Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämkning 2024 är nu öppet för ansökan | Öppet: 1:a Oktober - 19 November

Jag tror att du måste logga in först och häva nuvarande beslut om 10%. Man avslutar jämkning via bank id.

När du fått bekräftelse på att du inte jämkar längre så kan du söka nytt beslut direkt för period: November-December, behöver inte vänta på Oktobers lön först.
Toppen, tack! Har skickat in om att avsluta den gamla jämkningen nu. Men blir inte riktigt klok på om jag också ska lägga på oktobers kommande lön på intjänat om jag skickar in snart och inte har hunnit få den innan jag söker för nov-dec :)

Toppen, tack! Har skickat in om att avsluta den gamla jämkningen nu. Men blir inte riktigt klok på om jag också ska lägga på oktobers kommande lön på intjänat om jag skickar in snart och inte har hunnit få den innan jag söker för nov-dec :)
Ja lägg in beräknad inkomst för oktober, november, december, men sök jämkning för perioden november, december.

Jag tror att du måste logga in först och häva nuvarande beslut om 10%. Man avslutar jämkning via bank id.

När du fått bekräftelse på att du inte jämkar längre så kan du söka nytt beslut direkt för period: November-December, behöver inte vänta på Oktobers lön först.
Nu kom bekräftelse på att min jämkning upphört. Gick ju bussnabbt. Men tyvärr renovering av Skatteverkets site så kan inte skicka in den nya än, men är redo :-D

Jag funderar också på att jämka ska dock ev börja nytt jobb i jan där jag komner tjäna mer samt att jag jobbar extra och vet om det ser bra ut att jämka om man börjar nytt jobb. Jag fick avbryta min jämkning i aug för jag insåg att jag kanske får restskatt då jag tjänar rätt mycket och ska betala rätt mycket skatt. Men jag kan ju fundera ett tag till kring jämkning 2024.

Jag funderar också på att jämka ska dock ev börja nytt jobb i jan där jag komner tjäna mer samt att jag jobbar extra och vet om det ser bra ut att jämka om man börjar nytt jobb. Jag fick avbryta min jämkning i aug för jag insåg att jag kanske får restskatt då jag tjänar rätt mycket och ska betala rätt mycket skatt. Men jag kan ju fundera ett tag till kring jämkning 2024.
Jag tror inte arbetsgivaren bryr sig jättemycket om det just nu. Tror att typ 50% av alla som köpt en bostadsrätt eller hus kommer jämka nästa år. Även cheferna. Får tänka på att det är tufft för nästa alla som skött sig med, som har lägenhet/hus. Inte bara oss på Forumet.

Sen ska man såklart vara försiktig som nyanställd första 6 månaderna under provperioden. Det är tufft även bland företagarna idag och dom vill i princip se folk som gör allt dom kan just nu, så det gäller verkligen att vara på tårna tills man får tillsvidareanställning.

Jag tror inte jämkning spelar roll men lämnar det osagt. Går ju att sikta på att jämka juli-december. Delvis om du får fastanställning så skickar du beslut för andra halvåret.

Jag tror inte arbetsgivaren bryr sig jättemycket om det just nu. Tror att typ 50% av alla som köpt en bostadsrätt eller hus kommer jämka nästa år. Även cheferna. Får tänka på att det är tufft för nästa alla som skött sig med, som har lägenhet/hus. Inte bara oss på Forumet.

Sen ska man såklart vara försiktig som nyanställd första 6 månaderna under provperioden. Det är tufft även bland företagarna idag och dom vill i princip se folk som gör allt dom kan just nu, så det gäller verkligen att vara på tårna tills man får tillsvidareanställning.

Jag tror inte jämkning spelar roll men lämnar det osagt. Går ju att sikta på att jämka juli-december. Delvis om du får fastanställning så skickar du beslut för andra halvåret.
Jo jag förstår att det kanske är många som gör detta. Men bör nog tänka lite på att om man tjänar rätt mycket o har extra jobb och jämkar så kan man få en rejäl skattesmäll 2025 och då ör det inte mycket lönt. Jag avbröt min jämkning helt i aug och har nu börjat jobba lite extra. Det är lätt att ta i för mycket och sen blir det restskatt 2025. För ju mer du tjänar desto mer skatt ska du betala. Jag avvaktar nog med jämkning för nästa år i nuläget

Jo jag förstår att det kanske är många som gör detta. Men bör nog tänka lite på att om man tjänar rätt mycket o har extra jobb och jämkar så kan man få en rejäl skattesmäll 2025 och då ör det inte mycket lönt. Jag avbröt min jämkning helt i aug och har nu börjat jobba lite extra. Det är lätt att ta i för mycket och sen blir det restskatt 2025. För ju mer du tjänar desto mer skatt ska du betala. Jag avvaktar nog med jämkning för nästa år i nuläget
Ja, man får vara försiktig med restskatten. Använder man däremot hela summan för att amortera på andra lån är det väldigt lönsamt med restskatt.

Delvis så får man låna räntefritt av skatteverket för att betala på lån med ränta.
Men krävs diciplin då att alla extra pengar går till att amortera och att man kan betala restskatten innan deadline september 2025

Sitter och räknar ut förmodat underskott inför 2024s jämkning. Blir ju också ett sätt att reflektera över skuldsituationen man har hamnat i (och inte bara fara runt mentalt som en yr höna för att försöka släcka akuta småbränder). Vet att jag är långt ifrån värst här, men med min relativt modesta lönt känns det nästan overkligt att jag ska betala 80-85 000 kr bara i räntor nästa år. Typ 230 kr per dag, året runt. Och då är det ändå bara på de fem blanco-lånen. Ett som är säkert är att många av oss här blir väldigt duktiga på att vända på slantarna och hitta kreativa sätt att få det hela att gå runt. Det kan vi nog ha nytta av i framtiden också när vi (förhoppningsvis) har fått bort våra lån om 12-15 år. Ler alltid lite för mig själv (och jag tycker det händer ganska ofta) när folk utan egentliga skulder får något desperat i blicken och tonen när det till exempel måste reparera bilen och (med tår i ögat) till och med "var tvungen att ta av sparpengarna" :)

Senast ändrad:
Hello kompisar! Long time no see. Blir inte mkt surfande när man har fått barn! ;)
Men nu till en sak. Jag tänker plugga 2024 och efter räntorna höjs heeela tiden på mina lån så vore det nice att jämka. Eftersom underskottet av kapitalet ligger på ca 80.000 kr
Men kan man jämka på csn? Jämkar man då bara på lånedelen?
Tanken att jobba extra typ sommar/lov, men jag har ingen aning om hur mkt. Kan man göra en uppskattning typ?

Hjälp tack!

Hello kompisar! Long time no see. Blir inte mkt surfande när man har fått barn! ;)
Men nu till en sak. Jag tänker plugga 2024 och efter räntorna höjs heeela tiden på mina lån så vore det nice att jämka. Eftersom underskottet av kapitalet ligger på ca 80.000 kr
Men kan man jämka på csn? Jämkar man då bara på lånedelen?
Tanken att jobba extra typ sommar/lov, men jag har ingen aning om hur mkt. Kan man göra en uppskattning typ?

Hjälp tack!
Var länge sedan jag hade studiolån/medel, men på den tiden betalade man så vitt jag minns inte skatt på studiemedlet och lånet är ju ett lån. Så det borde inte gå att jämka va? Däremot tror jag du har möjlighet att få låna en större summa om du har barn, stora utgifter osv

Lycka till med studierna! Universitetstiden var nog min bästa i livet :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp