! Skrev till henne som jag hade innan och skrev då att jag hade fått 1000kr i löne ökning. Då sa hon så fort de blir förändringar till att lönen blir högre skulle jag göra omprövning :facejoy: Men men då ligger jag på rätt sida ändå! Ja, kanske kommer tjäna 6-7 extra eventuellt i två månader beroende om jag vill jobba övertid eller inte. Är nog enda tiden vi kommer få göra det för i dec och våren är de garanterat tvär stopp pga av lågkonjunkturen.
Känns som hon bara villa ha samtalet avklarat snabbt. Om alla med sanering varje år börjar skicka omprövningar för de normala, årliga lönepåslagen så lär ju väntetiderna blir ännu längre för alla som väntar på ett första beslut.
Det ska vara en bestående löneökning av väsentlig karaktär...1000 kr före skatt kallar jag inte väsentlig karaktär..
Citerar KFM:
"Med väsentlig förbättring av ekonomin åsyftas en förbättring av extraordinär karaktär, t.ex. en betydande inkomstökning, en större tipsvinst eller ett större arv. Normala lönepåslag kan däremot aldrig anses ha en sådan karaktär"
"Vid rättstillämpningen har uttrycket ”väsentlig förbättring” ansetts innebära att de ekonomiska förbättringarna är bestående." (
Min kommentar: Alltså tillfällig ökning om du tex jobbat övertid nån månad el två är inte en bestående förbättring.)

"Vanliga exempel på ”väsentlig förbättring är:"
 högre lön i samband med ny anställning

 deltid som övergått i heltid
 lön med permanent jourtillägg och bonustillägg

 regelbunden övertid (Min kommentar: Dvs att du alltid jobbar och kommer jobba mkt övertid varje månad som ger en betydande löneökning. Enstaka tillfällen är alltså inte "bestående".)

Just större (var går gränsen? Netto 36kkr?) klumpsummor från arbetsgivare som rapporteras till Skattemyndigheten kanske borde alltid omprövas?
Själv är jag i sitsen där jag helt enkelt inte har råd att riskera något...
Dessa klumpsummor fr arbetsgivaren syns ju först på kommande års deklaration. KFM sitter inte o kollar sånt när du fått din sanering. Det är ju isf borgenärerna som kollar när deklarationen är färdig genom att ta kreditupplysningar.
36000 netto ger ett ökat betalutrymme på 3000 kr. Samtidigt så har säkert din bokostnad gått upp tex o andra saker som oxå ökar.
Men självklart så för din egen skull, för att det ska kännas bäst för dej så ompröva.
Jag gjorde det som sagt inte o jag fick vid ett par tillfällen klumpsummor fr min arbetsgivare utbetalda. Nått år vid två tillfällen.

Känns som hon bara villa ha samtalet avklarat snabbt. Om alla med sanering varje år börjar skicka omprövningar för de normala, årliga lönepåslagen så lär ju väntetiderna blir ännu längre för alla som väntar på ett första beslut.
Det ska vara en bestående löneökning av väsentlig karaktär...1000 kr före skatt kallar jag inte väsentlig karaktär..
Citerar KFM:
"Med väsentlig förbättring av ekonomin åsyftas en förbättring av extraordinär karaktär, t.ex. en betydande inkomstökning, en större tipsvinst eller ett större arv. Normala lönepåslag kan däremot aldrig anses ha en sådan karaktär"
"Vid rättstillämpningen har uttrycket ”väsentlig förbättring” ansetts innebära att de ekonomiska förbättringarna är bestående." (
Min kommentar: Alltså tillfällig ökning om du tex jobbat övertid nån månad el två är inte en bestående förbättring.)

"Vanliga exempel på ”väsentlig förbättring är:"
 högre lön i samband med ny anställning

 deltid som övergått i heltid
 lön med permanent jourtillägg och bonustillägg

 regelbunden övertid (Min kommentar: Dvs att du alltid jobbar och kommer jobba mkt övertid varje månad som ger en betydande löneökning. Enstaka tillfällen är alltså inte "bestående".)
Ah, gjorde hon säkert! Aja de kan jag ju inte ändra på nu! Men då vet jag mer nu iallafall! Antar att borgenärerna tittar på deklarationen varje år för att se att man inte tjänar ”för mkt”

Ah, gjorde hon säkert! Aja de kan jag ju inte ändra på nu! Men då vet jag mer nu iallafall! Antar att borgenärerna tittar på deklarationen varje år för att se att man inte tjänar ”för mkt”
Isf får du hem kreditupplysningar om de gjort det. Under mina fem år var det bara en som tog en kreditupplysning varje år de tre första åren. Så alla borgenärer gör det inte automatiskt.

Isf får du hem kreditupplysningar om de gjort det. Under mina fem år var det bara en som tog en kreditupplysning varje år de tre första åren. Så alla borgenärer gör det inte automatiskt.
Ok! Sammahär endast en detta år, får se hur de blir framöver! Tack föehjälpen de gjorde mig mkt klokare :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp