Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämkning 2024 är nu öppet för ansökan | Öppet: 1:a Oktober - 19 November

Tack Lasseman..
Även fast jag nu ska släppa skulderna? Ränteutgifterna lär ju vara mindre eftersom jag ej betalatbdom längre..har just nu underskott på 190k. Så hur mkt.ska man då fylla i?
Skatteverket har inget med dina skulder att göra så det går att jämka

Men vet du att du får bra lön i November/december så kanske sikta på att avbryta och söka ett nytt besked för typ 0-3% skatt i nov/dec? Då missar du bara oktober egentligen, eftersom att september redan är missat.
Visst borde jag redan nu kunna söka för november-december även om jag inte har fått oktobers lönebesked med exakta siffror ännu? Alltså väljer från och med november och lägger till oktobers lön i sammanräkningen av inkomst so far (ruta 07). Eller bör jag vänta tills jag har fått oktoberlönen innan jag skickar in?

Visst borde jag redan nu kunna söka för november-december även om jag inte har fått oktobers lönebesked med exakta siffror ännu? Alltså väljer från och med november och lägger till oktobers lön i sammanräkningen av inkomst so far (ruta 07). Eller bör jag vänta tills jag har fått oktoberlönen innan jag skickar in?
Jag tror att du måste logga in först och häva nuvarande beslut om 10%. Man avslutar jämkning via bank id.

När du fått bekräftelse på att du inte jämkar längre så kan du söka nytt beslut direkt för period: November-December, behöver inte vänta på Oktobers lön först.

Det är inga problem på ngt sätt att skicka in för jämkning för november-december när man har skuldsanering? Vet att jag kommer få några 1000 tillbaka så tänkte ta dem på årets sista löner istället.
Bara så att det inte finns några regler jag inte vet om:)? Snackar kanske om att jag får 6000 tillbaka på sin höjd

Har nu skickat in om jämkning för 2023 sista månader. Om jag lämnar fel uppgifter så är det inget som är olagligt mer än att man får betala tillbaka skatt? Tror att jag skickade in hyfsat rätt och något för lite i räntor.

Nu har inte jag vart med här på många år. Men kan påminna om att man kan göra utträde ur kyrkan, ifall man är i ekonomiskt behov. Detta har deadline 1:a November, om man inte vill betala kyrkskatt för 2024.
Begravningsavgiften behåller man. Men man skattar ca 1% mindre. Det vill säga ca 5000kr mindre per år på årsinkomst 500.000 brutto.

Det gör man via följande länk:

Skriver ut blanketten, fyller i den och postar in till sin församling före första November. Så skattar man 1% mindre varje år (om man inte går med senare igen).

"Den som har anmält utträde senast den 1 november och är folkbokförd i Sverige betalar inte kyrkoavgift kommande år."

För den som undrar vad det innebär.

Vad innebär det då att inte vara medlem i Svenska kyrkan?

Om du inte betalar kyrkoavgiften har du inte rättighet till en kyrklig vigsel med allt vad det för med sig i präst, organist och vaktmästare med mera. Du har heller ingen rätt att verka till en gudstjänst. Du kan heller inte rösta i kyrkoval. Det är dom viktigaste punkterna.

Däremot kan du vid samtal med en präst eller kyrkoherde ändå få tillgång till en kyrklig vigsel. Kyrkan kan vilja ha betalt för det.
Dock räcker det med att en av makarna är medlem för att du ska kunna gifta dig kyrkligt.

Du har fortfarande rätt att gå på gudstjänster, döpa ditt barn (som då blir medlem i kyrkan) och begravas på en kyrkogård eller allmän gravplats. (eftersom det inte går att komma undan begravningsavgiften).

Jag tänkte att det kan vara bra att påminna dom som ska Jämka för 2024 att fönstret nu har öppnat från 1:a Oktober - 19:e November, om man ska ha jämkning från Januari 2024.

- Efter 19:e November stänger fönstret för Skattejämkning (Då går det inte jämka längre för Januari-Februari.
- Skatteverket öppnar tjänsten för Jämkning i Mars 2024 igen, i samband med deklarationerna och då kan man jämka Mars - December, eller vald period. Kanske start först April - December om det är långa kötider med tanke på ränteläget.

Bra att tänka på:

För er som har samlingslån på gång under 2024, säg att sista UC löper ut i August och man planerar att söka samlingslån i Augusti 2024 (som exempel). Då kan man välja period att jämka: Januari - Augusti istället för Januari - December.
Säg att istället för att få, som exempel, 14% skatt Januari - December så kanske man får 8% skatt Januari - Augusti istället.

Den skillnaden kanske man kan nyttja till att amortera på krediter eller dylikt fram till Augusti när man söker samlingslån om man vill ha bästa möjliga förutsättningar.

Har man dessutom beräknat underskott på 130.000 men skriver 150.000 i underskott så får man en liten skattesmäll 2025. Men man kommer då ner i en ännu lägre procentsats fram till samlingslånet i Augusti. Kanske från 8% till 5% i skatt varje månad.

Så det kan vara något att tänka på, man behöver inte välja alla 12 månader. Jag har haft år då jag jämkat 6 månader och betalat 3% skatt för att klara mig till samlingslån och bygga bättre förutsättningar.

Många här inne som kommer ha mycket underskott nästa år efter alla räntehöjningar 2022-2023 och rekommenderar att ta vara på det i form av jämkning i stället för att ta återbäring 2025, kommer förmodligen ytterligare en räntehöjning innan 2024.

*Som Lasseman skriver nedan. Jämkningsbeslutet kan dröja, men inget att vara orolig för. Nästan alla blir beviljade jämkning och Beslutet hinner komma i god tid innan mitten på Januari så att man hinner lämna det till sitt lönekontor. (Man behöver bara lämna sida 1 på beskedet där skattesatsen står till sin arbetsgivare).

Här finns en guide som jag skrivit förut med instruktioner om hur man jämkar:

Jag har försökt läsa på guiderna här om jämkning. Men jag blir inte klok på hur jag räknar ut mina räntekostnader till inkassobolagen under året. Jag kan heller inte titta på föregående år då jag knappt betalade något på mina skulder.

idag har avbetlningsplaner med alla inkassobolag men de redovisar bara den totala räntan på hela skulden, inte per avi/månad/år, kan någon hjälpa mig hur jag kan ta reda på detta?

Jag har försökt läsa på guiderna här om jämkning. Men jag blir inte klok på hur jag räknar ut mina räntekostnader till inkassobolagen under året. Jag kan heller inte titta på föregående år då jag knappt betalade något på mina skulder.

idag har avbetlningsplaner med alla inkassobolag men de redovisar bara den totala räntan på hela skulden, inte per avi/månad/år, kan någon hjälpa mig hur jag kan ta reda på detta?
Skriv ett mail till dom du har bara. Mailadress finns på faktura eller hemsida.

Titel: Söker fastställda räntekostnader för 2023, samt prognos för 2024

Hejsan Inkassonamn,

Jag jobbar hårt just nu för att stärka min ekonomi och har beslutat att jämka under 2024.
Tänkte kolla hur mycket ränta som jag betalat under 2023, men även en ungefärlig prognos på vad räntekostnaderna/underskottet blir för 2024 (förutsatt jag fortsätter med samma villkor som nu) med tanke på alla räntehöjningar som skett.

Namn:
Personnummer:
Kundnummer:

Tacksam för snabbt svar och trevlig fortsättning!

Med vänlig hälsning
Namn Efternaamn

Skriv ett mail till dom du har bara. Mailadress finns på faktura eller hemsida.

Titel: Söker fastställda räntekostnader för 2023, samt prognos för 2024

Hejsan Inkassonamn,

Jag jobbar hårt just nu för att stärka min ekonomi och har beslutat att jämka under 2024.
Tänkte kolla hur mycket ränta som jag betalat under 2023, men även en ungefärlig prognos på vad räntekostnaderna/underskottet blir för 2024 (förutsatt jag fortsätter med samma villkor som nu) med tanke på alla räntehöjningar som skett.

Namn:
Personnummer:
Kundnummer:

Tacksam för snabbt svar och trevlig fortsättning!

Med vänlig hälsning
Namn Efternaamn
Vilken service! Färdigt brev och allt:D Tack!

Tjena gänget,

Jag jämkar nu mellan Augusti - December, betalar 5% skatt och det gör otroligt mycket.
Jag tänkte ansöka om jämkning 2024 också, men främst då Januari-Juni (sedan försöka städa upp så mycket och få en fin UC och Bisnode för att samla mina lån)

Första funderingen - Kan man söka nu enbart för den perioden och då med uppgifterna man tror kommer att ske under 2024 (inkomst, ränta)

Andra funderingen - Jag kommer att under 2024 nyttja min privata bil otroligt mycket och har rätt att göra avdrag på skatten, ska jag räkna med det också isåfall?
Ränta + avdrag för bilen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp