Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Jag vet inte vad målet med din idé är.
Vad ska andra borgenärer göra? Det är nog ganska svårt för dem att bestrida en skuld som både borgenär och gäldenär har godkänt och som sen inte avslåtts i tingsrätt.

Och jag tror du har fel. En bank som omsätter "hundratals miljoner eller massvis av miljarder" kommer inte spendera tusentalskronor för att få tillbaka några ynka kronor extra. Jurister är inte gratis och dem kostar per timme eller ärende. Så "många bäckar små" gäller ju både inkomster och utgifter.
Ynka kroner? Om man i snitt betalar 20% av sina skulder på betalplan och han har krävt in säg i snitt 500.000 pga ocker räntor som är godkända i betalplanen på 2000 betalplaner i 10 år.

Det är 20.000 skuldsaneringar x 500.000 = 10 miljarder. 20% av det är 2 miljarder han fått betalt i bedrägerier som borgenärerna kollektivt förlorat eftersom han aldrig egentligen ska ingå i betalplanen.

Jag har ingen aning vad riktiga siffran ligger på. Men att beloppet är ganska stort är jag övertygad om.

Sen förstår jag också att man inte kan gå efter han för återbetalning i varje fall. Skulle ta oändligt med resurser. Men det kanske finns dom som vill förhindra att det händer i framtiden genom att bura in han för grovt bedrägeri.

Senast ändrad:
Fast anmäler man inte sin skuld under inledande så tas den inte med? Och då kan dem väl inte komma i efterhand iheller och säga "jag ska vara med"?

Just där har du problemet....så som du resonerar så resonerade tingsrätten och hovrätten också. Högsta domstolen tog upp det - och rev upp bådas domar och menade på att en fordran kan anmälas när som helst. Det är just därför han fortsätter med det tillvägagångssättet att vänta till någon får beslut om Skuldsanering (som i mitt fall) och först då för första gången nämner sin fordran...

Här är domen i fråga för övrigt. : https://lagen.nu/dom/nja/2017s357

Gäldenären är fullt ut betalningsskyldig tills beslutet om skuldsanering har fått laga kraft​

11.

I skuldsaneringslagen finns ingen annan bestämmelse om rättsverkan av det ifrågavarande slaget än 47 §. Den verkan av skuldsanering som framgår av denna paragraf är inte knuten till någon särskild tidpunkt i förfarandet. Det innebär att fram tills skuldsaneringsbeslutet har fått laga kraft består även en okänd borgenärs fordran. Om en fordran blir känd först därefter kan den däremot inte göras gällande mot gäldenären annat än om skuldsaneringsbeslutet upphävs, och då från det att detta beslut har fått laga kraft (NJA 2016 s. 844).

12.

Kungörelseförfarandena i 19 och 28 §§ skuldsaneringslagen syftar främst till att en borgenär som av någon anledning har förblivit okänd i ärendet lättare ska kunna uppmärksamma skuldsaneringen. Borgenären har då möjlighet att göra sin fordran gällande genom att anmäla den eller genom att överklaga beslutet om att bevilja skuldsanering (se prop. 2005/06:124 s. 55). Underlåtenhet att anmäla fordringen inom den i 19 § föreskrivna fristen är inte förenad med någon rättsverkan.

Bedömningen i detta fall​

13.

Skuldsaneringsförfarandet är inte avslutat. Det föreligger därför inte något lagakraftvunnet skuldsaneringsbeslut. ARS:s fordran är alltså inte prekluderad.

14.

Något hinder mot att ARS gör gällande sin fordran i samband med att skuldsaneringsbeslutet överklagas föreligger inte.

15.

Målet bör följaktligen lämnas tillbaka till Kronofogdemyndigheten för fortsatt handläggning.

Domslut​

HD:s avgörande​

Med undanröjande av hovrättens beslut lämnar HD målet till Kronofogdemyndigheten för fortsatt handläggning av skuldsaneringsärendet.

Kontakta uppdrag granskning och föreslå att de gör ett reportage om adam och hans bolag det kanske skulle sätta fart på politikerna att ändra lagarna så han inte kan fortsätta som han gör. Tror det snabbaste sättet att få till en förändring är att media tar upp fallet så politiker m.m. får upp ögonen på problemet.

Ynka kroner? Om man i snitt betalar 20% av sina skulder på betalplan och han har krävt in säg i snitt 500.000 pga ocker räntor som är godkända i betalplanen på 2000 betalplaner i 10 år.

Det är 20.000 skuldsaneringar x 500.000 = 10 miljarder. 20% av det är 2 miljarder han fått betalt i bedrägerier som borgenärerna kollektivt förlorat eftersom han aldrig egentligen ska ingå i betalplanen.

Jag har ingen aning vad riktiga siffran ligger på. Men att beloppet är ganska stort är jag övertygad om.

Sen förstår jag också att man inte kan gå efter han för återbetalning i varje fall. Skulle ta oändligt med resurser. Men det kanske finns dom som vill förhindra att det händer i framtiden genom att bura in han för grovt bedrägeri.
Fast du får sluta gissa och anta siffror. Kom med riktiga siffror så kan vi prat om hur mycket pengar det handlar om.

Fast du får sluta gissa och anta siffror. Kom med riktiga siffror så kan vi prat om hur mycket pengar det handlar om.
Haha, ja det vore något för de där siffrorna var mer hittepå än vanligt till och med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp