- Meddelanden
- 2 465
- Mottagna reaktioner
- 1 603
- Poäng
- 1 147
När jag/vi ansökte (2016) tog det från nov till februari innan vi fick ett första samtal. Sammanlagt närmare 1 år från att vi skickade ansökan till beslut. Skickad ansökan 1:a nov (nya regler som vi väntade in), första samtal febr-2017, inledande 22/5-17 och slutgiltigt beslut 29-9/17.Håller helt med dig. Alltså nu tar jag dagar på måfå, det kan vara +- 7-8 dagar. Men när jag sökte första gången.
Väntetid cirka 35 vardagar.
Nu när jag söker är väntetid på att dom ens öppnar din ansökan - 60 vardagar.
Därtill ska vi komma ihåg att problemen för många hushåll kommer först i sommar och höst när dels räntorna toppar men dels när folks bindningstider går ut osv.
Ska det då vara acceptabelt att vänta 1.5 - 2 år? Som du säger är det samma problem med domstolar och mycket annat.
Man borde ju rimligtvis kunna automatisera en del av processen, tex alla som har under 100.000 automatiskt avslag eller något. Eller grova brottslingar eller vad vet jag.
Det va tur att vi inte hade några förväntningar alls om hur lång tid saker skulle ta annars hade det varit jobbigt. Och det va tur att vi inte kände till att Kalmar kunde va jobbiga!
Då hade det blivit ännu jobbigare!Nu ansökte vi ju själva (hade koll på allt så en skuldrådgivare hade inte kunnat göra så mkt mer plus att vi inte har nån i kommunen utan hade fått åka till en större grannkommun o dit var det väntetider. Hade kollat upp det. Men annars är väl just detta med skuldrådgivare, att det rekommenderas, just för att sortera bort de som inte borde söka. Tyvärr är ju alla dessa "rådgivare" inte bra..
Kanske bra samtidigt att det inte går för fort så att ansökningarna blir grundligt utredda. Tufft när man sitter i skiten ändå.